Bådens indretning
Fjord Terne 28 må i det store og hele vurderes som en komfortabel dagstur-båd. Og den opgave klarer den fint. Udepladsen er stor - takket være bådens længde. Selve båden er pænt slank, men pladsen er fornuftigt disponeret med et kort agterdæk. Dørken i cockpittet er selvlænsende og det betyder i praksis at båden er let at holde ren, det er bare at tage vandslangen og spule.
Sofagruppen agter består af en tværbænk og to sidebænke. Her kan rigges til en flot spiseplads med god plads til seks voksne. Agterbænken kan konverteres til en solseng. Førerpladsen er placeret midtskibs i styrbord side. Den er ikke imponerende, men funge-rer fint takket være den ergonomiske udformning. Instrumentpanelet er kompakt uden for meget plads til ekstra udstyr. Et plus er at både rorindikator og bidata er standard.
Men alligevel er det her vi har vort største ankepunkt. Selv om man falder for en båd med klassisk design, betyder det ikke at man er tilfreds med et gammeldags instrumentpanel. I dag er det almindeligt med integrerede kortplottere og GPS-skærme. Et sted skal de monteres og det er ikke smart når man må skrue skærmene fast på toppen eller placere dem langt nede og udenfor synsfeltet. Netop derfor tror vi at båden kunne blive meget mere attraktiv med en del modernisering - specielt ved førerpladsen. Men, som nævnt, det hele fungerer og i godt vejr har skipperen fint udsyn. Den dag kalechen skal op og det reg-ner, bliver udsynet fra fører-pladsen betydeligt reduceret. For der er laaaangt frem til vindspejlet og vinduesviskeren. Skal man sejle sikkert i regn eller mørke er der kun et svar: Skipperen må stå med hovedet over kalechen. Sikrest, men frygteligt surt og vådt.
Et andet minus er det selvfølgelig at motorkassen står midt i båden, men netop det bidrager samtidig til den perfekte balance i båden. Passagen på siden af motorkassen er acceptabel og passagerstolen er placeret på forkanten af motorkassen. De to forskellige typer stole med hver deres stil og form ser heller ikke direkte elegante ud. Pas-sagerstolen står også placeret lidt længere fremme end førerstolen og det er ikke perfekt.
I og med at motorkassen står midt i båden er det imponerende at støjniveauet er så lavt. Her er lydisoleringen god og på plussiden kan man tilføje at adgangen til motoren er let når motor-kassen vippes op. Fremme i cockpittet er to langsgående bænke. Her kan passagererne sidde i læ bag vindspejlet eller under den forreste kaleche og hele tiden have direkte kontakt med skipperen.
Testbåden havde et smart pantry med vask og kogeapparat i bagbord side. Marinetoilettet er placeret i forkahytten og båden har gode stuverum. Midtervinduet i vindspejlet kan åbnes og det giver en nem adgang til fordækket. Kalechen er tredelt og den forreste del giver god beskyttelse mod fartvind og vandsprøjt.
På fladt vand suser Fjord 28 elegant af sted og overrasker nok mange med sin topfart. Ude i lidt sø går den blødt og tørt i 20-25 knob. Den er elegant og rolig i bevægelserne, samtidig reagerer den kvikt på gas og ror. Ja, den har netop mange af de elegante egenskaber som en ”terne”.
Kraftig motor og bovpropel giver gode manøvreegenskaber i havn. Afdriften er lille takket være bådens lave design.
Indretningen er i massiv teak med flotte hynder og polstring. Der er teak på dørk, for- og agterdæk. En lille bade-platform er monteret agter, men man skal gå over agterdækket for at komme derhen. Fint nok, det er sådanne detaljer man må acceptere på en klassisk båd. På 2004-modellen var der ikke nogle store ændringer, bortset fra en blank liste øverst på vindspejlet. Og vi må ikke glemme den lille mast på fordækket til din private vimpel.
Fjord Terne 28 virker solidt bygget både i skrog, indretning og tekniske installationer. Det er let at synes om bådens elegante design og der er meget plads om bord til både familie og venner. Båden har som udgangspunkt et ganske righoldigt standardudstyr og kan efter ønske også leveres med et noget enklere udstyr.
Konklusion
Når det er sagt, har Fjord Boats be-stræbt sig på at give båden et klassisk image og appellerer netop til en målgruppe som ønsker sig en speciel båd med lidt ”stil”. Det har den, men når båden først bygges i moderne glasfiber og har en motor med en topfart omkring 30 knob, ja, så er noget af det ”klassiske” image gået fløjten. Derfor mener vi at man bør tage et skridt videre og tilpasse båden tidens krav. Lav et elegant og moderne instrumentpanel, monter to lækre stole og se om indretningen måske totalt set skal opgraderes. Selv om det hele moderniseres, kan man godt beholde en klassisk og elegant stil. Massiv teak er ok og passer fint i en båd, men indretningen virker lidt grov. Vurderet ud fra kritiske synspunkter fra miljøgrupper, er det næppe så let at forsvare et så omfattende brug af teak i en fritidsbåd fremover.
Vi kan godt lide Fjord Terne 28 som en lækker dagsturbåd og den har fine sejlegenskaber. Skal den nå en større målgruppe, tror vi den skal opdateres på indretningen. Ja, måske skal man overveje om motorkassen midt i båden kan fjernes, hvis man tænker på andre motorinstallationer eller en mere integreret indretning. For bådens pris er forholdsvis høj og alternativerne er mange. Eller for at sige det i bilsproget: Det går ikke længere at sælge Volvo 240-modellen og selv Rolls Royce har lanceret supermoderne modeller på trods af at der fortsat findes en ægte Rolls Royce.
Fjord Terne 28
Længde: + platform 8,45 m
Bredde: 2,70 m
Dybgang: 0,85 m
Vægt: ca. 2500 kg
Brændstoftank: 168 l
Ferskvandstank: 42 l
Antal køjer: 2 + 2 stk.
Siddepladser: 12 stk.
CE-kategori: C
Motor: Yanmar 222 hk
Topfart: ca. 30 knob
Pris standardbåd: ca. 955.000 kr.
Producent:Fjord Boats AS, Norge
Forhandler:Hornbæk Skibshandel,tlf. 49 70 09 01.
+ Klassiske linjer
+ Sikre sejlegenskaber
+ Mange siddepladser
- Primitivt instrumentpanel
- To typer stole
- Høj pris