Bådmagasinet har modtaget et indlæg fra Jonas Döpping, som er mangeårigt medlem af Egå Sejlklub. Først gennem sin egen aktive sejlerkarriere, og siden involveret i mange ting, primært i relation til ungdom og kapsejlads. Hans hjerte brænder for sejlsporten, og han er ofte parat til at give sin mening til kende omkring sejlsporten, ment konstruktivt og med henblik på at forbedre sejlsporten. Han er også far til et af vores største talenter i Laser klassen, U-17 Europamesteren Patrick Döpping, som på Boat Show 2015 i Fredericia blev kåret som ”Årets Talent”.
Nogle af de pointer som Jonas bringer frem i indlægget, skal ses i lyset af et Årsregnskab 2014 for Dansk Sejlunion, hvor man godt nok havde et overskud på ½ mio. kr., men kigger man nærmere på tallene, så var der i forhold til tidligere, helt ekstremt store budgetoverskridelser på op mod 2 mio. kr.
Især hos eliten var det iøjnefaldende, at budgettet på 15 mio. kr. ikke rakte til, men blev overskredet med brutto 1.565.000 kr. (ca. 1 mio. netto), og sejlunionens nye projekt, ”Sejlsportsligaen” havde en ikke-budgetteret overskridelse på 397.000 kr.
På den anden side har unionen sparet 1 mio. kr. på Sejladsområdet, dvs. ungdommen, klubudvikling, de almindelige kapsejlere og tursejlerne. Alene på ungdom & klubudvikling var der sparet 697.000 kr., ligesom man i starten af 2014 fyrede DS Tursejlerkonsulent.
Det er på den baggrund at Jonas Döpping er frustreret, og han har pointeret overfor Bådmagasinet, at det er hans private holdninger som sejler, forældre, frivillig og entusiast. Han mener, at der er noget galt – læs selv hans indlæg:
”Det er snart en del år siden, jeg i en fin management bog læste om en stor anerkendt virksomheds onde skrue. Ledelsen syntes, at det gik fantastisk, men medarbejderne kunne berette om vigende kundetilfredshed og øget konkurrence. Altså en organisation i dyb krise.
Når jeg oplever dansk sejlsport, ser jeg fuldstændig samme billede. Vi har det stærkeste landshold ’ever’, sejlsportsliga og en dansk båd med til Volvo Ocean Race. Det går ufattelig godt.
Men på bagsiden:
- Lurer en stort set ikke eksisterende talentmasse
- Mens sejlunionens tunge herrer ”connecter” ved de store stævner, så må talentsejlere klare sig selv uden træner, uden holdleder, ja end ikke en madpakkebåd er der plads til.
- Vi bakker op om EUROSAF stævnerne, men der er desværre ikke ressourcer til en træner……
- Vi ser nu at klubber melder sig ud, andre klubber bliver splittet (KDY, Tuborg havn, Rungsted) og gud-hjælpe-mig om ikke vi skal eksludere en klub.
Hvis man med det i mente mener, at vi har en sundt organiseret hobby, bør man nok skære lidt ned på forbruget af sjov tobak.
Vi har fået en Sejlsportsliga
Sejlsportsligaen er et nyt og fedt koncept ingen tvivl om det. Men Ligaen skulle oprindelig tiltrække og fastholde unge sejlere. Det er bare desværre blevet til at rigtig mange af ligaens sejlere er mænd med god indkomst og en alder på +40.
At investere i unge og nye sejlere kan give mening, men +40 årige gamle mænd, det giver ingen mening.
Er det ikke påfaldende, at når ”Ole Børge Olsen” på +40 skal sejle liga stævne, så koster det 625 kr. pr. stævne pr. person. Men så er der selvfølgelig også inkluderet en båd til 250.000 Kr.
Men hvis Fie (en sød lille pige på 9 år) skal opleve et DS TORM Grandprix som helt ny Optimist C sejler, så starter vi med at opkræve 300 kr. i deltagergebyr, Fie skaffer selv grej enten ved at leje en jolle i klubben eller købe en brugt jolle. Selvom Fie’s forældre ikke bor alt for langt fra stævnet, syntes de, at Fie skal møde nye venner, og de har derfor taget et telt med. Det koster så lige 300 kr. oveni.
Desværre har Fies forældre ikke lige prøvet det der med stævner før, så de var lidt sene med tilmeldingen. Skidt pyt det ,var kun et ekstra gebyr på 150 kr.
Pris i alt 750 kr. (gudskelov er Fies forældre komplet idioter, så de betaler med glæde, mens de bliver enige om, hvor godt det er Fie sejler i stedet for at spille håndbold)
Pointen er selvfølgelig ikke et ondt ord om Sejlsportsligaen, men hvorfor er det lige ,at alle landets sejlere/klubber må spytte i kassen for DS Ligaen, men hvis Fie skal sejle DS TORM Grandprix så skal vi tjene kassen på det ?
Tror man virkelig i DS, at et stævne omkostningsniveau på 6-750 kr. for vores helt små sejlere kan tiltrække en bred vifte af sejlere ?
Mener man virkelig at den voldsomme prioritering af aktivt sejlende middelaldrene mænd er korrekt ?
Sejlerlandsholdet
Vi har det stærkeste sejlerlandshold ever. Det håber jeg vi alle er glade for. Vi har også en superkompetent trænerstab som bakker vores sejlerlandshold op.
Men samtidig - og her skal tilføjes, at jeg ikke misunder DS’s opgave med at skulle prioritere for få midler til for mange opgaver - så må vi sige, at sejlsportens samlede prioritering af talentarbejde dækkende fra den begyndende rekruttering (skabelse af en talentmasse) til niveauet lige under landshold bedst kan betegnes som en joke; vi er på niveau med Grækenland.
Vi kan godt finde resourser således, at formanden med stab kan opleve de helt store stævner i det store udland f.eks. det seneste på Mallorca. Samtidig er der så sejlere/klasser, som end ikke kan få holdt deres madpakke under sejladserne (gudskelov er sejlerne komplet idioter, så de glæder sig blot over, at DS formår at få udgifterne til at slå til).
Mener DS bestyrelsen virkelig, at ovenstående er en passende ydmyg håndtering af sejlernes penge?
Vi er vel enige om at Dansk Sejlunion er sejlernes forbund og at det er sejlernes penge som bliver administreret?
Tror DS på at man på denne måde får skabt nye landsholdssejlere?
Dansk Sejlunions medlemstal
I sidste uge kunne vi læse, at Fredericia Motorbådsklub melder sig ud; før det har vi en dybt ulykkelig historie med en klub som eksluderes, og en del medlemmer udtræder i Tuborg havn hvor de danner en nye yachtklub, vist nok uden for DS. Var der ikke også en lignende historie i Rungsted?
Nu er min hobby sejlsport ikke lige det, som Fredericia Motorbådsklub står for, hvorfor jeg ikke helt forstår FM som klub. Men FM har jo ret, hvad i alverden tilbyder DS dem, eller den store gruppe kølbådssejlere som blot vil sejle lidt rundt med deres båd.
Hvorfor danner hver eneste sejlklub ikke en sidestillet Yachtklub for kapsejlere. De to klubber kunne måske endda have samme bestyrelse. De vil spare rigtig mange penge i DS kontingent, penge som de kunne bruge på aktivitet for sejlere, ja måske endda lidt mere på deres ungdom.
Som jeg ser det, har vi en bestyrelse i Dansk Sejlunion, der hovedsagelig består af medlemmer fra 2 klubber, nogle ville måske kalde det en fusion !
Det er min oplevelse, at vores sejlunion lukker sig mere og mere om sig selv, at jordforbindelsen til sejlerne, klubberne, de frivillige bliver mere og mere fjern.
Jeg kunne anbefale, at man stoppede det evige strategiarbejde et vist ........, og i stedet beskæftigede sig med den aktive sejlerverden, jeg tror det vil være en øjenåbner.
Måske er jeg bare ikke så kvik, jeg mangler måske bare at se den store vision, men hvis f.eks. vores formand kunne forklare mig, de unge samt de mange tursejlere, hvorfor de unge, talenterne og talentmassen skal prioriteres så lavt, og hvilke tilbud vi har til den brede masse af klubber/medlemmer, så bliver jeg rigtig glad ?
Hvis man samtidig kan forklare mig, at de nævnte udfordringer er udtryk for, at det går ufattelig godt, og at der ikke er fejet noget ind under gulvtæppet ?
Ja, så bliver jeg ovenud lykkelig !