Starten på sjette etpae fra Hong Kong i Kina til Auckland på New Zealand blev afviklet i skyggen af en massiv kritik fra de store udenlandske medier, som er ved at nå til den konklusion, at troværdigheden hos VOR-ledelsen hænger i laser!
Tidligere har vi selv her på Bådmagasinet efterlyst mere åben- og troværdighed, og på et tidspunkt delte vi den yderst respekterede svenske sejler Peter Gustafsons blog fra Blur.se som efterspurgte samme.
Sailing Scuttlebutt samt en af de andre helt store spillere fra USA, Sailing Illustrated - har de seneste dage bragt en historie, hvor de udstiller VOR-ledelsens manglende troværdighed.
I punkt form:
Det hele startede faktisk med at vi alle sammen, af den tidligere ledelse, blev lovet 8 både til start!. Der blev spurgt ind til om det nu også lød sandsynligt, da der ikke var offentliggjort mere end et par sponsorer. Det endte med syv deltagende både!
Så udspillede der sig en episode hvor VOR Race office tipper Scallywag om et rev, så de undgår at lave en Vestas anno 2104, og efterfølgende godkender deres jury handlingen som værende 'ok' - UDEN at tildele Scallywag nogen form for strafpoint/tid. Det er altså 'hjælp udefra' som altid har været strafbart i sejlsport. Her diskuterer vi ikke om Scallywag skulle have den hjælp eller ej - men at de undgår at blive staffet efterfølgende!
Dongfeng fik lov til at sejle forbi!
Så kom hele den ulykkelige situation med Vestas 11 Hour Racing, som ved afslutningen på fjerde etape på vej mod Hong Kong, kolliderede med et fiskerfartøj, og en fisker mistede livet. Der var larmende tavshed i mange timer, efter flere hundrede tusinde fans jorden rundt, godt vidste at den var riv ragende gal - og efterfølgende er det kommet frem at ledelsen VAR orienteret!
Ved uheldet undrede mange sig over at Dongfeng IKKE bliver sendt til undsætning, for at hjælpe - Dongfeng var på vej i mål i hjemlandet, hvor hele 'showet' stod klar på molen til festlig modtagelse, velvidende at en af de deltagende både kæmpede med at redde fiskere op af vandet - efterfølgende bliver AkzoNobel bedt om at assistere..., hmmm - det ser bestemt ikke godt ud!
Efter ulykken har VOR ledelsen været i totalt 'Stealth Mode' hvad angår information om Vestas kollision. Pludselig lyder meldingen at Vestas båden er på vej mod Auckland, på dækket af et containerskib - en melding som pressen forøvrigt har modtaget fra teamet 'Vestas 11 Hour Racing'. Ingen beretninger om søforhør, ingen rapporter om hvad der egentlig skete, fra VOR-ledelsen - intet andet end tavshed!
Nu skriver de store internationale medier, og stiller spørgsmålet - hvad pokker der foregår?
Læs Sailing Illustrateds artikel, et medie som forøvrigt roser den måde Nacra 17 klasse organisationen, Lin Ea Cenholt og C.P. Lübeck har tacklet medieudfordringen efter deres ulykke under en træningssejlads i New Zealand. Sådan C.P. og Lin - Volvo Ocean Race kan lære noget...
Sailing Illustrated slutter:
We've been holding back saying, but it is now more clear than ever. Proper sailing organizations – yacht clubs, classes, etc. – should organize and manage yacht races. Not corporate sponsors.
Læs hele artiklen (på engelsk, red.) på Sailing Illustrated her
Scuttlebutt slutter:
However, there are many more questions for which answers are needed. For an event that positions itself as one of the sport’s 'Big Three' events, alongside the Olympics and America’s Cup, silence is not golden. To embrace the sports fan, you cannot choose what you share. If the race wants to stay relevant, the time for transparency is now.
Alle håber, disse opråb kan være med til at højne standarden for kommunikation når der sejles Volvo Ocean Race?