Det var ikke alle kiwier, der græd i aftes, da 'The Peoples Boat' fra det statsstøttede Emirates Team New Zealand for 8. sejlads i træk blev sejlet agterud af amerikanske Oracle Team USA's milliardærejede vinderbåd og tabte America's Cup 8-9 efter en føring på 8-1.
Oracle Team USA har i sin tre år lange to-båds kampagne haft ikke færre end otte newzealændere med i sin 24 mand store besætning, som har kæmpet om de 11 pladser på IT-milliardær Larry Ellisons udvalgte A-hold.
Og den amerikanske vinderbåds sportslige leder, den nu femdobbelte America's Cup-vinder Russell Coutts, er ligeledes fra New Zealand, der i øvrigt også er hjemland for en stor del af Oracle Team USA's shore- og designteam på i alt 140 mand.
Men da vinderholdets otte kiwier i sejlerteamet har været kolleger med syv australiere, to italienere, to hollændere og to amerikanere samt en englænder, en franskmand og en canadier, er Oracle Team USA i mere end én forstand indbegrebet af 'den amerikanske drøm'.
For selv om amerikanere har ry for at tælle flere grønne dollarsedler end hvide får, når de lukker øjnene, har indbyggerne i den multikulturelle nation også stærke fællesskabsfølelser, når de oplever, at andre indvandrere end dem selv kan få succes i 'Guds Eget Land'.
Efter den imponerende sejrsrække over New Zealands nationale helte er der næppe tvivl om, at den amerikanske kritik af Oracle Team USA's ringe nationale forankring drukner i succeshistorier om stærk integration og farverig multikultur i en international sportsverden, der blev globaliseret længe før, ordet blev opfundet.
'Regatta of Records'
Hvor Oracle Team USA's hjemmebanepublikum var hurtige til at stemple den 34. America's Cup siden 1851 som en 'Fiasco in Frisco', endte det udskældte bysbarn Larry Ellisons version af kapsejladsen som en 'Regatta of Records', der også af kritikerne vil blive husket som et af sejlsportshistoriens største vingesus.
Kritikerne fik America's Cup-historiens hidtil hurtigste, dyreste og mest innovative både.
De fik besætninger med flere fysiske pragteksemplarer og skarpere taktikerhjerner end nogensinde.
De fik historiens hårdeste straffe for overtrædelse af reglerne om fair konkurrence.
Og de fik en sjældent set sportslig uforudsigelighed i den længste udgave af den 162 år gamle kapsejlads America's Cup.
Fiaskoerne forduftet
America's Cup er berømt for mange spektakulære sejlsportspræstationer og berygtet for mindst lige så mange mindre mindeværdige mudderkastninger mellem de egocentriske milliardærer, der betaler langt det meste af gildet.
Men ingen af de 33 tidligere udgaver kommer i nærheden af det moderne maritime show, Oracle Team USA og Emirates Team New Zealand siden 7. september har underholdt en hel sejlsportsverden med på San Francisco Bay.
Forduftet er - næsten - alle fiaskoerne:
De 15 deltagere, der blev reduceret til sølle fire, fordi hvert hold skal bruge omkring en milliard kroner på at udvikle og bygge de stærkt omdiskuterede konkurrencebåde, AC72-katamaranerne med 40 meter høje vingesejl, som ifølge Oracle Team USA's danske gæstesejler Kronprins Frederik 'ligner store fugle, der flyver lavt hen over vandet'.
Briten Andrew Simpsons tragiske død efter en kæntring med den svenske udfordrer Artemis Racing under træning i det foilende fartøj, som besætningen endnu ikke mestrede, da ulykken skete i maj.
Den internationale fordømmelse af Oracle Team USA, som få dage før første sejlads fik to minuspoint, en millionbøde og fire medarbejdere ekskluderet for at have snydt med vægten på de mindre AC45-katamaraner, der blev anvendt i den indledende America's Cup World Series.
Valuta for pengene
Husket bliver til gengæld Emirates Team New Zealands opvisning i de tre udfordreres Louis Vuitton Cup, hvor kun en faretruende 'næsedypning' forhindrede kiwierne i at gøre rent bord i finalen mod italienske Luna Rossa, samt den truende katastrofe, da kiwierne i et af de første nederlag til Oracle Team USA balancerede faretruende på kanten af en kæntring, der kunne have smadret deres eneste katamaran.
Husket bliver også kiwiernes enorme talentmasse i Youth America's Cup, hvor to mandskaber fra New Zealand i AC45-katamaraner besatte de to første pladser i et felt, der var lige så stort, som seniorernes skulle have været.
Og husket bliver Dean Barkers ubesværede finaleføring på 8-1, Emirates Team New Zealands bitre overskridelse af tidsgrænsen kun fire minutter før pokalen var i hus samt ikke mindst amerikanernes sensationelle comeback, der takket være et dygtigere designteam sikrede James Spithill og Ben Ainslie en lidt hurtigere båd, som vandt otte point på stribe efter en 19. og 'alt eller intet' sejlads om det afgørende matchpoint.
Med andre ord fik New Zealand og USA næsten lige meget valuta for pengene, selv om kiwierne formentlig hellere end gerne veksler alle sine indledende sejre med den ene og vigtigste sejr, de ikke fik, mens Larry Ellison næppe drømmer om at bytte sin første 'rigtige' America's Cup-sejr væk med noget som helst.
For siden sin indtræden på sejlsportens største scene i 2003, har Oracle Team USA's ejer brugt mindst fem milliarder kroner på at få opfyldt sin private amerikanske livsdrøm om at gøre kapsejladsen til en moderne, publikumsvenlig sportsgren og vinde pokalen på hjemmebane i 'det mest spektakulære og naturlige amfiteater til sejlsport, Gud har skabt', som han har beskrevet San Francisco Bay.
Med hjælp fra juristerne i New Yorks retsvæsen, som hjalp Larry Ellison frem til Oracle Team USA's 'Deed of Gift'-sejr over schweiziske Alinghi i 2010, er begge dele nu lykkedes så godt, at mangemilliardærens multikulturelle mandskab formentlig får endnu flere penge at lege med i de kommende år frem mod endnu en America's Cup i dollarens tegn.
AC-konge dansk lærling
Oracle Team USA's sejr gør det næppe lettere for håbefulde danske sejlere at indsamle sponsorkroner nok til den første danske udfordring.
Til gengæld kan danske sejlsportsfans med multikulturelle interesser glæde sig over, at Larry Ellisons newzealandske højre hånd Russell Coutts som ung olympisk fleetracesejler valgte at indlede sin enestående America's Cup-karriere i København.
Den nu femdobbelte America's Cup-konge opsøgte sidst i 1980'erne Dansk America's Cup Syndikat i Tuborg Havn for at lære at sejle matchrace – og betalte mange år senere lidt af sin gæld til dansk sejlsport tilbage.
Det skete, da verdensstjernen i et par år sejlede matchrace sammen med Jes Gram-Hansen og Rasmus Køstner, inden han anbefalede de to talentfulde danskere som henholdsvis rorsmand og taktiker til det italienske America's Cup-mandskab Mascalzone Latino.
Efter Mascalzone Latinos sejladser i Valencia i 2007 blev Jes Gram-Hansen kåret som bedste startende rorsmand i den 32. udgave af America's Cup, hvor 18 danskere var med.
Siden har designeren Michael Richelsen været eneste dansker i den globaliserede sejlsportsverdens største begivenhed, som nordsjællænderen har været en fast del af i 30 år. Senest headhuntet af Luna Rossa.
Men det er formentlig ikke et nationalt grundlag, der er bredt nok til, at dansk sejlsport kan finde økonomisk dækning for at gøre et nyt forsøg på at udleve den amerikanske drøm.
En drøm, der lige siden Paul Elvstrøm har givet adskillige danske sejlere mareridt og tvunget dem til at søge ud i den internationale sportsverdens maritime mangfoldighed af multikulturelle muligheder for at udleve drømmen.