Det fremgår at den påtænkte disposition omfatter indgåelse af aftaler med danske bådejere. Det fremgår, at aftalerne indebærer, at der oprettes en aftale om fælles ejerskab vedrørende den enkelte lystbåd med en ejer fordeling på 3 pct. til det udenlandske selskab (A) og 97 pct. til den danske part. Det fremgår, at det udenlandske selskab (A) ikke skal betale vederlag for overtagelse af andelen, ligesom den danske part ikke skal betale vederlag får generhvervelse af ejerandelen p 3 pct. i tilfælde af, at aftaleforholdet mellem parterne ophører, hvorved hele ejerforholdet efter aftalen går tilbage til den danske part. Den udenlandske part (A) kan ikke råde over sin ejerandel, herunder opnå hverken faktisk eller retlig (brugsret eller ret til at sælge og pantsætte båden). Ejer fællesskabet skal bortfalde uden videre ved dødsfald eller insolvens. Den udenlandske part (IX) skal endvidere afstå fra sin rettighed, hvis en kreditor ønsker dette i forbindelse med udpantning i fartøjet. Endelig skal A ikke påtage sig forpligtelser eller udgifter ved bådens drift, idet disse alene skal påhvile den danske part.
Det er på den baggrund SKATs opfattelse, at den beskrevne handle om overdragelse af en ejerandel ikke vil have karakter af en reel overdragelse til det udenlandske selskab (A).
Allerede af den grund ændrer den påtænkte disposition vedrørende lystfartøjer tilhørende personer bosiddende i Danmark ikke på, at bådene skal anses for hjemmehørende i Danmark i relation til lov om afgift af lystfartøjsforsikringer.
Det bemærkes, at det endvidere er SIKATs opfattelse, at et givent fartøj ved overdragelse af en ejerandel på 3 pct. ikke kan anses for udenlandsk ejet. Fartøjet kan dermed ikke blive omfattet af den beskrevne praksis, hvorefter der ikke skal betales afgift af forsikringer for udenlandsk ejede lystfartøjer, der er optaget i et udenlandsk skibsregister, selv om lystfartøjer har fast bådplads her i landet.
Indstilling
SKAT indstiller, at spørgsmål 1 besvares med "ja", se begrundelse.
Spørgsmål 2
Det ønskes! hvis spørgsmål i besvares med "ja" oplyst, om afgiftskravet så påhviler forsikringsselskabet (der har forsikret båden)
Begrundelse
Idet kaskoforsikringen i den beskrevne situation omfattes af lovens § 1, er forsikringsselskabet afgiftspligtigt i medfør af lovens § 3
Indstilling
SKAT indstiller, at spørgsmål 2 bevares med ja.
Spørgsmål 3
Det ønskes! hvis spørgsmål 1 besvares med "ja" oplyst, om afgiftskravet så påhviler majoritetsejeren af båden (som ikke har tegnet forsikringen)
Begrundelse
Loven, eller regler fastsat i medfør af loven, indeholder ikke regler, der pålægger danske ejer af båden at indbetale afgiften i den beskrevne situation. Det bemærkes, at som det fremgår af ovenstående anses den danske part i den beskrevne situation ikke som majoritets ejer men reelt som ene ejer.
Indstilling
SKAT indstiller, at spørgsmål 3 bevares med "nej", se begrundelse.
Spørgsmål 4
Det ønskes! hvis spørgsmål i besvares med "ja" oplyst, om afgiftskravet så påhviler minoritetsejeren af båden (som har tegnet forsikringen).
Begrundelse
Det bemærkes, at som det fremgår af ovenstående, kan det udenlandske selskab (A) ikke anses som minoritets ejer af båden. A kan endvidere ikke anses som forsikringsselskab vedrørende forsikring af lystfartøjet, og er dermed ikke omfattet af lovens § 3, der fastsætter, at det påhviler forsikringsselskabet at indbetale afgiften til SKAT.
Det bemærkes, at det udenlandske selskab (A), som den der skal tegne forsikringerne og betale forsikringspræmier til forsikringsselskabet! indirekte vil kunne blive pålagt afgiftskravet, idet det fremgår af lovens § 17, at forsikringsselskabet eller repræsentanten for forsikringsselskabet kan forhøje forsikringspræmien med afgiften
Indstilling
SKAT indstiller, at spørgsmål 4 bevares med nej, se begrundelse.
Spørgsmål 5
Det ønskes besvaret, om det udløser indkomstbeskatning i Danmark af fri båd efter reglerne herfor, når den danske ejer overdrager en ejerandel af sin båd til et selskab i land X, men alligevel har fuld rådighed over båden uden betaling af leje herfor?
Lovgrundlag
Statsskattelovens (lov nr 149 aflU/4 1922) §4:
Ifølge bestemmelsen er den skattepligtige indkomst den skattepligtiges samlede årsindtægter, hvad enten de hidrører herfra landet eller ikke, bestående i penge eller formuegoder af pengeværdi, herunder, jf. bestemmelsens litra b:
"b. af Bortforpagtning, Bortfæstning eller Udleje af rørligt og urørligt gods, såvel som af vederlagsfri benyttelse af andres rørlige eller urørlige Gods. Lejeværdien af Bolig i den skattepligtiges egen Ejendom beregnes som Indtægt for ham, hvad enten han har gjort Brug af sin beboelsesret eller ej; Værdien ansættes til det beløb, som ved Udleje kunne opnås i Leje af vedkommende Ejendom eller Lejlighed, dog at den, når særlige forhold måtte gøre denne målestok mindre egnet, kan ansættes skønsmæssigt."
Begrundelse
Spørgsmålet forudsætter, at der sker en reel overdragelse af en ejerandel til et selskab i land X.
Det følger af Statsskattelovens § 4 b, at der er skattepligt at værdien af at få stillet et gode vederlagsfrit til rådighed. Dette gælder også, selvom det kun er en andel af et gode, der stilles til rådighed.
Indstilling
SKAT indstiller, at spørgsmål 5 bevares med ja.
Skatterådets afgørelse og begrundelse
Skatterådet tiltræder SKATs indstilling og begrundelse.