Bøjet agterpulpit
Agterpulpitten havde fået et let knæk efter en påsejling. Det kan du ikke selv reparere, men dit arbejde består i at spænde en stabiliserende skabelon på og aflevere det hele til en smed. Han kan svejse pulpitten i løbet af vinteren.
I dette tilfælde var det en frisk kapsejlads. Vi rundede et mærke og drejede skarpt op til bidevind og kom fint til luv af en klynge både få meter foran. Båden et par meter bag os prøvede det samme, men der var ikke plads nok. Dens stævn med forpulpit tårnede sig ind over vores agterpulpit og gik ned i en bølgedal med en bragende lyd af bøjet stål.
Heldigvis var fartforskellen lille og skaderne små: Vores agter-pulpit bøjede lidt, og den indhentende båds forpulpit blev trykket agterud, så søgelænderet hang i guirlander.
Du kan ikke selv banke bøjede rør ud, for de fladklemte steder med skarpe, grimme knæk og kanter forsvinder aldrig. Det rig-tige er at en smed skærer det bøjede stykke ud og svejser nyt ind. Pulpitten må afmonteres og afleveres på hans værksted.
Dit gør-det-selv arbejde
Før du afmonterer pulpitten bør du lave en skabelon, der låser pulpittens ben, så de efter reparationen passer i deres beslag igen. Når smeden skærer et stykke rør ud, bliver pulpitten nemlig meget ustabil, og måske bliver den skæv, når det nye stykke svejses ind.
Skabelonen laves af forhåndenværende krydsfinér, træklodser og brædder, der skrues, sømmes og limes sammen på båden om pulpittens tre eller fire ben. Så først kan pulpitten afmonteres.
De lette rustfri stålrør har godstykkelse under 1 mm, og det kræver en dygtig smed, dasvejseflammen risikerer at brænde et stort stykke væk i det tynde stål.
Når det nye rør er svejst på plads, kan smeden slibe og polere, så reparationen er usynlig. I al fald er det kun dig selv og smeden, der kan ane hvor reparationen er. Til orientering kostede reparationen 700 kr.