First 30 udfordrer Elan 310

Artikelindeks

Kapsejlads - og tur
Energien som lægges i at optimere bådens sejlegenskaber, fortæller at Bénéteau-værftets intention er at skabe en kapsejlads-vindende model. Men værftet påpeger, at det også skal være komfort, nogenlunde på linje med stilen i First 35, under dæk. Det betyder i så fald et lyst, enkelt interiør med fuldt acceptabel turkomfort.

 
Kølen har lodret forkant, og en agterkant som skrår forover. T-bulben skal give båden stivhed nok til at bære et stort sejlareal, men vil utvivlsomt også fange tang og andet som flyder omkring i havet.


Hot rig
Båden får stor bredde agter, to ror som er hængslet udenpå agterspejlet, og en dyb T-køl med lodret kølblad. Riggen er trukket langt agter, noget som giver et forsejl med stort areal, uden at det overlapper. Vantene er fastgjort ude i borde, salingshornene er vinklet 25 grader, og båden har ikke noget agterstag. De vinklede salingshorn og storsejlskødet, som er ført til en løjgang agter i cockpit, skal bidrage til at holde forstaget stramt på bidevind. Det kommer ganske sikkert til at stå meget om hvilke tricks som i øvrigt skal bruges, i den planlagte trimguide.

First 30 vil erstatte First 31.7, som har været en af Bénéteaus mest vellykkede og populære modeller i de senere år.http://www.teamfirst30.com/?lang=en








★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen