Den tyske sæson 2014 startes med ét store kvalifikations for alle nye tilmeldte klubhold, plus de 5 klubber som sluttede sidst i sæson 2013, og dermed ”rykker ned”. Men de rykker ikke mere ned end, at de kan sejle sig ind i 1. division igen i kvalifikationsstævnet, men de kommer til at kæmpe hårdt med 57 nye klubhold.
Kvalifikationsstævnet sejles i starten af april i Flensburg med seks J/70’ere og otte J/80’ere, hvor der sejler 10 Flights hver med 9 sejladser, således at der afvikles i alt 90 sejladser og alle kommer til at sejle mod alle.
I sæson 2014 ser den samlede konkurrence struktur således ud:
Kvalifikationsstævne – ét stævne – sejles i J/70 & J/80 – 57 tilmeldte klubhold - her deltager nr. 14-18 fra 2013 + 57 tilmeldte nye klubhold
1. Bundesliga (1. division) – 6 stævner – sejles i J/70 – 18 klubhold: nr. 1 til 13 fra sæson 2013 + 1-5 i kvalifikationsstævnet
2. Bundesliga (2. division) – 3 stævner – sejler i B/one - med 18 klubhold – nr. 6 til 23 i kvalifikationsstævnet
Bundesliga formatet betyder, at der skal sejles i kølbåde med en længde på 6-
Det er et smart træk af arrangørerne af ”Segel Bundesliga”, at der indgår tre bådtyper i deres koncept, hvilket er med til at styrke konceptet på nationalt plan, dels promoter man alle tre bådtyper i fremtiden hvor J/80 allerede er meget udbredt, dels promoter man to nye spændende sportsbåde J/70 og B/one som er kommet på markedet indenfor de seneste par år. Dermed åbner man mulighed for at flere kan deltage i den store indledende kvalifikationssejlads.
Den danske sejlsportsliga sejles i år i J/70, hvor der i alle weekender også er fleetsejladser for andre sportsbåde (J/80, CB66 og Melges 24)
Læs også: Læs om B/one