En ting kan vi slå fast - canadiske Campion går sine egne veje for at skabe noget nyt. Her får udviklingsteamet tydeligt frie tøjler og der er mange detaljer at fremhæve. Se for eksempel på fordækket. Her er fire lyskastere integreret i en dristig og supermoderne form. På hvilken anden båd har du set noget lignende?
Dristigheden går igen i hele båden - både udvendig og indvendig. Instrumentpanelet er lækkert og moderne udformet. De store instrumenter sidder lige foran skipperen. I en pæn samling til højre sidder alle de mindre instrumenter. Alt er designmæssigt meget avanceret, her har producenten udviklet selv den mindste detalje. Hos Campion tager man ikke nogle tilfældige instrumenter som leveres med motoren og bare skruer dem op på instrumentpanelet. Nej - her er alt planlagt fra tegnebrættet. Avantgarde design er ordet. Totalt gør det Allante LX 925i til en helt speciel båd, den første time går med at studere alle de nye, spændende designelementer.
925i-modellen er en voksen båd. Den måler 9,14 meter og har en bredde på 3,15 meter. Når vi siger ”voksen” er det når vi totalt ser på bådens volumen. Den er ganske høj i overbygningen, men takket være smarte designløsninger virker den sporty og elegant.
Bådtypen kan på bedste amerikanske måde defineres som en sportscruiser. Hovedelementet for bådtypen er en forkahyt og en separat kahyt på tværs under førerpladsen. Altså en typisk familiebåd med overnatningsplads til fire fordelt på to kahytter. Sammen med pantry og separat toiletrum har man fuld bo-komfort om bord. Og er vejrguderne i det gode hjørne, kan livet virkelig nydes i det store cockpit.
Høj trivselsfaktor i godt vejr
Førerpladsen er kort og godt veludstyret. Vi vender tilbage til alt det der er standard på denne båd. Førersædet er en lille smal dobbeltstol, der kan vippes op så man får en god stående stilling. Bag førerstolen er en stor, L-formet sofa med et tilhørende rundt bord. Og bordet har selvsagt sin egen, smarte plads i bænken bag førerstolen. Siddegruppen giver god plads til både familien på fire og et par gæster. Bordet kan sænkes ned og der kan laves en stor solbadeplatform. Helt agter i bagbord side er der udgang til badeplatformen med badeleider og trin op til sidedækket. En bar med vask og køleskab er der naturligvis også. Foran denne er en langsgående bænk med en tyk ryghynde. Det er selvsagt her mor skal slappe af - helst i badetøj - og kommunikerer afslappet med far mens han manøvrerer båden mod nye havne og spændende eventyr …
Båden har brede sidedæk med kraftig pulpit trukket langt bagover. På fordækket, der har tre runde luger - en stor forude og en på hver side længere agter, kan der solbades. Yderligere har båden ovale lysventiler i siderne som kan åbnes. Totalt bør det sikre en god ventilation selv på varme sommernætter og myggenet er også standard. Ingen båd er fejlfri - det er et klart minus at den store pulpit ikke har en åbning i fronten. Det gør det besværligt at komme fra borde når båden ligger med stævnen til. Vi har længe undret os over at både fra ”over there” ikke har en bedre løsning netop her. Helt forude i stævnen er sidelanternerne placeret og blænder ikke skipperen. Fortøjningsklamperne er veldimensioneret og der er tre på hver side.
Dørken i cockpittet er selvlænsende og der er tæpper sat fast med trykknapper. Lugen til motorrummet åbnes ved hjælp af hydraulik - det er bare at trykke på en knap, men man skal passe på at de løse hynder på bænken følger med op. I motorrummet var monteret to Mercruiser 1,7 liters turbodiesler på 120 hk hver. Dette er det mindste motoralternativ, men et fornuftig valg her med tanke på benzin/dieselpriserne. Maks. motorinstallation er 640 hk. På hjemmemarkedet - i Canada og USA - er en eller to benzinmotorer den mest almindelige installation. Man kan vælge mellem Volvo Penta eller Mercruiser. I og med at motorrummet som udgangspunkt er beregnet til større motorer, er der fin plads for servicering af de to motorer. Hele motorrummet er gennemført med gode installationer og lettilgængeligt. Batterierne sidder i motorrummet. Det o.k. så længe man har dieselmotor, men med benzinmotor ville det være langt bedre med batterierne i et separat, ventileret rum. Totalt set er de tekniske installationer godkendt og Campion har også et helt eget system når det gælder kabler og elektrisk installation.