Luft under vingerne

Artikelindeks

 

Men nordsjællænderen noterer samtidig alle detaljer på konkurrenternes flyvende katamaraner, der af selv de mest erfarne sejlere ikke blot omtales som både i en kapsejlads, men som regulære 'våben' i kapløbet om at vinde verdens ældste sportskonkurrence, som er lige dele praktisk sømandskab og bådebyggeri.

"Vi studerer både konkurrenternes design og sejladsteknik. For det er først nu, hvor alle sejladser vises på YouTube, at vi for alvor kan se, hvor langt de andre er kommet i forhold til os. Og holdene bliver ved med at udvikle bådene og forbedre deres sejladsteknik helt frem til den sidste finalesejlads", siger Michael Richelsen.

Imponerende topfart

Selv om de maritime 'våbeneksperters' vandkrig i San Francisco foreløbig minder mere om en flyveopvisning end en kapsejlads, er de højteknologiske katamaraner da også nærmest som taget ud af en James Bond-film her 162 år efter, at skonnerten 'America', der var bygget som et krigsskib, vandt 'The 100 Guinea Cup' og lagde navn til det historiske sejlsportsshow, som nu opføres for 34. gang.

"Oracle Team USA har med de nye AC72-både ramt målet om at gøre America's Cup langt mere spektakulært end tidligere. Ingen havde på forhånd ventet, at bådene ville foile så meget, som de gør. En topfart på næsten 50 knob i medvind er imponerende. Det er mere end dobbelt så hurtigt som kølbådene i International America's Cup Class, som højest sejlede 15-20 knob i medvind og omkring 10 knob i modvind ", siger Michael Richelsen.

Læs ogsåSkandalerne fortsætter

Den danske America's Cup-ekspert tilføjer, at det sagtens kan lade sig gøre at strømline katamaranerne til at sejle endnu hurtigere, men at det er svært at sætte topfarten yderligere op, fordi besætningen stadig skal kunne sejle kapsejlads og dreje fartøjet fremfor blot at sejle lige ud.

"Vi arbejder imidlertid hårdt på at øge gennemsnitsfarten og banetiden ved at forbedre farten i modvind, hvor den falder til omkring 20 knob på grund af vandmodstanden. Vi kan også godt foile i modvind, men det er stadig et helt åbent spørgsmål, hvor langt vi kan nå op i fart, når vi sejler mod vinden", siger han.

Grinder uafbrudt

De hurtigere katamaraner er meget lettere end de tidligere kølbåde i America's Cup, men også langt mere fysisk krævende at sejle.







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen