"I Danmark er vi traditionelt stærke i de mere tekniske bådklasser. Det er er 49eren et godt eksempel på. Jeg tror på, vi kan skabe noget tilsvarende i Nacra 17. I første omgang har vi etableret et Nacra-miljø med to landsholdsbesætninger og yderligere to besætninger, der også har potentiale. Det giver os et stærkt udviklingsmiljø, og jeg forventer, at vi relativt hurtigt kan blande os i verdenseliten," siger Thomas Jacobsen.
Nacra 17-satsningen er skabt i samarbejde mellem Dansk Sejlunion og Team Danmark, hvor sidstnævnte sikrer det økonomiske fundament under projektet.
World Cup-stævnet i Miami til januar bliver første test for de nye danske Nacra 17-besætninger. Sæsonens store mål er VM i Santander til september, hvor der er nationspladser til OL på højkant. Efter VM skal det danske Nacra 17-projekt evalueres.
Om de danske Nacra 17-besætninger
Det nye danske Nacra 17-projekt tæller i alt fire besætninger, der deltager i et fælles træningsmiljø med hjemsted i Kaløvig. To af besætningerne indgår på det danske sejlerlandshold og er støttet økonomisk fra Dansk Sejlunion og Team Danmark:
· Line Just og Allan Nørregaard
· Lin Ea Cenholt og Anders Thomsen
Begge besætninger kommer fra 49er-klassen. Allan Nørregaard og Anders Thomsen har sejlet sammen siden OL i London. De vandt sølv ved EM i 2012. I år har de en 7. plads fra VM, og de blev nummer 11 ved EM.
Lin Ea Cenholt og Line Just har sejlet sammen i 49erFX gennem 2013. De blev nummer 34 ved VM og nummer 20 ved EM. Desuden har en 5. plads fra U-VM.
De to øvrige danske Nacra 17-besætninger er:
· Anne-Line Lyngsø Thomsen og Søren Kristensen
· Annette Viborg og Martin Hjortlund
Det er to unge besætninger med udviklingspotentiale. De indgår i træningssamarbejdet med landsholdsbesætningerne, og alle fire både kommer til at deltage i en række World Cup- og Europa Cup-stævner i løbet af 2014.
Træningsfællesskabet er baseret på, at alle fire både hjælper hinanden ved at udveksle viden og erfaring – samtidig med, at de presser hinanden på vandet og er konkurrenter ved stævnerne. Metoden, der i sejlerkredse er kendt som "Den Danske Model" skal sikre en mere stejl udviklingskurve for hver af bådene frem for, hvis de skulle træne mere individuelt.