Åbent brev til America's Cup: En skændsel for eventen

Artikelindeks

Bob Fisher, der anses for at være en af verdens mest anerkendte sejlsportsjournalister, har så at sige taget bladet fra munden, og valgt at sende et åbent brev til Americas Cup Event Authority (ACEA).

Et ganske usædvanligt skridt fra Bob Fischers hånd, og fra en journalist der har fulgt Americas Cup siden 1967. Bob har også en enestående indsigt i Americas Cup historien, og har blandt andet skrevet flere bøger om Cup'en.

Americas Cup Event Authoruty er et privat selskab, som Golden Gate Yacht Club har overdraget kommercielle og markedsføringsmæssige rettigheder til for den næste Americas Cup. Russel Coutts er CEO for selskabet.

Bob Fischer og Ben Ainslie Team Origin Richard Gladwell_528

Bob Fischer sidder her sammen med Ben Ainslie i pressecentret ved en tidligere Americas Cup event. Foto Richard Gladwell SW

Her er Bob Fishers åbne brev til Americas Cup Event Authority’s CEO, Russel Coutts:

Gentlemen,

Det har jo ikke kunnet undgå min opmærksomhed, hvad det er, du gør ved Americas Cup – det er ikke mindre end en skændsel for den førende begivenhed i sejlsport.

Du har misbrugt Cup’en og har reduceret den til ikke at være andet end en gennemsnitlig regatta, hvor den mister sin prestige og samtidig har mistet nogle af cup’ens mest seriøse deltagere.

I den sidste Americas Cup event, som blev afholdt i farvandet ud for Golden Gate Yacht Club, og for hvem du handler i en ledende rolle, så var de to udfordrere, der præsterede op til forventet niveau, dem fra Royal New Zealand Yacht Squadron og Circolo della Vela Sicilia - Emirates Team New Zealand og Luna Rossa.

I løbet af den seneste uge, har du gjort det næsten umuligt for ETNZ at rejse de nødvendige midler til at fortsætte, ved at fjerne enhver chance for en større regatta i Auckland, og din beslutning om at gennemføre en enorm ændring i størrelsen af båden, forårsagede det italienske hold til at trække sig. Er det, hvad du virkelig ønsker?

Væk er al antydning af stabilitet og den aftale-enighed om overholdelse af reglerne, og i stedet ser man en understrøm af kommercielle misforståelser og konstant skiftende regler uden enighed blandt udfordrerne som oprindeligt aftalt. Begge disse er en skændsel for Cup’en og for jer selv.

Det blev bragt til min opmærksomhed af dig selv (Russell Coutts, red.) i Auckland, at det var vigtigt for en del af ’Challenger Final Selection Series’ at den kunne afholdes i ’City of Sails’ for at skabe opmærksomhed om Americas Cup i Asien, og årsagen til det var, at et japansk hold snart ville dukke op, og at dette ville tilskynde TV-kanaler til at købe rettighederne.

Russell Coutts Oracle_Guilain Grenier OTUSA_528

Russell Coutts, CEO for Americas Cup Event Authority. Foto Guillian Grenier OTUSA

Efterfølgende har ACEA gjort det klart, at alle ’Challenger Final Selections’ vil blive afholdt i Bermuda, hvilket effektivt er et slag i ansigtet på ETNZ, og som reducerer ’kiwi’ernes’ chancer for at fastholde regeringens sponsorering – som er gjort afhængig af en større AC regatta i Auckland – og måske endda eliminerer dette team fra AC35.

Det er unødvendigt for Americas Cup at have et Tv-publikum. I mange år var der ingen tv-dækning, og senere fik kun indslag i nyhedsprogrammer. Tv-transmission startede i 1983 og blev udviklet til nye højder af ESPN i 1987 i Fremantle. Selv ikke dengang var der brug for katamaraner på hydrofoiler som sejler 40 knob for at være attraktive – det var kun 12-Meter både i udfordrende forhold med live lyd fra bådene.

Nu, takket være et blændende arbejde af Stan Honning og hans kolleger, er alle oplysninger om hastighed og retning for hver af bådene tilgængelige sammen med de levende billeder af kapsejladsen. Teknologien fra andre sportsgrene har gjort Tv-dækningen tilgængelig også for ikke-sejlere, men det er ikke det som driver Americas Cup. Det gør pengene. Og der vil helt sikkert ikke være nok indtjening fra tv-rettigheder til at betale for de temmelig unødvendige kapsejladser, der finder sted på grund af navnet på den begivenhed, som i løbet af 164 år kun har fundet sted 34 gange.







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen