Ny skat på turbåde i Grækenland

Artikelindeks

"Når riget fattes penge", så kigger man ofte på alle muligheder for at skaffe midler til statskassen, og nu har de græske myndigheder fået øje på udenlandske lystbåde, som sejler i de græske farvande. Mange har deres både liggende fast i Grækenland i en årrække, og de vil nu risikere at skulle betale en årlig afgift til den græske stat.

Det er den internationale organisation "The Cruising Association (CA)" som har fået fat i et græsk dokument, som de har oversat, og er samtidig begyndt at stille afklarende spørgsmål til de græske myndigheder, idet der er en del uklarheder i lovteksten.

Afgiften omfatter alle fartøjer

Grækenland er i færd med at indføre en "Staying Fee" for mindre lystfartøjer på over 7 meter, som skal betales, når man sejler, ligger ved mooring eller opankrer i græske farvande. Afgiften kommer til at gælde både kommercielle og private fartøjer, og det vil være LOA i bådens registreringsdokument som anvendes til beregning af afgiften.

Hvis loven vedtages, er det planen, at afgiften skal betales fra 1. januar 2014, og den vil dække ét kalenderår, med en mulighed for at betale månedligt for både over 12 m LOA. Afgifterne forventes at blive:

7m - 8m: €200

8m – 10m: €300

10m – 12m: €400

Over 12m: €100/meter


 

Fartøjer over 12 meter har to muligheder for at reducere omkostningerne, enten at betale €10 per meter for én måned ad gangen, eller at være "permanently based" i Grækenland og opnå en 30 % rabat på årsafgiften. Det er endnu ikke helt klart, hvad "permanently based" betyder.

Gem kvitteringen

Kvittering for betalt afgift skal opbevares sammen med skibets papirer, og skal til enhver tid kunne fremvises til havnemyndigheden eller andre myndigheder. Kvitteringen vil være gyldig for hele perioden, også hvis fartøjet f.eks. sejler til Tyrkiet og kommer retur igen indenfor perioden. Man kan ikke få reduceret afgiften for de måneder, man er ude af græske farvande.

IMG 8834

Det er skønt at sejle i Grækenland

Det forventes at blive muligt med "elektronisk" betaling i december for det kommende år, eller når man sejler ind i græske farvande og ankommer til en "port of entry". Både fra et EU land, som har et "internationalt certifikat" fra hjemlandet vil kunne betale kontant ved ankomst til en "port of entry". Både som allerede er i Grækenland skal betale afgiften til det lokale "tax office" eller havnemyndigheden for at kunne forblive i Grækenland.

Hvis man ikke på opfordring kan vise en gyldig kvittering, kan båden tages i forvaring, indtil afgiften er betalt, plus en 100 % strafafgift. Loven skulle være et resultat af to års forhandlinger, hvor man har afvejet mange synspunkter, turisme versus afgifter. Det er ikke bekræftet, hvorvidt EU har godkendt denne specielle afgift, og/eller den er i overensstemmelse med EU lovgivningen.







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen