Sam Davies sejler med nedsat fart og undersøger båden for skader, efter at have ramt noget hårdt i vandet onsdag aften. I forvejen er de to største favoritter i racet, Jeremie Beyou og Alex Thomson, ude af racet med skader på båden, som skyldes uidentificerede flydende objekter. Sebastian Simon har også fået sit race ødelagt af et sammenstød.
Se video fra Sam Davies her:
Containere og hvaler
Allerede inden årets Vendée Globe startede, var flere af holdenes skippere og talsmænd ude med beskrivelser af hvad de betragtede som den største fare sejlerne ville blive udsat for: Kollision med såkaldte UFO’er, som i den her sammenhæng ikke kommer fra andre planeter, men bare er uidentificerede flydende objekter. Det kan i princippet være hvad som helst, med en masse og hårdhed stor nok til at skade et sejlende fartøj. Oftest taler man dog om tabte containere, hvaler, fiskegrej (inklusive store bøjer) og ikke mindst tømmer.
Jo hurtigere, jo farligere
Den fare er ikke ny – alle langtursejlere har prøvet at ligge i deres køje om natten, mens båden buldrer igennem mørket, mens de spekulerer på hvad der mon sker, hvis man rammer et eller andet. Men når en sejlbåd lige pludselig sejler i 20-30 knobs fart (eller endnu hurtigere), båret af lange foils, der stikker ud, så bliver den fare lige pludselig meget større. Dels bevæger båden sig igennem langt mere vand på langt kortere tid, og dels er konsekvenserne af et sammenstød langt større.
Oftest uklart hvad der rammes
Det har vi altså set med stor tydelighed i årets Vendée Globe. Tilbage i 2016-17 oplevede mindst seks af de 11 både som udgik, at ramme en UFO så voldsomt, at de ikke kunne fuldføre racet. Endu flere ramte genstande, men var i stand til at fortsætte – som for eksempel Alex Thomson, som knækkede en foil, men alligevel kom i mål som nummer to. I de fleste tilfælde vidste skipperne ikke hvad de ramte. Kun Thomas Ruyant var sikker på at det var en container.
Her kan du se hvordan det kan foregå, når containere tabes
Havet er stort
Ingen ved hvor mange containere som tabes i vandet hvert år. Tallet 10.000 er tit nævnt, men det kan være langt flere. Langt de fleste synker, enten hurtigt eller langsomt, og med tanke på hvor stort havet er, vurderer erfarne folk at chancen for at ramme en container er forsvindende lille – i hvertfald for både der sejler uden foils og med "normal" fart. Der findes enkle mekanismer som enten tracker tabte containere, eller sørge for at de synker med det samme, men ingen store shipping-virksomheder har endnu taget dem i brug.
Hvaler er måske en større fare, især for ekstremt hurtigsejlende både. Og når man sejler ekstremt vægtoptimerede både med foils, bliver fiskegrej også en betydelig fare. Det var netop fiskegrej som knækkede Alex Thomsons ror, og dermed hans drøm om endelig at vinde sit livs race. Store mængder tømmer flyder også hvert år ud fra de store flodmundinger i verden, eller river sig løs fra transport.
Hvale sover i havoverfladen – og vejer mange tons
Kamera scanner havet
En del af deltagerne i årets Vendée Globe sejler med et intelligent kamera i mastetoppen, som scanner havoverfladen foran båden og giver en alarm hvis noget adskiller sig fra det normale (brydende bølger etc.). Det er teknologi som med tiden kan videreudvikles og måske blive en nødvendighed for offshore-sejlads med foilende racingbåde.