ISAF spiller højt spil i Laser-konflikt - risikerer retssag

Artikelindeks

 

Som læsere her på sitet vil have set i en tidligere artikel, er der p.t. en juridisk konflikt i gang omkring rettighederne til Laser-designet. Konfliktens parter er på den ene side Laser Performance, som bygger Lasere (også den olympiske) og på den anden side designets ophavsmand, amerikanske Bruce Kirby.

I korte træk ophørte Laser Performance med at betale royalties til Kirby, hvorefter Kirby fratog Laser Perfomance licensen til at bygge båden. I praksis blev Laser Performance retsligt stoppet i at udstyre bådene med den officielle plaket, der beviser at båden er produceret i henhold til regler og retningslinjer for designet.

Nyt navn til gammelt design

I stedet omdøbte Kirby sit design til Torch, og tildelte andre bådebyggere licens til at bygge båden. Alle Lasere produceret inden Laser Perfomance mistede licensen, ville kunne sejle med i denne nye klasse, på linje med de nye "Lasere", produceret af Kirby Torch. Med andre ord: Kirby ville skære Laser Performance fra, eftersom de ikke havde opfyldt sine forpligtelser.

Firma i modvind

Med til historien hører, at Laser Performance i en årrække har haft svært ved at optræde som den stabile leverandør af udstyr, som man bør forvente i en af verdens største entypeklasser - og specielt i en olympisk klasse. Virkomheden har været kastebold i diverse amerikanske finans-spil, og det har ikke gavnet pålideligheden. 

ISAF laver egne plaketter

Mange var spændte på hvordan ISAF (sejlsportens internationale interesseorganisation) og ILCA, (den internatinale Laser-organisation) ville reagere. Konflikten involverer som nævnt en olympisk klasse, og er en potentielt sprængfarlig konflikt.


 

Mindre sprængfarlig er den bestemt ikke blevet, efter at ISAF nu er begyndt at producere egne plaketter, og dermed givet grønt lys til at Laser Performance kan fortsætte produktionen. ISAF er dermed blevet part i en konflikt, som i følge amerikansk retspraksis kan have meget store økonomiske følger for den tabende part.

Uforståelig arrogance

John Harwood-Bee er amerikansk advokat med speciale i såkaldt IPR - Intellectual Property Rights - og han siger til Scuttlebutt USA at ISAF er på meget tynd is i denne sag. Der hersker ikke meget tvivl om at Bruce Kirby ejer rettighederne til designet, og at han ikke på noget tidspunkt har givet dem fra sig. Dermed vil han stå stærkt i det kommende retsopgør, og her risikerer ISAF altså nu at komme seriøst i klemme.

Harwood-Bee siger, at det er komplet uforståeligt at ISAF og ILCA kan udstede plaketter uden at overhovedet nævne designets ejer. Han siger også at han håber dette ikke kun er udslag af arrogance, og at man har tilgang til en rigtig, rigtig god advokat med speciale i IPR.

Det får ISAF nemlig hårdt brug for, vurderer Harwood-Bee. Tidligere sager på området har medført omkostninger for den tabende part på mange millioner dollars.

 







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen