Med bistand fra den norske Elan-forhandler Tor Hove, lancerede Elan-værftet sit nye koncept i 2009: Tursejlende både med planende egenskaber. Og så god har ideen været, at verdens største fritidsbåds-værft, Bénéteau, har fulgt op på nøjagtig den samme idé.
Kouyoumdjian og Desjoyeaux
Og de har åbenbart tænkt sig at give Elan-værftet kamp på det nye marked; til at udvikle First 30 har de engageret succeskonstruktøren Juan Kouyoumdjian og solosejleren Michel Desjoyeaux. De første både blev søsat sidst i juni, og tanken er at de skal sejles intensivt af både konstruktøren, Desjoyeaux og en række andre, inviterede sejlere. På baggrind af testsejladserne vil de kunne optimere modellen, inden den sættes i produktion.
Følg med på blog
Tanken er, at prøvesejlaserne skal foregå i al offentlighed, og at der efter hver sejlads skal laves en udførlig rapport på den nye
Læs mere og se grafik på næste side
Kapsejlads - og tur
Energien som lægges i at optimere bådens sejlegenskaber, fortæller at Bénéteau-værftets intention er at skabe en kapsejlads-vindende model. Men værftet påpeger, at det også skal være komfort, nogenlunde på linje med stilen i First 35, under dæk. Det betyder i så fald et lyst, enkelt interiør med fuldt acceptabel turkomfort.
Hot rig
Båden får stor bredde agter, to ror som er hængslet udenpå agterspejlet, og en dyb T-køl med lodret kølblad. Riggen er trukket langt agter, noget som giver et forsejl med stort areal, uden at det overlapper. Vantene er fastgjort ude i borde, salingshornene er vinklet 25 grader, og båden har ikke noget agterstag. De vinklede salingshorn og storsejlskødet, som er ført til en løjgang agter i cockpit, skal bidrage til at holde forstaget stramt på bidevind. Det kommer ganske sikkert til at stå meget om hvilke tricks som i øvrigt skal bruges, i den planlagte trimguide.
First 30 vil erstatte First 31.7, som har været en af Bénéteaus mest vellykkede og populære modeller i de senere år.http://www.teamfirst30.com/?lang=en