Crescent 535 Classic, Yamarin 5930, Finnmaster 6100 OC, Flipper 630 HT, Crescent

Artikelindeks

 

 

Yamarin 5930 med Yamaha 115 hk 4-takt:
Lækre linjer. Der findes næppe en pænere hardtop-båd på markedet. Overbygningen er meget vellykket og gør båden til en designperle. Sammen med et førsteklasses skrog og en gennemført finish er det uden tvivl testens vinder. Men også den har problemer …


Yamarinen har super sejlegenskaber og tåler barsk svingsejlads. Foto: Lasse Genberg.


Selv med et supermoderne design, er der en praktisk åbning af midtervinduet. Det giver fin adgang til fordækket samtidig med at sidedækkene kan benyttes takket være en god håndliste på taget. De første modeller af 5930 blev beskyldt for at have en lidt ledeløs hardtop. Men det er nu forbedret, og samtidig virker det som om den ekstra stivhed også giver en del vægtforøgelse. Resultatet bliver at båden trykker en del på stævnen - på grænsen til overplaning - og så kommer der en del sprøjt. Ud fra dette bør man ikke have en meget lettere motor og man bør tænke på hvor man placerer den tungeste last. Altså agterude.
Sejlegenskaberne er helt i top. Båden går blødt gennem bølgerne og tåler skarpe drejninger. Her kommer ingen store overraskelser og styringen er præcis. Udsynet fra førerpladsen er blandt de bedste i HT-klassen.
Yamarin’en er større end Skibsplast 555 HT og det giver en lidt bedre rumfornemmelse. Forude en V-køje med fine mål og muligheder for en mellemhynde. Selve hardtoppen er forholdsvis lille og dækker kun V-køjerne. Det giver meget plads ude og et luftig præg - næsten som en daycruiser. På konsollen foran passageren er plads til en kaffemaskine og et minipantry fås som ekstraudstyr.
Agterkalechen er nem at sætte op 
og ligger fint i rummet agter. Her er 
moderne detaljer som integreret bade-
platform med lejder og stuverum. 
Førerpladsen fungerer fint med god 
placering af rat og motorkontrol. To 
GT-stole med komforten i top og når 
de drejes mod agterbænken bliver der en fin sofagruppe.
Agterbænken har fin plads til tre voksne. En fiks detalje er at agterbæn-
ken kan ændres til en ekstra køje 
eller fjernes helt. Praktisk når båden 
skal bruges til fiskeri eller dykning.
Som sædvanlig har Yamarin gennemførte detaljer og høj finish. Indretningen er på grænsen af det elegante samtidig med at den er enkelt. Et blåt farvefelt og dekorationsbånd i gult giver et lidt 
eksklusivt præg. Sammen med bådens harmoniske linjer og design, bliver det en elegant båd som er flot at se på.
Kraftig pulpit, håndlister, gode klamper og fine lanterner. Senere kommer også gardiner til vinduerne - et must hvis man vil sove i båden. Måske burde man kigge lidt på Skibsplast’ ”night-cap”?
Det allerbedste ved Yamarin 5930 er at den beviser at også hardtop-både 
kan udvikles til det bedre. Moderne og sikkert skrog, flot design og funktionel indretning kombineret med smarte detaljer gør denne båd til testens vinder. Motoren på 115 hk passer perfekt til 
båden og støjniveauet i tomgang/lav fart er meget behagelig.

Yamarin 5930
Længde: 5,91 m
Bredde: 2,26 m
Vægt: 760 kg
Motor: 80 - 115 hk
CE-kategori: C
Motor testbåd: 115 hk
Yamaha 4-takt
Pris testbåd: 245.650 kr.
Producent:
Kesko, Finland 
Forhandler:
www.yamaha-motor-scandinavia.com







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen