Hvem har økonomien?
Jeg stiller åbent spørgsmålet: Hvem i dansk sejlsport har økonomien til at gå helhjertet ind i projektet? Et besøg på Rungsted Havn under "Race Rigtig 2012" viste jo ubarmhjertig, at den danske flåde på ingen måde lever op til de udenlandske sejlere og det materiel, de stiller op med. Det er jo ikke kun stævnet på Bornholm, der kræver økonomiske muskler - men hele forberedelsen og udtagelsen. I de gode gamle dage, dengang hvor dansk storbådssejlads viste sportslige muskler til Admiral's Cup, var budgetterne i millionklassen.
Det kræver noget økonomisk at være med til de store stævner
Det fornemme ved ORCi regelsættet er, at der tages højde for tingens tilstand. Selv den danske lettere bedagede flåde kan opnå sportslige fornuftige resultater på Bornholm. Budgetterne er på ingen måde skræmmende, altså ud fra den forudsætning at båden allerede er købt, betalt og "fit for fight".
Svært at formidle budskabet
Der er rigtig god fornuft for sponsorer at gå ind i projektet, check selv Bådmagasinet oktober 2012, hvor vi bragte en artikel – Sejlsport - en af verdens bedste sponsorinvesteringer. Udfordringen er desværre bare, at budskabet om sejlsportens værdier er så forbandet svære at sælge. Især når alle politikere skriger "krise" og "vanskelige samfundsudfordringer". Så er det mere overskueligt at kaste penge i diverse boldsporter eller bare at spare pengene.
Se mulighederne
Muligheden ligger i at betragte genskabelsen af dansk storbådssejlads, som et fælles innovationsprojekt i dansk sejlsport. Dan nogle konsortier, få udnyttet de mange afledede synergi effekter heraf. Sailing Aarhus og ACTIVE Institute viser jo vejen med deres seneste innovationsprojekt om optimering af sejlsporten. Der arbejder de i fællesskab på at finde en model, så de danske sejleres konkurrenceevne kan måles (og vel også styrkes) op mod de udenlandske konkurrenter. Det, der gør Aarhus projektet interessant, er finansieringen, hvor de i Aarhus har fundet økonomiske midler fra EUs Interreg projekt om "Eventbaseret Innovation". Hvorfor kan de samme muligheder ikke bruges inden for storbådssejlads?
Det bliver spændende at følge - slukkes respiratoren fordi patienten kommer til live? Eller er storbådssejlads 2013 blot et sidste afsluttende livstegn fra patienten?