Som læsere her på sitet vil have set i en tidligere artikel, er der p.t. en juridisk konflikt i gang omkring rettighederne til Laser-designet. Konfliktens parter er på den ene side Laser Performance, som bygger Lasere (også den olympiske) og på den anden side designets ophavsmand, amerikanske Bruce Kirby.
I korte træk ophørte Laser Performance med at betale royalties til Kirby, hvorefter Kirby fratog Laser Perfomance licensen til at bygge båden. I praksis blev Laser Performance retsligt stoppet i at udstyre bådene med den officielle plaket, der beviser at båden er produceret i henhold til regler og retningslinjer for designet.
Nyt navn til gammelt design
I stedet omdøbte Kirby sit design til Torch, og tildelte andre bådebyggere licens til at bygge båden. Alle Lasere produceret inden Laser Perfomance mistede licensen, ville kunne sejle med i denne nye klasse, på linje med de nye "Lasere", produceret af Kirby Torch. Med andre ord: Kirby ville skære Laser Performance fra, eftersom de ikke havde opfyldt sine forpligtelser.
Firma i modvind
Med til historien hører, at Laser Performance i en årrække har haft svært ved at optræde som den stabile leverandør af udstyr, som man bør forvente i en af verdens største entypeklasser - og specielt i en olympisk klasse. Virkomheden har været kastebold i diverse amerikanske finans-spil, og det har ikke gavnet pålideligheden.
ISAF laver egne plaketter
Mange var spændte på hvordan ISAF (sejlsportens internationale interesseorganisation) og ILCA, (den internatinale Laser-organisation) ville reagere. Konflikten involverer som nævnt en olympisk klasse, og er en potentielt sprængfarlig konflikt.