Skuddet og de første 5-10 minutter

Artikelindeks

 

Ikke frit spil 
Det bliver selvfølgelig værre jo længere ned på linjen man starter, hvilket er forklaringen på den trængsel der oftest er omkring startbåden. Vejen til højre banehalvdel åbner sig væsentligt hurtigere for dem der starter ved startbåden. Men uanset: bådene i anden række kan ikke slå væk, før de enten er langt nok foran, langt nok bagud, eller før de andre vender og sejler ud på højre banehalvdel. Spillet er altså ikke i deres hænder i særlig høj grad. Ikke alene går det langsomt – man kan heller ikke gennemføre sin strategi frit.

Fokus på fart og højde 
Ikke en fed position at befinde sig i! Og Hancocks pointe er, at der ikke skal ret meget manglende koncentration eller mangelfuld trim til, før man i de første par minutter efter start ryger fra første række til anden. Konsekvenserne for resten af sejladsen er åbenlyse. Derfor er det første prioritet, lige så snart skuddet går, at få båden til at gå. At optimere fart og højde i de kritiske øjeblikke, hvor det bestemmes hvem der tilhører første række og hvem der tilhører anden række, er simpelthen det vigtigste at fokusere på. Bliver man oversejlet her, bliver det som sagt rigtig svært at gennemføre den strategi man nu har valgt. Valget for bådene i anden række står altså mellem at sejle langsomt i dårlig luft mod venstre banehalvdel, eller at vende og forsøge at tilkæmpe sig en ledig bane mod højre banehalvdel. Det sidste kan være rigtig, rigtig svært i store felt.

Giver mulighed for plan 
Hvis du derimod kommer ud fra linjen i fri luft, og holder banen godt ud fra start både hvad angår fart og højde, så går der ikke ret længe før der opstår mulighed for at vende – så du nu kan gennemføre din plan for første kryds. 

Hvem har øjnene udenfor båden? 
Når rorsmanden nu skal have opmærksomheden så meget på fart, bliver ansvaret endnu større for taktiker, eller mandskab, eller hvad der nu er af besætning om bord. For der skal jo være nogen, der holder øjnene på konkurrenterne og på banen, og som kommunikerer dette videre til rorsmanden. Går vi højt? Sejler de hurtigere nede til le? Er vi ved at blive kørt over til luv? Hvordan ser kompasset ud i forhold til middelværdien? Mens rorsmanden holder gassen i bund, skal mandskabet være øjnene udenfor båden, så man ikke ender med at være den hurtigste til at sejle den forkerte vej.







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen