Det er spørgers opfattelse, at en given båd i den beskrevne situation bliver hjemmehørende i land X.
Spørger henviser til lov nr 1082 af 10. november 2005, samt bekendtgørelse nr 14 af7. januar 1994, der omhandler statsafgift af kaskoforsikring for lystfartøjer.
Spørger henviser videre til SKATs juridiske vejledning, afsnit E.A.8.2.2. (Lystfartøjsforsikringer omfattet af reglerne), hvoraf det af afsnit om afgiftsfrie forsikringer fremgår.
"Forsikring for udenlandsk ejede lystfartøjer, der er optaget i et udenlandsk skibsregister. Selvom sådanne lystfartøjer har fast plads her i landet, anses de ikke for hjemmehørende her i /andet."
Spørger anfører, at det er givet jf sølovens bestemmelser, at lystfartøjet nu sejler under det lands love og forskrifter! i hvilket lystfartøjet er registreret i skibsregistret. Det være sig krav til fartøjet, sikkerhedsudstyr, krav til skibets fører! nationalitetsflag etc. Den udenlandske medejer tegner samtidig kaskoforsikring for lystfartøjet i et udenlandsk forsikringsselskab for et lystfartøj, der nu er registreret i det pågældende lands skibsregister.
Spørger har afgivet bemærkninger til SKAT's indstilling til besvarelse Her anfører spørger, at spørgers ønske om at etablere den skitserede model alene er begrundet i konkurrencemæssige forhold, idet tyske selskaber allerede anvender den beskrevne model, uden at der bliver betalt afgift til den danske stat Da der i december 2012 er vedtaget en forhøjelse af afgiften, er der en stærkt stigende interesse fra danske lystsejlere for den beskrevne model. Hvis denne udvikling fortsætter, vil det betyde tab af danske arbejdspladser, tab af afgiftsprovenu, og det medfører konkurrenceforvridning.
Spørger bemærker videre, at såfremt Skatterådet besvarer spørgsmål 1 med "ja" - anbefaler man, at spørgsmål 2 besvares med "nej". Dette begrunder spørger med at for forsikringer der indtegnes hos et selskab inden for EØS-samarbejdet, påhviler det forsikringsselskabet at opkræve og indbetale lystbådeafgiften. Spørger har imidlertid været forelagt adskillige eksempler på, at disse forsikringsselskaber (tyske, hollandske og engelske) indtegner kaskoforsikringer uden opkrævning og indbetaling af afgift til den danske stat. Indtegnes kaskoforsikringen derimod i et forsikringsselskab udenfor EØS-samarbejdet, påhviler det den, der lader fartøjet forsikre, selv at indbetale afgiften til SKAT i Danmark. Dermed påhviler der den, der forsikrer fartøjet, et klart ansvar for indbetaling af afgiften.
Spørger oplyser endvidere supplerende, at man er enig i udkastet til besvarelsen af spørgsmål 6.
SKATs indstilling og begrundelse
Spørgsmål 1
Det ønskes besvaret, om der skal betales afgift af kaskoforsikringer for lystfartøjer, n5r der indgår aftale med et selskab i land X om overtagelse af en ejerandel og foretages registrering af fartøjet i land X som beskrevet.
Lovgrundlag
Følgende fremgik af lov om afgift af lystfartøjsforsikringer (lovbekendtgørelse nr 1082 af 10. november 2005 med senere ændringer):
§ 1
Efter bestemmelserne i denne lov svares en afgift til statskassen af forsikringer for her i landet hjemmehørende lystfartøjer af enhver art, herunder fartøjets maskineri, inventar og udstyr Afgiften omfatter også forsikringer for lystfartøjer, der helt eller delvis anvendes erhvervsmæssigt.
§ 2
§ 1 gælder ikke for
1. ulykkesforsikringer og ansvarsforsikringer.
2. tingskadeforsikringer for lystfartøjer i de tilfælde, hvor risikoen uden særligt præmietillæg er dækket ved de almindelige forsikringsbetingelser for familieforsikringer o. lign.,
(...)
§ 3
Afgiften svares af de forsikringsselskaber, der tegner de i § 1 nævnte forsikringer Udenlandske forsikringsselskaber, der ikke er etableret her i landet, skal over for told- og skatteforvaltningen udpege en herboende repræsentant. (...)
(...)
§ 4
Afgiften udgør 1,34 pct. af forsikringssummen for lystfartøjer.
Stk. 2. Der svares kun afgift for perioder, hvor lystfartøjet er dækket af en forsikring efter § 1, jf. § 2.
...
§ 17
Præmien for de afgiftspligtige forsikringer kan af selskaberne eller repræsentanterne forhøjes med afgiften."
Forarbejder
Idet oprindelige lovforslag, L 207 fremstod den 17. august 1976 fremgår det ikke nærmere, hvad der skal forstås ved udtrykket "hjemmehørende".
Skatteministeren har under behandlingen af lovforslag L 81 af 16. november 2012 om ændring af bla. lov om afgift af Lystfartøjsforsikringer afgivet flere svar til Folketingets Skatteudvalg. Af svaret på spørgsmål 16 vedrørende lovforslaget er det anført, at et Iystfartøj bla. anses for hjemmehørende i Danmark, hvis det ejes af en person bosiddende i det danske told område og er forsikret for sejlads indenfor dette område. På spørgsmål 24 vedrørende lovforslaget, som omhandlede afgift ved udflagning af lystfartøjer har ministeren svaret, at der med udflagning normalt forstås at lade et skib registrere i et andet land og sejle under dets flag pga. lempeligere bemandingsregler og skatteregler i det pågældende land. Der er videre henvist til svaret på spørgsmål 16, og svaret, at det fremgår, at der skal betales afgift af forsikringer vedrørende lystfartøjer hjemmehørende her i landet, og at lystfartøjet anses for hjemmehørende i Danmark, hvis det ejes af en person bosiddende i det danske toldområde og er forsikret for sejlads inden for dette område.
Praksis
Følgende fremgår af SKATs juridiske vejledning, afsnit E.A.6.2.2 Lystfartøjsforsikringer
"(...)
Et lystfartøj er hjemmehørende i DK, når et af nedenstående punkter er opfyldt:
• Lystfartøjet er optaget i det danske skibsregister, selv om lystfartøjet udelukkende benyttes til sejlads uden for dansk toldområde
• Lystfartøjet ejes af en person bosiddende i toldområdet og er forsikret for sejlads inden for dette område
• Lystfartøjet ejes af en person bosiddende uden for toldområdet, men hvor reglerne for told- og afgiftsfri indførsel ikke længere er opfyldt
• Lystfartøjet leases af en person bosiddende i toldområdet og er forsikret for sejlads inden for dette område.
(...)
Afgiftspligtige forsikringer
Følgende forsikringer er omfattet af afgiftspligten:
• Kaskoforsikringer samt kombinationer af kaskoforsikringer og andre forsikringsformer
• Brandforsikringer
• (...)
(...)
• Tillægsforsikringer mod særskilt præmietillæg, der tegnes i kombination med ikke-afgiftspligtige familie- og fritidshusforsikringer
• (...)
(...)
• Forsikringer p et lystfartøj, der er optaget i det danske skibsregister, hvor ejeren er dansk statsborger, men bosiddende i udlandet
• Forsikring på et dansk ejet lystfartøj, der er optaget i det danske skibsregister, selv om det udelukkende anvendes til udlejning i udlandet.
• (...)
(...)
Afgørelsen af om en forsikring er afgiftspligtig, sker efter en konkret vurdering i det enkelte tilfælde.
Afgiftsfrie forsikringer
Følgende forsikringer er fritaget for afgift:
• Ulykkesforsikringer og ansvarsforsikringer
• Tingskadeforsikringer for lystfartøjer i de tilfælde, hvor risikoen uden særligt præmietillæg er dækket ved de almindelige forsikringsbetingelser for familieforsikringer og lignende.
• (...)
(...)
• Forsikringer for lystfartøjer, der udelukkende er forsikret for og benyttes til sejlads uden for dansk toldområde. Fritagelsen er dog betinget af,
at fartøjet ikke er optaget i Skibsregisteret Det er dog uden betydning for afgiftspligten, om fartøjet tilhører herboende personer.
• Tillægsforsikringer, der tegnes til afgiftspligtige lystfartøjsforsikringer som følge af sejlads til steder uden for det danske toldområde.
• (...)
• (...)
• Forsikringer for udenlandsk ejede lystfartøjer, der er optaget i et udenlandsk skibsregister. Selv om sådanne lystfartøjer har fast bådplads her
i landet, anses de ikke for at være hjemmehørende her i landet.
Se LYSTFAL (Lov om afgift af lystfartøjsforsikringer) § 2.
Afgørelsen af om en forsikring er afgiftsfri, sker efter en konkret vurdering i det enkelte tilfælde."
Begrundelse
Læs begrundelse på sidste side: