Jochen Schümann, idemand bag 'Deutsche Segel-Bundesliga', siger 'begejstring'

Artikelindeks

 

Den store forskel mellem Týskland og Danmark er viljen til at gøre en forskel. Selv om den lokale sejlklub emmer af borgerlige dyder, er det ikke konservatismen, der præger deres ungdomsarbejde. At lægge hus til et arrangement som den tyske liga er et kæmpeprojekt, der inddrager hele klubben.

Men belønning for indsatsen får de aktive også. Trods vi skriver november måned, og det er halvkoldt her i Berlin, emmer klubben af liv. Ikke kun sejlerne, du møder også mange unge nysgerrige sejlere. Danske sejlklubber kunne lære meget af de tyske sejlerfætre og deres konstruktive holdning til det at anskaffe og drive klubejede både og materiel. Det gælder både til deres junior- og eliteafdelinger.

Nu er det ikke fordi, at de voksne sejlere ikke er godt med i det, Christian Hangel kalder: "Hver mand sine to tons jern" mentaliteten. Du ser både 40 og 50 fods sejlbåde, det virker helt grotesk på disse søer. Lidt som at som trække Mærsk nye Triple-E ind på Peblingesøen i København - der vil næppe være meget vand tilbage.

Vil fastholde ungdommen

Og det er lige der, forskellen ligger, åbenheden i klubben: Enighed om vi skal også fange ungdommen. Åbenhed om, at vi også skal fastholde ungdommen gennem studietiden og de svære år med små børn og karriere. Kun derved bliver de unge de medlemmer, der bærer klubben og sejlsporten i generationerne fremadrettet.

Derfor var det også interessant og se på det store publikum, hvem var de? Jeg vurderer gennemsnitsalderen til 25-32 år med en spredning ned til 18 og op til 60 år. Ligaen samler også mange piger - både som rorsmand og gaster. J-70 er ikke tungere end, at alle kan håndtere materielt optimalt - også når det blæser som i dag.

Valg af bådtype var da også et diskussionspunkt, som fik mange kommentarer med på vejen. Vi er i Tyskland med en stor værftsindustri, som også i disse år har brug for kunstigt åndedræt. Så valget af J-70 er faldet mange for brystet, men her er forsamlingen fuldkommen enige. J-70 er i en liga for sig selv, til trods for både kommercielt pres og fine økonomiske tilbud.

Både organisation og sejlere står helt fast. "Deutsche Segel-Bundesliga" sejles også i 2014 i J-70 bådene, og forhåbentlig bliver der allerede i efteråret 2014 mulighed for at møde i de bedste i den danske liga i en Dansk/Tysk landskamp. Her om kommer jeg tilbage senere. God lørdag.







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen