America's Cup: Flid, fedt og snyd

Artikelindeks

Flid, fedt og snyd.

Sådan lød opskriften på succes, da den nu afdøde skuespiller og lærer Gotha Andersen i en underholdende dansk tv-serie af samme navn for 30 år siden belærte skoleelever om, hvordan de bliver vindere i en verden fuld af regler.

Helt så enkelt er det næppe at vinde America's Cup. Men meget tyder på, at hovedrolleindehaverne i den 34. version af den 162 år gamle kapsejlads har gået i samme skole.

Det er i hvert fald det indtryk, mange sejlsportsfans sidder tilbage med efter den forgangne uges afsløring af, at America's Cup-mestrene fra Oracle Team USA har snydt på vægten.

Nærmere bestemt ved at placere 2,35 kilo ekstra vægt forrest på alle de tre AC45-katamaraner, som Oracle Team USA siden 2010 har brugt i den såkaldte America's Cup World Series, hvor IT-milliardæren Larry Ellisons amerikanske vinderhold har sejlet ulovligt.

Salt i åbent sår

Snyderiet blev opdaget, da America's Cup-målerne i San Francisco den 26. juli kontrollerede de AC45-katamaraner, som deltager i den aktuelle America's Cup for ungdomshold.

Målernes fund, som er i strid med America's Cup Rule 69, blev dog holdt hemmeligt indtil den 8. august. Her offentliggjorde Oracle Team USA pludselig, at holdet trak sine resultater i fire ud af i alt ni sejladser i America's Cup World Series, som blev sejlet i USA og Europa.


 

Tvunget af målernes afsløring forsøgte amerikanerne i første omgang at redde ansigt og fedte sig frem til en erklæring om, at det ville være sportsligt fair at annullere mandskabets tre førstepladser og en andenplads i de fire sejladser. Men dermed er sagen, som amerikanske medier spekulerer i kan udvikle sig til en af de største skandaler i America's Cup-historien, langt fra slut.

For ifølge målerne i America´s Cup Regatta Management er de 2,35 kilo ekstra vægt ikke placeret på amerikanernes både ved en fejl, men helt bevidst. Såvel Grant Simmer som Russell Coutts fra Oracle Team USA's øverste ledelse indrømmer, at vægten er ulovlig. Men begge nægter, at holdets ledelse har kendt til snyderiet og afviser i øvrigt, at den ekstra vægt har haft nogen betydning under sejladserne.

Tre menige medlemmer af Oracle Team USA's shore-team og et medlem af det amerikanske sejlerteam er under mistanke for at stå bag snyderiet.

Men selv om den internationale jury foreløbig kun er i gang med at kulegrave sagen og stadig er langt fra en konklusion, tøver de to finalister i udfordrernes Louis Vuitton Cup ikke med at smide salt i amerikanernes åbne sår.

Både Luna Rossas skipper Max Sirena og Emirates Team New Zealands skipper Grant Dalton stemplede forleden Oracle Team USA som gemene snydere.

Konkurrenternes angreb fik dog straks amerikanernes newzealandske topchef, den firedobbelte America's Cup-vinder Russell Coutts, til at forsvare sig med, at det ikke er fair at kalde alle 130 mand på det amerikanske syndikat for snydere, blot fordi nogle få af dem har brudt en regel.

En speget affære

Oracle Team USA er i forvejen under voldsom beskydning på holdets amerikanske hjemmebane for at have arrangeret en alt for dyr kapsejlads uden sportslig spænding og nævneværdig publikumsinteresse.

San Franciscos værtskab for den traditionsrige kapsejlads er foreløbig mest kendt for den britiske Artemis Racing-sejler Andrew Simpsons tragiske druknedød i maj i år, da hans svenskregistrerede holds AC72-katamaran kæntrede.


 

Ulykken betød, at Artemis Racing skulle bygge en ny båd og først kunne deltage i udfordrernes såkaldte semifinale. Her tabte debutanterne alle sine sejladser til italienske Luna Rossa, som derfor møder Emirates Team New Zealand i finalen, der afgøres i de kommende uger.

Det hold, som først får syv sejre, vinder retten til at udfordre Oracle Team USA på vandet i næste måned – medmindre amerikanernes snyd på vægten får følger i form af sanktioner, som helt udelukker de forsvarende mestre fra at sejle.

Ifølge Luna Rossas danske designer Michael Richelsen er italienerne efter sine sejladser mod Artemis Racing nu langt stærkere end i indledende runde, hvor Prada-holdet tabte alle sine opgør mod de newzealandske favoritter. Desuden gør begge finalister en lige stor dyd ud af, at den daglige flid under såvel træning som konkurrence foregår uden fedtspil og snyd.

"Nu er det alvor. Jeg frygter, at kiwierne stadig har en højere topspeed. Og i modsætning til os har de trænet meget mere i at sejle på foil i modvind. Men taktisk kører det fint for os. Og de seneste dage har vi afprøvet nye ror og tippere på vores foil, som forhåbentlig kan være med til at give newzealænderne mere modstand i finalen. Jeg tror, vi får tætte sejladser", siger Michael Richelsen til baadmagsinet.dk.

Og uanset, hvem der vinder udfordrernes finale, er danskeren overbevist om, at selve America's Cup-finalen til september helt åben.

"Jeg er meget i tvivl om Oracle Team USA's styrke. Hele sagen omkring deres ekstra vægt på AC45-katamaranerne er en speget affære, som er omgærdet af stor mystik, fordi Russell Coutts netop plejer at have total føling med alt, hvad der foregår på hans hold", siger Michael Richelsen.

"Men der går også rygter om, at amerikanerne har brugt avancerede hydrauliske systemer på deres AC72-både, som måske også er blevet underkendt. For hvor deres sværd tidligere nærmest fløj op og ned, som om de blot trykkede på en knap, står deres grindere nu også og pumper i hydraulikken som gale. Præcis som vores grindere gør. Det er lidt mystisk".

Finalen i Louis Vuitton Cup, hvor banen i forhold til tidligere nu er kortet ned fra syv til fem ben, begynder lørdag og søndag med to sejladser begge dage.







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen