Dramatisk nat i Vegvisir - båd taber køl og kæntrer

Dramatisk første nat på Vegvisir Race, hvor en tysk doublehanded båd mister kølen og vælter syd for Agersø. Sejlerne hentet i redningshelikopter.

Alarmen gik i nat på Vegvisir Race, da stævnets nødtelefon ringede kl. 03.13. Det var formand for sejlforeningen Vikingen, der tog den.

– Vi blev ringet op af en deltager, der havde observeret, hvad han troede var et mastehavari. Vi tog kontakt til beredskabet, der allerede var på sagen, da de havde modtaget et nødsignal fra en EPIRB efterfulgt af et Mayday udsendt via VHFen fra en position syd for Agersø, hvorefter en helikopter blev sendt på vingerne, fortæller Carl Erik Hansen.
På positionen lå de tyske sejlerne Michael Höfgen og Jasper Marwege i vandet.
– Vi oplevede, at det gav et svag puf. Så var det som om båden løftede sig svagt inde den krængede over på siden og væltede – ligesom en jolle vælter, fortæller Jasper Marwege.
– Lige da vi hørte lyden sagde vi ”hvad var det”. Jeg kigge på ekkoloddet, der viste 7,2 m, så vi var sikre på, at vi ikke havde ramt bunden. Da den begyndte at krænge var vi klar over, hvad der var ved at ske. Jeg tog VHFen og udsendte et Mayday, siger Michael Höfgen, der også havde en EPIRP på sig som blev aktiveret.

Hentet med helikopter
I racecenter på Vegvisir Race modtog man endnu en opringning om, at en båd var i problemer.
Samtidig havde de to tyske sejlere valgt at gå i vandet ved siden af båden, da de var bange for, at den skulle vælte helt over. Her ventede de to sejlere yderligere 45 minutter før de blev hentet af en redningshelikopter, der løftede dem og fløj dem til Roskilde, hvor de blev hentet tilbage til Nykøbing F af Carl Erik Hansen og yderligere en frivillig fra sejlklubben. Her blev de modtaget i sejlklubben med varm kaffe og morgenmad og masser af sympati og interesse.

– Jeg er utrolig lettet over, at der ikke skete sejlerne noget, siger Jørgen Bojesen fra Guldborgland Bådelaug, der er stævneleder. Situationen viser, hvor godt vores beredskab fungerer, og samtidig at sejladsens sikkerhedsprocedure kører som den skal. Endelig viser den, at sejlerne er gode til at holde øje med hinanden og til at indrapportere, hvis de ser noget udsædvaneligt.
Også Morten Brandt, der står som arrangør er lettet over udfaldet på nyheden tidligt fredag morgen.
– Det situationer som disse man frygter både som sejler og som arrangør. Altså, når noget helt uventet sker. Det er også derfor, at vi skærpet sikkerheden til Vegvisir Race, hvor alle både bliver sikkerhedsgodkendt før start. Derudover har både klubber og kommune arbejdet målrettet på at holde alle relevante myndigheder underrettede om sejladsen. Endelig er historien en reminder til alle, der færdes på havet om, at man er på udebane og at man aldrig kan tage det for givet.
I aften kl. 18 starter singlehand-udgaven af Vegvisir Race. Her har stævnet allerede inden ulykken fredag nat øget sikkerheden ved at have to følgebåde med på banen hele vejen rundt samt en marinehjemmeværnskutter allokeret i Smålandshavet.

Bonus info: En Code A er en ungarsk konstruktion. Kølen der knækkede sad på et stålskaf med en 500 kg bulb i bunden. Den knækkede ved samlingen med skroget.

IMG 0359

De to tyske sejlerne Michael Höfgen og Jasper Marwege var ved godt mod, da de var blevet samlet op af helikopteren.







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen