Aquador 23 HT

Artikelindeks

Aquador 23 HT sejler godt og er pæn i designet - selv med hardtop. Forhåbentlig bliver støjniveauet bedre med Volvo Pentas nye D-motor.


23 DC og HT er identiske bortset fra hardtoppen. Båden oser af dyre luksusdetaljer og er på grænsen til at være overlæsset med højglanslakeret kirsebærtræ og glitrende håndlister. Fælles for alle Aquador-modellerne er den mørkeblå skrogside og et elegant design. 23 HT er ingen undtagelse - den er tiltalende at se på selv med hardtoppen.
Producenten kalder 23 HT for ”den smarteste båd på markedet” og det kan vi langt hen ad vejen være enig i. Det er en kompakt båd med meget indhold. Under dæk er en kahyt med V-formet sofagruppe. Som køje bliver den til en fin dobbeltseng. En ekstra stikkøje går agterud under førerpladsen. Altså tre
køjer under dæk - ideelt for et par med
et barn. Er man alene på tur, kan sofagruppen være i fred og man har en fast køje i agterkanten af kahytten. I bagbord side er et separat toiletrum. Kompakt, men funktionelt. Forkahytten lukkes med en stor skydedør i plexiglas.
En speciel detalje er den nedsænkede ”brønd” i fordækket. En hængslet luge i fordækket gør det let at komme ned i kahytten. Ideen er god nok, men det hele virker lidt klumpet og det er ikke særligt hyggeligt med trappen oppe under taget i kahytten. Her forsvinder lidt af den gode fornemmelse. Spørgsmålet er om man egentlig har brug for denne løsning. Sidedækkene er gode nok til færdsel fremad. Her er en god pulpit og håndlister på hardtop-taget.

Kompakt indretning
I cockpittet er der en stol i hver side. Stolene er fine nok, men rygstøtterne er lidt lave. Førerpladsen har en acceptabel form, men heller ikke mere. Instrumenterne er samlet lige foran skipperen. Oppe under taget er kompasset monteret. Motorkontrollen sidder topmonteret og lidt højt oppe. Man bliver lidt lang i armen når der skal gives meget gas fremover. Men det er fint når man står op og styrer med hovedet op gennem taglugen. Selve rattet sidder også lidt højt, og ser dyrt og eksklusivt ud i højglanslakeret træ. Pænt at se på, men ikke godt at holde i. Et lækkert læder-rat havde været bedre.
Under passagerstolen er pantryet. Med stolen vippet fremover er det stort nok til normal madlavning samtidig med at det er gemt væk når stolen står i almindelig position. Under førerpladsen er der skuffer.
Agter i cockpittet er en stor U-formet sofa. Her sidder man godt og med det elegante, blanke bord bliver her en behagelig sofagruppe. En ekstra hynde kan lægges til og så bliver der hurtigt en flot solseng eller en ekstra dobbelt-køje under kalechen. Med andre ord byder båden på 2+1 køje i kahytten og en dobbeltkøje ude under kalechen. Fem mulige køjepladser i en 23 fods båd er flot. Samtidig skal nævnes det separate toiletrum og et kompakt pantry. Det er med til at gøre båden smart, men nogen langtursbåd til fem er den ikke.
Endnu smartere bliver båden med hardtoppen i forhold til DC-udgaven. Her er der kun en kaleche agter at sætte op og den er ikke særlig stor. Med hardtoppen bliver båden meget mere beskyttet. Kombineret med et varmeapparat
bliver det en båd der kan bruges fra tidligt forår til langt ud på efteråret. Godt nok forsvinder meget udeplads på de solrige dage i forhold til DC-udgaven. Men to store skydeluger i taget giver ventilation på varme dage. Den dag hvor vejret bliver dårligt, vil man straks opdage at båden er lun og hyggelig -også ude under kalechen.

Snert af luksus
Producenten har virkelig gjort meget for at gøre båden attraktiv. Stole og hynder er i mørkeblåt stof, Aquador-logoet er broderet på ryggen af stolene. Alt træværk ude og inde er i højglans udførsel i bejdset kirsebær i en varm farve. Med det plus at det er lidt lysere og med en meget finere farvenuance end mahogni. Lækkert! Kombineret med skinnende håndtag, hvid gelcoat og imiteret træværk på dørken, bliver båden luksuriøs. På grænsen til at være så fin at man kvier sig ved at trække fisk om bord. Båden har en udstråling, der får en til at tænke på krystalglas og pænt tøj, som vil være mere passende. Med andre ord er producenten kommet langt med denne eksklusive prestigebåd.
Indtil dieselmotoren startes. Så kommer der for meget dieselstøj og båden virker ikke umiddelbart så elegant. Fordi der er tag over førerpladsen, forstærkes motorlyden mere end på en åben DC-båd. Der er to løsninger på problemet: Mere lydisolering eller at vælge en benzinmotor i stedet. Når man ser det totale regnestykke for merudgiften for en dieselmotor, skal der sejles mange timer om året før diesel betaler sig i forhold til benzin. Noget helt andet er, at det er langt vanskeligere at finde benzinpumper i mange marinaer.
På plussiden kan nævnes to kraftige vinduesviskere, solide tagluger, god belysning, ventilationsluge i kahytten,
koøjer i skrogsiden, god pulpit, ankerrum, mange stuverum og klædeskab i kahytten. Alt er pakket pænt ind med en høj finish både på træ- og glasfiber-arbejdet. Integreret badeplatform med teak og lejder findes også.







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen