Frederik den flyvende

Artikelindeks

 

Indflydelsesrig

Som medlem af den internationale olympiske komité, IOC, er han en af de 115 idrætsledere fra hele verden, der har magten over OL og dermed over den olympiske sejlsport.

Og som medlem af IOC er kronprinsen automatisk også medlem af Danmarks Olympiske Komité, som er lig med bestyrelsen i Danmarks Idræts-Forbund, hvor Dansk Sejlunion er blandt de ti største specialforbund og det mest vindende, når det gælder medaljer ved internationale mesterskaber.

Med tanke på, at Dansk Sejlunion med succes netop satser de fleste af sine millioner på at vinde olympiske medaljer, kan det derfor virke paradoksalt, at Danmarks olympiske spydspids, som ikke længere repræsenterer dansk sejlsport i ISAF, rejser helt til San Francisco for at reklamere for en kapsejlads, som hverken IOC, Danmarks Idræts-Forbund eller Dansk Sejlunion har aktier i.

Forklaringen kan selvfølgelig være den enkle, at kronprinsen blot har taget imod invitationen af egen personlig interesse i en udgave af America's Cup, som han ellers kun kan følge med i via Youtube fra sin hjemmecomputer på Amalienborg.

Men da kronprinsen ved flere lejligheder har understreget, at han som medlem af IOC netop ønsker at udnytte sin titel til at udøve international indflydelse til gavn for dansk idræt, er det nærliggende at antage, at hans besøg i San Francisco også havde til formål at fremme såvel IOC's som Danmarks idrætspolitiske interesser.

Perfekt timing

Hvis det er tilfældet, kunne kronprinsen næppe have valgt et bedre tidspunkt til sit reklamefremstød for America's Cup.

For efter flere års massiv kritik af, at Oracle Team USA i San Francisco har arrangeret en alt for dyr America's Cup med for få hold og ringe publikumsinteresse, er det netop nu, arrangørerne diskuterer konceptet til den næste America's Cup.

Selv Oracle Team USA er enig med kritikerne i, at de nuværende fire hold er for få. Alt tyder derfor på, at budgetterne næste gang barberes ned, så det ikke kun er verdens rigeste mænd, der har råd til at købe sig ind i kapsejladsen med den lille milliard kroner, det i øjeblikket koster hvert hold.

Spørgsmålet er så, om budgetterne bliver så beskedne, at også danske sponsorer får lyst og råd til at støtte et nyt dansk syndikat.

Danmarks mest oplagte sejlsportssponsor, A.P. Møller – Mærsk, har tidligere takket nej til både Valdemar Bandolowski og Jesper Bank. Men efter skibsreder Mærsk McKinney-Møllers død, håber mange danske America's Cup-fans, at det verdenskendte rederi nu kan overtales til at gøre et seriøst forsøg på at få en dansk båd med i kampen om at vinde verdens mest prestigefulde kapsejlads.

Fornuftsægteskab

En anden løsning på den kriseramte kapsejlads' aktuelle problemer kunne være at koble fremtidens America's Cup sammen med OL, som en lang række af sejlerne i San Francisco i forvejen er produkter af.

Det ville ikke kun sikre kapsejladsen den nødvendige sportslige og økonomiske interesse, men også give verdens bedste sejlere optimal opmærksomhed fra de mange millioner tv-seere, der hvert fjerde år følger klodens største idrætsbegivenhed.

Set med danske briller ville et fornuftsægteskab mellem America's Cup og OL med det danske IOC-medlem som mellemmand forene mange modstridende interesser i dansk sejlsport - og for alvor gøre den 162 år gamle kapsejlads til et sportsligt mål for OL-legenden Paul Elvstrøms unge arvtagere.

Og i historiebøgerne ville den danske kronprins formentlig for altid blive husket som 'Frederik den flyvende'.







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen