Bossen er tilbage

Related Articles: Løfterigt første døgn på verdens hårdeste

Det tog Alex Thomson fire døgn at bringe sig i spidsen af Vendée Globe. Vejret har direkte modarbejdet Hugo Boss og de, på papiret, så overlegne foil-både.

Det har været en meget udfordrende start på Vendee Globe. Efter starten i let vejr bød den første nat på vind op til 25 m/sek og fire meter høje grove bølger, der gjorde flere af supersejlerne søsyge. En separeringszone ud for Cap Finistere splittede feltet i to. Nogle valgte at gå tættere på spanske nordkyst, mens andre valgte at gå mod vest, for at få den nye vind først og en blidere sø. Det har betydet, at foil-bådene ikke har kunnet give den fuld gas, og derfor har non-foil bådene kunne føre løbet an, da de har sejlet en mere direkte rute. Den ældste deltager, Jean Le Cam på 61 år har ført en stor del af tiden, og han har konstant ligget i top tre – hatten af for det! Natten til fredag indtager han 2. pladsen 11.8 sømil efter Thomson, mens Benjamin Dutreux er 3er.

Ingen rekord i år
Det er yderligere bemærkelsesværdigt, at fem af de 10 forreste både er non-foilere. Det fortæller igen, at vejret langt fra har leveret den slædetur som i 2016 gav rekord på distancen fra Les Sables d’Olonne til ækvator på 9 dage 7 timer og 2 minutter. Det sker ikke i år.

Theta venter med 6 m bølger
Næste udfordring for sejlerne er det tropiske lavtryk Theta, der er i anmarch med kurs direkte mod Vendée-flåden. Det bliver fredag sejlerne møder lavtrykket, hvor det er vildest bringer 50-60 knobs vind og seks meter høje bølger. Det bliver spændende at se, hvordan skipperne vælger at komme forbi stormen, og om det vil lykkedes dem alle at slippe fri uden skader. De vil sandsynligvis forsøge at komme vest om lavtrykket og det vil i sagens natur være fornuftigt at holde god afstand hvis det bliver muligt.

Charel i havn lørdag
Allerede nu er storfavoritten Jeremie Beyou på båden Charal helt ude af podiekampen. Sådan er det, da han halvvejs til Azorerne ramte et UFO i vandet med sit ene ror, hvorefter han valgte at vende om til starthavnen Les Sables, hvor reglerne forskriver, at man kan modtage assistance op til 10 dage efter starten. Han er formodentlig fremme i løber af lørdagen.

Mangler timerne
En båd i problemer er L’Occitane med Armel Tripon om bord. Båden er blandt de nyeste og dermed også blandt dem med færrest sømil skrevet i logbogen, hvilket normalt betyder dårlig langtidsholdbarhed på trans-atlant-sejladser. På L’Occitane er problemet forsejlet, hvor et fald-hook volder så store problemer, at Tripon var vendt helt om ligesom Beyou i Charal. Han valgte dog efter kort tid at gå tilbage på kursen i håb om at kunne fikse hooket i den lette vind ved ækvator. Kryds fingrene for, at Tripon og L’Occitane kommer helskinnet forbi Theta.


Galleri







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen