Det blev feltets nyeste båd, Corum L’Epargne, der måtte forlade sejladsen som den første. Dermed blev det endnu engang slået fast, at det er en rigtig dårlig idé at stille til start med en ny båd i verdens hårdeste kapsejlads Vendée Globe.
Meget sigende var Corum L’Epargne og L’Occitane blandt de hurtigste både, da fleeten sidste lørdag forlod Les Sable d’Olonne. Allerede dengang var der flere eksperter, der påpegede, at på trods af, at de to bådes overbevisende start, så var sandsynligheden for, at de i år ville kunne levere et topresultat stort set lig med 0.
På dag to var det franske sejlsportgeni ”Le Professeur” Michel Desjoyeaux i Vendee Globe-studiet for at fortælle om Corum-projektet, hvor han figurerer blandt bagmændende sammen med blandt andre stjernekonstruktøren Juan Kouyoumdijan. Desjoyeaux selv er den eneste, der har vundet Vendee Globe to gange. Han har derudover en stribe sejre på blandt Barcelona World Race og La Solitaire du Figaro.
Båden havde masser af timer
Han kunne fortælle, at man på holdet var meget tilfredse med starten for Corum, og han mente, at man trods den korte forberedelsestid var klar – båden blev søsat i marts. Blandt andet havde man fra holdets siden sørget for at holde båden sejlende non-stop i lange perioder frem til september. Dette lod sig gøre ved at lave flyvende udskiftninger af besætningen, så båden kom igennem en omfattende testprotokol, mens man indsamlede data og høstede erfaringer, så optimeringerne på værftet kunne blive optimale.
Når optimalt ikke er godt nok
Men optimalt var ikke nok for mandag morgen kom masten ned. Den dobbelte Solitaire du Figaro-vinder, skipperen Nicolas Troussel beskriver i tørre vendinger hændelsen på Vendee Globes egne kanaler:
– Jeg var netop gået ned om læ, da jeg hørte en høj lyd oppe fra dækket. Da jeg kom op, var masten væk.
Helt borte var den dog ikke for senere beskrives det, at han måtte klippe masten af for at redde skrog og dæk inden han satte kurs mod Cap Verde. Corum lå på en 7. plads 244 sømil efter den førende Hugo Boss, da masten kom ned.
L’Occitane – planen er lykkedes
Den anden nye båd L’Occitane har efter de første gode timer kæmpet med problemer med et hook til forsejlet. Det har betydet, at den er blevet sejlet med håndbremsen trukket for at undgå yderligere skader. Planen var at komme i løjt vejr for at fikse problemerne her. Og den del af planen må nu sige at være lykkedes. For mens de førende både farer af sted i stabile trade-winds ligger L’Occitane parkeret i noget der udefra ligner vakuum. Hastigheden er 4 knob, og der er 1103 sømil til de førende.
Jean Le Cam hænger i den grad på
Top tre bliver lige nu udgjort af Alex Thomson i Hugo Boss. 2. pladsen er fortsat den forrygende 61årige Jean Le Cam, i non-foileren Yes We Cam, han er 75 sømil efter. Nummer tre er foileren LinkedOut med Thomas Ruyant som skipper. De førende er sammen med en gruppe på yderligere ni både blandt dem Sam Davis, der ligger på 11. pladsen 275 efter. De sejler i et andet vejrsystem end den nærmeste gruppe af forfølgere. For mens de førende ligger på med hastigheder på 17-18 knob, ligger sejler forfølgerne 10-12 knob. I denne forfølgergruppe finder man blandt andre Clarisse Cremer i Banque Populaire X på 18. pladsen 513 sømil efter.
Charal genstarter tirsdag
Helt håbløs ser det ud for Jérémie Beyou i Charal, der måtte vende om med et ødelagt ror. Mandag aften ligger fortsat i Les Sables d’Olonne, mens båden bliver repareret. Man skal naturligvis aldrig sige aldrig, så jeg nøjes med at konstatere at Beyou har 2400 sømil op til Alex Thomson – det er en del.
- Related Articles: Bossen er tilbage , Løfterigt første døgn på verdens hårdeste