Sejlunionens fremtidige finansiering

Artikelindeks

Dansk sejlunion er på et møde i starten af september begyndt at kigge nærmere på sejlunionens fremtidige finansiering.

Dette skal ses i lyset af, at aftalen med TORM udløber med udgangen af 2016. Dansk sejlsport har i en lang årrække nydt godt af en meget markant støtte fra TORM Fonden, de seneste to år et beløb i størrelsesordenen 3-4 mio. kr. I den foregående 4 års periode var beløbet mere end det dobbelte. Tallene fremgår ikke direkte af unionens regnskaber, men kan ses ved at regne lidt på tallene indenfor unionens hovedområder sammenholdt med forskellige indtægtsposter.

Det vil naturligvis være afgørende vigtigt for sejlunionen at kunne finde ny finansiering til ikke mindst ungdoms- og eliteområderne, som er de områder TORM primært har støttet i mange år. Dels har breddekonsulenterne og projekter indenfor ungdom været delfinansieret af TORM-midlerne, men det har også været en af de væsentligste indtægter i relation til Sejlerlandsholdet og OL-satsningerne, og i denne forbindelse stiller Team Danmark normalt også krav til forbundene om en selvfinansieringsandel. Her har Dansk Sejlunion i forhold til mange andre forbund haft en relativt stor egenfinansiering.

Men det vil være nødvendigt med supplerende finansiering også indenfor andre områder, hvis det nuværende aktivitetsniveau skal fastholdes i en situation, hvor der er risiko for reduktioner i midlerne fra Danmark Idræts-Forbund.

Læs også: Lotto-fald koster idrætten millioner

Sejlunionens kontingent pr. klubmedlem er pt. 98,50 kr., og mange klubber har de senere år tilkendegivet, at man ønsker at kontingentet holdes i ro. 100 kr. pr. medlem er nok også et ”magisk” beløb som man sikkert gerne vil holde sig under, så længe det er muligt.

Det faldende medlemstal i sejlunionen i det seneste år på 2.413 medlemmer – fald i ”aktive medlemmer” fra 58.163 i 2013 til 55.750 i 2014 (DIF opgørelser primo årene) – vil med beslutningen om uændret kontingent medføre mindre kontingentindtægter i 2015 på 237.000 kr. Og faldende medlemstal vil, alt andet lige, normalt også medføre faldende tilskud fra Danmarks Idræts-Forbund.

 DS bestyrelse 2014 529

En meget vigtig opgave for Dansk Sejlunions bestyrelse er at fremkomme med en strategi for sikring af unionens fremtidige finansieringsgrundlag. Foto DS.

Dansk Sejlunion skriver om sejlunionens fremtidige finansiering i seneste bestyrelsesreferat:

En af bestyrelsens og ledelsens vigtigste opgaver i den kommende tid bliver at lægge en strategi, der kan sikre finansieringsgrundlaget for Dansk Sejlunion efter 2016, hvor perioden for de TORM-Fonden finansierede projekter udløber.


 

Henrik Voldsgaard lagde op til drøftelse i bestyrelsen af mulige elementer i en finansieringsstrategi for Dansk Sejlunion. Etablering af en samlet finansieringsstrategi skal have høj prioritet i både bestyrelse og den øvrige organisation, således at Dansk Sejlunion på relativt kort sigt kan skabe den samlede referenceramme for alle, der har andel i at sikre den fremtidige finansiering.”

Drøftelse: Dansk Sejlunion skal lægge sin strategi, beskrive sine handlinger og søge samarbejdspartnere om strategiens gennemførelse. Man er bevidst om, at et samarbejde med en sponsor ikke kun skaber indtægter, men også kan have begrænsninger for Dansk Sejlunions adfærd og råderum. Dansk Sejl-union skal arbejde på at have høj fleksibilitet. Dansk Sejlunion skal skabe frihedsgrader og udnytte frihedsgrader. Vi skal udvikle organisationens evne til at træde ud af egen virkelighed og se sig selv udefra. Politiske valg er nødvendige for at frigive ressourcer til forandringen mod større fleksibilitet og tiltrække de kompetencer, som kan løfte opgaven.”

En analyse af sejlsportens muligheder for sponsorater kunne følge fire dimensioner:

  • Sejlerlandshold, kapsejlads og sejlsportsliga, ungdom, tur
  • Virksomheder, fonde og offentlige midler
  • Hovedsponsor, flere sponsorer, materiale sponsorer
  • Dansk Sejlunion, kraftcentres, klub og sejleres muligheder for at etablere sponsorater

Dansk Sejlunion skal fremover formentlig arbejde med flere sponsorer. Det kan overvejes, om sejl-sporten kan samle en række større teknologi-tunge virksomheder og fonde i et nationalt projekt.

Beslutning: Bestyrelsen takkede for godt oplæg og drøftelse. Bestyrelsen besluttede at bede Line Markert, Henrik Voldsgaard og Hans Natorp om at indarbejde pointerne fra bestyrelsens drøftelse i et udspil til videre drøftelse.

Bestyrelsen bad sekretariatet om at beskrive konsekvenser ved bortfald af TORM bevilling samt beskrive emner i Dansk Sejlunions aktuelle ydelser, som rummer potentiale til at skabe mere værdi for relevante målgrupper (potentiale til mere effectiveness) eller potentiale til kunne skabe samme værdi med færre ressourcer (potentiale til mere efficiency).

Se Dansk Sejlunions bestyrelsesreferater HER

Hvis du er interesseret i at se hvordan Dansk Sejlunions bestyrelsesarbejde er tilrettelagt kan du også læse DS forretningsorden for bestyrelsen, Code of Conduct samt Retningslinjer for frikøb af bestyrelsesmedlemmer HER







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen