Foretag dine egne vinterreparationer

Artikelindeks

 


”Tremmebund” undgår kondens
En række elektrikerrør kan limes direkte på bådbunden som garnering eller tremmer, der løfter grej, sejl mv. lidt fri af eventuel kondensfugt på den kolde skibsbund. Rørene kan let limes fast med polyurethan fugemasse (fugelim).
Rør, der ikke kræves styrke af, men ”kun” skal føre kabler frem kan også limes fast med fugemasse.
Før rørene limes skal de bøjes permanent som skibssidens krumning. Det gøres let med elektrikerens spiralfjeder, som du nok kan låne. Hvis rørene bukkes uden spiralfjeder vil de enten rette sig ud igen eller blive klemt flade med et knæk i bøjningen.
Affedt glasfiberskroget med acetone før der påføres fugemasse. Fugemassen hærder på et døgns tid.

Elrør som forstærkning
Hvis glasfiberfladen bøjer ned, når du træder på den i cockpittet, på tofter eller på et lille dæk, kan fladen forstærkes med elektrikerrør på undersiden. Røret eller evt. flere rør sættes grundigt fast med 5-8 lag glasfibermåtte, så det virker som små, stærke bjælker på undersiden. Plastrørets funktion er kun at skabe en tyk, let bjælke med luft indvendig, det er glasfiberens tykkelse, der giver styrken. Samme styrke kunne opnås med massiv glasfiber i stedet for røret, men det koster mere arbejde og glasfiber.
Glasfiberens underside skal renses og slibes før glasfibermåtterne lægges på, og de skal hæfte godt fast ved at gå 5-10 cm ud til hver side af rørene.

Elrør under batteri
Bådens batteri står oftest på en krum skibsbund eller -side. Hvis skibsbunden kun er lidt skrå kan batteriet klodses op langskibs med 5 cm lange stykker plastrør. Lim dem fast med fugemasse, mens batteriet står på rørene. Når fugemassen er hærdet, forstærker du rørene med 2-3 lag glasfibermåtte. Læg også 3-4 lag glasfibermåtte nogle centimeter op ad batteriets side. Læg plastfolie imellem, så glasfiberen ikke hæfter på selve batteriet. Så står batteriet skridsikkert. Det skal også spændes fast for at tåle bådens rulninger.


Gennemløb for bundvand
Nede under skot og andre tværskibs spærringer som bl.a. motorfundament kan et langskibs elektrikerrør indlægges, så bundvand kan løbe forbi og hen til lænsepumpens slange. Det gælder naturligvis ikke hvis et skot skal være vandtæt.
Som talerør
Mest for sjov: Du kan føre et elektrikerrør mellem cockpit og forkahyt. Så er det muligt at tale sammen gennem røret, og du kan fløjte gennem røret, når du vil have hurtig opmærksomhed eller assistance i cockpittet. Standardlængden er 4 m for elektrikerrør, men de kan forlænges med en samlemuffe til 6-8 m, og der kan stadig tales tydeligt gennem røret. En plasttragt kan limes i rørets munding, så det er lettere at tale og lytte. Noget for børnene?







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen