Fredag var der høringssvar i Transportsministeriet, hvor der blev fremlagt indvendinger mod det enorme projekt, som ender med at være til stor gene og skade for alle som benytter havet i området. Ikke nok med det går ud over alle som benytter havet til motion og andre daglige aktiviteter, nej - miljøet står også for skud.
Således fremlægger Oceanograf Morten Holtegaard Nielsen en fremragende dokumentation, for hvor vigtig Øresund er for Østersøen, og dennes saltindhold.
Det handler ganske enkelt om gennemstrømningen af saltvand fra Nordsøen og Kattegat til Østersøen, og her vil den fremtidige placering af Lynetteholmen fungere som en prop i systemet!
Holtegaard Nielsen stiller, blandt andre, et yderst kompetent spørgsmål - hvor er kompensationsafgravningen? Etableringen af Lynetteholmen udgør som minimum samme påvirkning som da man byggede Øresundsbroen, hvor der netop blev diskuteret kompensationsafgravning.
Hvis man finder på at bygge Lynetteholmen som planlagt ud i Øresund, så vil det ifølge Holtegaard Nielsen være katastrofalt da man risikerer en reduktion af salt og iltindholdet i Østersøen.
Intern hydraulisk kontrol
Nu kan det blive en smule kompliceret, men jeg henviser til nedenstående video, hvor du får en nærmere, og perfekt beskrivelse. Det er et svært område at arbejde med - svært at observere, selv for eksperter, men en relativ simpel model/forsøg beskriver problemstillingen - den hedder Intern hydraulisk kontrol. Det er et fænomen som er rigtig svært at regne på - det er ekstremt vigtigt at modellen kan beskrive fænomenet - hvis ikke får man ganske enkelt forkert resultater!
Miljøkonsekvensrapporten tager IKKE højde for Intern hydraulisk kontrol, og er derfor ubrugelig.
Se dokumentationen i videoen her: