Cruiser med 25 knob
I motorrummet brummer Volvo Pentas frække 350 hestes D6-motor med DP-drev. Topfarten ligger med let lastet båd
på 34-35 knob. Med fuld ferielast går topfarten nok lidt ned, men motoren
har mange kræfter og et solidt drejningsmoment. Cruisingfarten er vigtigere -
den bør uden besvær havne på plus/
minus 25 knob. Så bliver både forbrug og støjniveau mere behageligt.
Motorrummet nås ved at hæve hele midterpartiet i dørken ved sofagruppen. Det er bare at trykke på knappen - så gør hydraulikken resten. Agterbænken er fæstet således at den følger med op og det er ikke nødvendigt at flytte hynder, bord eller andre indretnings-
detaljer før motorrumslugen skal op. Det gør den daglige motorinspektion hurtig og let. En luge i bagbord side åbner ned til et stort stuverum. I separate kasser sidder fire batterier. Stuverum og motorrum er adskilt af et skot, der nemt kan fjernes så der bliver fin adgang til motoren. De tekniske installationer holder en høj standard - det er ordentligt og overskueligt.
Nor Star 350 klarer sig altså fint med en enkel D6-motor. Båden kommer let
i plan med moderat planingstærskel
og cruiser behageligt fra ca. 20 knob
og op. Den har forudsigelige bevægelser og skrogets egenskaber ligger et sted mellem en ”cruiser” og en ”sportscruiser”. Med det mener vi gode planings- og fartegenskaber med forholdsvis moderat motorisering og gode sejlegenskaber under normale forhold. Skroget forbliver tørt. Styringen er præcis og med bovpropel manøvrerer båden fint i havn.
Harmoniske linjer
Støbearbejdet er nydeligt og med mørkeblå skrogside er båden pæn at se på. Der er harmoni i linjerne - selv når den todelte kaleche er slået op. Targabøjlen giver et moderne design. Sidedækkene kunne godt have været lidt bredere, men solid pulpit og gode håndlister sikrer færdslen. Fordækket kan bruges som solbadeplatform og forude er forberedt for montering af elektrisk ankerspil. Ankerrummet fremme er stort og dybt. En stige i stævnen letter ombordstigningen.
Konklusion
En ny ”nordstjerne” er født. Her er funktionalitet og fin udeplads. Under dæk er der meget plads og fleksible løsninger. Separat brus og toiletrum er praktisk. Når alt det positive er sagt, kan vi
også nævne et par mindre fordelagtige detaljer. Mørkeblåt stofbetræk ude er lækkert at se på, men bliver hurtigt for varmt når solen bager. Badeplatformen er lige det laveste og der er for mange
ens kontakter på instrumentpanelet. Det og flere andre detaljer bliver genstand for produktpleje på kommende byggenumre. Noget producenten ikke kan gøre stort ved, er at Volvos motorkontrol endnu en gang får dumpekarakter - den er følsom og uden sikkerhedsspærre.
I disse tiders skrappe marked, hvor nye både lanceres på stribe, er det positivt at studere en norsk nyhed. Båden er en CE-kategori B-båd. Man får en gennemført kvalitetsbåd med detaljer og indretning udviklet af et team med solid erfaring - både som bådproducenter og som bådbrugere. Det giver kunderne ekstra tryghed og øger trivselsfaktoren.
Nor star 350
Længde: 10,70 m
Bredde: 3,35 m
Vægt: 5000 kg
Antal kahytter: 2 stk.
Køjer: 5 stk.
Brændstoftank/vandtank: 630/285 l
CE-kategori: B
Motor testbåd: Volvo Penta D6/DP 350 hk
Pris: 2.080.000 NOK
Pris testbåd: 2.100.000 NOK
Værft: Nor Star Boat AS, www.norstarboat.no
Forhandler: Floor Marine-Center A/S,
tlf. 87 11 40 00 oplyser den danske pris.
+ Flot turbåd for fem
+ Gennemtænkte løsninger
+ Gennemført kvalitet
- Pris
- Følsom motorkontrol
- Vanskeligt at rede stikkøjen