Lad os starte med den allerbedste nyhed først.
Vestas 11th Hour Racing skiver på deres website, at de vil løbende holde alle interesserede underrettet om hvordan arbejdet med reparationen af deres båd skrider frem, stærkt. Og, de vil også holde offentligheden underrettet, så snart der foreligger et resultat af den undersøgelse der foregår, efter deres ulykke hvor de kollidere med et fiskerfartøj. Det er dælme godt nyt, og det virker som om de også læser Sailing Illustrated, Scuttlebutt, og måske Baadmagasinet ;-) - så langt så godt.
Vestas på New Zealand
Båden ankom til New Zealand mandag, hvor den efter at være blevet sat på en lastbil, lige skulle fragtes 200 km over stok og sten, til det værft som skal montere den 'skal' som er støbt hos Persico Marine i Italien.
Al arbejde vil naturligvis blive nøje udført iht. de klasseregler som VOR-bådene skal overholde, og det er af samme årsag man har valgt at lade Persico udføre rep. arbejdet, ved først at bygge stævnen, og efterfølgende bistå arbejdet med at få stumperne samlet.
Dybest set kan man vel undre sig over, om det ikke havde været hurtigere at foilere båd nummer 8 op med Vestas folie, og få den båd gjort klar, frem for at bygge en ny stævn til den gamle, men det kan jo være båd nummer 8 slet ikke findes - måske. No body knows...
Vestas regner med at være klar til 7. etape, som starter 18. marts og går fra Auckland til Itajaí i Brasilien.
Vestas på vej på land i New Zealand. Ny bagbord fribord/stævn venter. Foto: Vestas 11 Hour Racing
Vestas på blogvogn - set fra styrbord side ;-) Foto: Vestas 11 Hour Racing
Ny bagbord stævn til Vestas i formen hos Persico Marine i Italien. Foto: Persico
Se stort fotogalleri på Sailing Scuttelbutt, hvor det ganske tydeligt fremgår hvor voldsom denne kollision har været (!)