Sikken en uge i Vend´e Globe - efter de første ca. 20 dage havde kun én båd forladt løbet, men det blev der lavet kraftigt om på.
Det er en lang liste med drama, nederlag, men også med heltegerninger og sejre. I punktform ser det nogenlunde sådan her ud.
Storfavoritten forlader løbet, en båd folder sammen og synker, skipperen går i redningsflåden, men forsvinder for blive fundet og reddet midt om natten i fem meter høje søer af feltets ældste deltager, den franske præsident ringer og lykønsker sejlerne, feltets hurtigste kvinde rammer et UFO og er nu på vej mod Cape Town, båden på 2. pladsen smadrer sit ene foil, men forsætter, den tidligere førende båd, rammer et UFO og saver 2 meter af sit ene foil. En af skipperne fra redningsaktionen rammer et UFO og er på vej nord på.
Historien der går over i historien
Ja der er nok at tage fat på, men der er er jo ingen tvivl om at ugens største og bedste historie er historien om redningen af Kevin Escoffier, hvis båd PRB knækken stævnen af og sank. Vi har beskrevet det her på siden mens det foregik, men det er alligevel en historie man kommer til at vende tilbage til.
Dels på grund af den fantastiske redning udført af feltets mest erfarne og mest karismatiske deltager 61årige Jean Le Cam. Manden der imod alle odds fortsat hænger på i toppen af feltet i sin gamle båd uden foils. En del af grunden til at denne historie vil stå tilbage er, at båden simpelthen sank og dermed gik ned med forklaringerne på, hvad der skete.
Spørgsmålene vil dog blive på overfladen for hvordan er det muligt, at en båd designet af Verdier VPLP, et team der har flere Vendee Globe titler på CVet, bygget på et af verdens bedste værfter CDK Technologies, redesignet forstærket og udrustet med foils fra en verdens bedste designere Juan Kouyoumdijan og sejlet af en sejler og ingeniør, Kevin Escoffier, der beskrives som vanvittig dygtig til begge dele, og som selv efter båden var sunket udtalte, at han ikke forstod, hvad der var sket, og ikke kunne have gjort det anderledes, da båden var blevet forstærket yderligere med flere hundrede kg kulfiber og epoxy.
EScoffier bliver hentet af flåden
Indtil nu må vi foreløbig vente på, at Kevin Escoffier bliver hentet i land, hvorefter han formodentlig vil forsøge at levere en samlet forklaring på forliset. Lige nu er rygterne, at han vil blive hentet fra Yes We Cam af et fransk flåde fartøj, der findes i området.
Sam Davis ude
For blot at nævne et par af de andre overstående hændelser, så ramte Sam Davis formodentlig en hval med kølen, hvorefter båden bremsede øjeblikkeligt fra 20 til 0 knob. Sam Davis fortalte, at hun hørte et knæk fra kølen, og at hun efterfølgende kunne konstatere brud ved kølen, hvorefter hun satte kursen nord over i urimeligt hårdt vejr på kryds – hun er selv uskadt .
Modsat Sam Davis har Louis Burton, der blev kendt fra starten af løbet, da han tyvstartede med flere sekunder, valgt at fortsætte trods skader på sin ene foil-kiste.
Stillingen i top 10 er…
Den øjeblikkelige stilling i løbets top 10 ser ud som følger. Charlie Dalin i Apivia ligger forrest 263 sømil foran Louis Burton, 376 foran Thomas Ruyant, 694 foran Yannick Bestaven, 716 foran Damien Seguin, 733 foran Jean Le Cam, 836 foran Benjamin Dutreux, 847 foran Boris Hermann, 1020 foran Isabelle Joschke mens Giancarlo Pedote.
Clarisse Cremer, der er debutant ligger nummer 13 mens Armel Tripon er godt i gang med et comeback i den Manuard designede scow-konstruktionen L’Occitane blandt andet på grund af et gunstigt vejrvindue. Der imod ser det ikke lovende ud for Jeremie Beyou, manden der genstartede med 10 dages forsinkelse. Han ligger forsat sidst og har dermed endnu ikke hentet de langsomste i feltet – han har 3660 sømil op til Charlie Dalin.
Feltet mest erfarne skipper Jean Le Cam blev selv tilbage i 2009 reddet, da hans båd kæntrede ud for Cape Town - denne gang var det pudsigt nok båden RPB, med skipper Vincent Riou, som samlede Jean Le Cam op