Årsmøde i World Sailing, Bermuda: Det spidser til!

Related Articles: World Sailing: Giver magt adgang til at snyde?, CEO Andy Hunt forlader World Sailing, World Sailing: Ekstrem spændende uge i vente

World Sailing afholder sin årlige konference på Bermuda i den her uge, og mødet er nået til de afgørende sidste dage: De mest centrale afstemninger vil foregå i weekenden. Konferencen slutter søndag.

Sejlsportens Brexit
Inden da er der en række store beslutninger med vidtrækkende konsekvenser, der skal træffes. En del af dem handler om det kommende olympiske program, som mildt sagt er i opbrud. Flere klasser er på vej ud, flere andre er på vej ind, og den proces har allerede været så svær, langtrukken og kaotisk at Sail-Worlds journalist og kommentator Richard Gladwell kalder den ”sejlsportens Brexit”.

Ny foilende windsurfer
Starboard iFoil bliver nu anbefalet som nyt olympisk udstyr af Equipment Committee, efter at en gruppe testsejlere pegede på netop den, frem for andre windsurfere der er blevet testet. Det er et foilende bræt. Ikke overraskende endte den tidligere olympiske windsurfer RS:X langt nede på listen under testsejladserne. Men alt kan ske: Council i World Sailing tager den endelige beslutning, og de nedstemmer jævnligt sine egne ekspert-komitéer.

Kønsbalance for enhver pris
Det olympiske program bliver i fremtiden ret bizart – fire ud af ti olympiske medaljer skal uddeles i (formentlig foilende) wind/kite-surfere. Det er meget langt fra den reelle plads, den typen sejlads har i vores sport, og dermed er de olympiske sejladser ikke længere særlig repræsentative. Det er en af flere alvorlige konsekvenser af, at kravet om 100% kønsbalance ser ud til at gå foran alle andre hensyn. Samtidigt er der ikke tilstrækkelig støtte til at bringe hverken Finnjollen eller nogen anden jolle til mænd over 85 kilo i spil igen. Det har ellers været et håb fra mange sejlsportsinteresserede.

”Governance”
En anden afstemning som bliver spændende at følge, handler om et forslag, der skal reformere World Sailings beslutningsproces. Den har været så lammet, og har først til så mange problemer og konflikter, at organisationen er havnet i krise efter krise. Nu har man selv besluttet at gøre noget ved det. Forslaget kan ikke beskrives med få ord, med et af hovedpunkterne er at dele Council op i to dele, hvor den ene kun beskæftiger sig med olympiske spørgsmål. Der tages også visse greb for at forhindre at Council gang på gang nedstemmer forslag fra sine egne komiteer, med begrundelser som sjældent er i sejlsportens tjeneste. Hvor effektive ændringerne er, og om de overhovedet bliver vedtaget, bliver vi meget klogere på søndag.

Offshore kølbåd
Det tredje og sidste centrale emne er den olympiske offhore kølbåd, hvor mandskabet skal bestå af en kvinde og en mand. Den helt nye konkurrence i olympisk sammenhæng blev vedtaget sidste år, uden at det var besluttet hvilken båd der skulle sejles i, hvordan konkurrencen skulle foregå, eller hvordan kvalificeringen skulle arrangeres. Der har aldrig været sejlet et verdensmesterskab, eller nogen anden større konkurrence i den nye klasse. Nu skal der så træffes beslutninger om hvordan det skal foregå, når den dyreste af alle OL-klasser skal debutere i Marseilles 2024. Der er mange stærke meninger om det spørgsmål, og en række forslag skal til afstemning også her.

Vi vender tilbage med mere i løbet af weekenden.







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen