Hvis du har lyst til at tage på en anden form for 'boatshow', bør du overveje at lægge vejen forbi Nykøbing Falster torsdag, fredag eller lørdag. Her vil der nemlig være et større opbud af eksotiske og traditionelle både som vi langt fra er vant til at se på disse breddegrader.
Tager man et mindre udpluk fra deltagerlisten springer blandt andet den helt nye Code 8 i øjnene. Båden er bygget i kulfiber og har en canting keel, der kan vippes op til 50 grader til styrbord eller bagbord. Kølen vejer 450 kg, mens bådens samlet vejer 950 kg. Og de to skippere Michael Höfgen og Jasper Marwege har en forhistorie i forhold til Vegvisir Race, da de to tabte kølen ud for Agersø under 2018 udgaven af sejladsen. Båden forliste, men blev bjærget for senere at bliver erklæret totalskadet. Den nye båd hedder som den gamle; Lightworks. Den kommer lige fra værftet og torsdag eftermiddag kl. ca. 15 er der officiel båddåb, som den lokale agersøpige Alina forstår efter hun i vinter fandt de to sejleres tegnebøger og telefoner, der var drevet i land på Agersø i en grab-bag.
Toppen af mini-poppen
I år kommer der også to ny designede Mini 650ere. Den ene en Wevo 6.5 er designet og bygget i Italien den anden Vector 6.5 er franskdesignet og bygget i Polen. Begge både udmærker sig blandt meget andet ved at være såkaldte scow-konstruktioner, hvilket vil sige at de har meget voluminøse og helt runde forskibe, hvilket gør at de kan bære rigtig meget sejl, når der bliver sejlet på åbne vinkler. Og til de flestes overraskelse sejler de faktisk også godt på kryds.
Mere traditionelle både
Der kommer naturligvis flest traditionelle både som Spækhugger, Nordisk Folkebåd, IF Krydser, Dehler 34, Halberg Rassy 34 og Albin Express. Der er også et større udvalg af danske X-Yachts både. Fra værftet første storsællert X79 til en helt ny og topmoderne X4.6. Fortsat i den sportslige afdeling finder man de franske Sunfast 3200 og 3600 fra Jeanneua værftet, Figaro 1 og 2 fra Beneteau, der alle er designet med shorthand-sejlads for øje. Der er også en mindre flotille af slovensk producerede både fra Beneteau Seascape fra 18 til 27 fod.
Danmarks premiere
Og så har Vegvisir Race også trukket to af de franske Lite Boat XP både til Danmark for første gang. Båden vandt i januar i år den fornemme pris European Yacht of the Year i kategorien Special Yacht. Og det er vitterlig en speciel båd på mange punkter. Blandt meget andet har den en ustaget rig, ingen bom og så kan man ro båden, som man roer en singlesculler. Den er lynhurtig og det bliver spændende at følge de to tilmelde både i et adventure sail race som Vegvisir, hvor de er tilmeldt doublehand og singlehand på 86 sømil banen. Det skal i parentes bemærkes, at manden bag båden, Mathieu Bonnier, sejler den ene af to tilmeldte Lite Boats, og at han er tilgængelig for en præsentation og demo-tur d. 15. august og først på dagen d. 16. august.
Der er med andre ord mange gode grunde til at møde op i Nykøbing F i Vegivisir Race dagene – husk starterne går kl. 18 torsdag og fredag. De kan følge på tractrac og torsdagens starter samt det første ben ud til Guldborg bliver live-streamet.
Jasper Marwege om bord på den helt nye Code 8. Båden bliver døb på torsdag kl.15 før starten går på den 225 sømil lange bane på Vegvisir Race. (foto: Vegvisir Race // Morten Brandt)
Man kan også opleve den franske båd Lite XP i Nykøbing. Båden er årets båd i Europa og der er mulighed for at få en demonstration og evt. en prøvetur før Vegvisir Race. (foto: EYotY // Rick Tomlinson)