Champion Allante S565 SC og S 565i SC

Artikelindeks


Vi sejler ca. 50 knob i et blødt sving. Så begynder bunden at ”synge”. En mærkelig lyd vi aldrig før har hørt i en båd. Forklaringen er Campions patenterede bundkonstruktion - APEX. Efter mange års test har Campion fundet ud af at man kan udnytte trykket langs V-bunden med en helt ny udformning og placering af trinlisterne. Ved at placere trinlisterne efter APEX-konceptet, kommer man hurtigt op og plane, bedre handling og højere topfart. Det igen giver fordelagtig brændstoføkonomi med et gunstigt forbrug pr. sømil. Teori er en ting - noget helt andet er om det kan mærkes i praksis.
Først sejlede vi i S 565i SC - modellen med den mindste motor en 135 hk 4-cylindret MerCruiser med hækaggregat. Båden kommer hurtigt op og plane, skærer blødt og behageligt gennem bølgerne og sejlede harmonisk. Vi kaster den ind i skarpe sving og båden er hele tiden under fuld kontrol. Styringen er præcis og rattet godt at holde i. O.k. 135 hk på hækken giver ikke nogen ekstrem fartoplevelse men holder fint til ”normalt” brug.
Derefter drejer vi nøglen i S 565 SC og 200 friske Yamaha-heste knurrer bagpå. (Det er faktisk en lidt stærkere motor end båden kan bære - se data). I tomgang går den stille og roligt. Men giver man gas, eksplodere de iltre heste og trækker lynhurtigt båden op i plan. Den accelererer som en GTI og giver sig ikke før loggen dirrer ved ca. 60 mil! Det er stærkt og med tanke på bådens længde på 5,84 meter (19 fod) og en egenvægt på kun 864 kg, siger det sig selv at S 565 SC er en sporty båd. Her stilles store krav til et velkonstrueret og velbygget skrog. Selv i topfart føles båden harmonisk og velbalancerende. Den løfter sig på større hækbølger, men lander blødt og med fuld kontrol.
Vi tager skarpere og skarpere sving, og kan konkludere at Campion’en ligger godt i svingene og styres med høj præcision. Når det er sagt, skal vi huske på at skipperen skal vide hvad han har med at gøre i en så lille og så hurtig båd. Hurtige pareringer er et ”must” - her skal være en fast hånd på rattet og en på gashåndtaget! At sejle Campion S 565 SC med 200 hk kan bedst sammenlignes med en ægte GTI. Søvejsreglerne må man kunne udenad - her skal tages hurtige beslutninger! Til normalt brug vil vi mene at en påhængsmotor mellem 115 og 150 hk vil være mere passende til almindelige sejlere. 200 hk er lidt for råt, men giver en masse sejloplevelser.

Virker APEX?
Vor test er på ingen måde videnskabelig og vi havde heller ingen konkurrenter med for direkte sammenligning. Vi kan imidlertid fastslå at de to canadier sejler usædvanlig godt. Bådene planer let, går trygt og stabilt, har en god topfart og giver udmærket handling både over bølgerne og ved barsk svingsejlads. Meget tyder på at APEX har en funktion. Vi skal nøjes med at fastslå at S 565 SC-skrogene har egenskaber som placerer dem blandt de bedste vi har testet af både på denne størrelse. Ydermere virker skrogene velbyggede og der benyttes blandt andet kevlar som forstærkning. Men i høj fart og ved sving kommer der altså en syngende lyd fra APEX-bunden - men uden at det virker generende.

Luksuspræget indretning
De to testmodeller har helt ens indretning. Under dæk er der en lille kahyt med V-køje, plads til Porta Potti og ventilationsluge i fordækket. En høj og en lav dør giver god åbning. Hele kabinen har et gennemført luksuspræg med spotlights, spejl, tykke hynder med kvalitetsstof og pæne polstringer. Det går fint for et par at overnatte og højden under dæk er acceptabel.
Cockpittet går helt ud i siden og har tæppe på dørken - her trækker man ikke torsken om bord! Støvsuger bør være en del af udstyret. Båden kan dog leveres uden tæppe og det er nok værd at foretrække. To gode stole, agterbænk med behagelige høj ryg og siddeplads til tre. Der er gennemført design på polstringerne og tykke hynder på stolene. Her får man ren luksusfølelse og langt mere komfort end i åbne skærgårdsjeeps. Instrumentpanelet er elegant udformet og rattet er skræddersyet til resten af indretningen. Det hele ser indbydende ud. Stereoanlæg er standard - på udenbordsversionen er monteret et ekstra stort anlæg og højttalere.
Opgangen til fordækket sker gennem midtervinduet og fungerer godt. Der er fortøjningsklamper på siden og lanternerne er integreret ude i stævnen ved ankerbrønden. Agter ude har indenbordsmodellen madras over motorrummet. Den er ikke velegnet som solbadeplatform, men ser pæn ud.
Man sidder bedst når man sidder højt nok til at se over vindskærmen. Sidder man rigtigt, blæser fartvinden over hovedet. Håndtag til passagererne, glasholdere og flere stuverum er gode detaljer. Under dørken er der stuverum til vandski.
Udenbordsversionen har lidt mere længde i cockpittet - ellers er modellerne meget ens. Campion leverer sin 565-model i flere farver og varianter - blandt andet som åben ”bowrider”.
En lille (to på udenbordsversionen) integreret badeplatform med badeleider og vandskikrog findes også.

Noget for Danmark?
Skal du have en båd til fiskeri og barsk sejlads kan du godt glemme Campion S 565 SC. Ønsker du derimod en luksuriøs båd, er disse to et godt valg. Glasfiberarbejdet er gennemført med indstøbte detaljer og logo. Indretningen - med fem gode siddepladser - gedigen polstring og et lækkert instrumentpanel har klare lighedstegn med det du finder i en moderne bil. Bådene sejler godt og tager sig godt ud ved broen.
Alle disse detaljer gør Campion S 565 SC til små ”café-racere”. Et klart plus er også at bådene kan trailes. Netop dette åbner for store muligheder - enten man vil en tur til Middelhavet eller Skagen. Undervejs kan man benytte kahytten til overnatning også når båden står på traileren. Men fiskesnører hører ikke hjemme i disse både. Det gør derimod vandski og støvsuger.

Gode installationer, men …
Modellen med MerCruiser-motor har gennemførte installationer og god lydisolering. Der ser professionelt og organiseret ud i motorrummet. Netop derfor er det helt uforståeligt at man har lavet en bommert. Tæppet i cockpittet fortsætter på hver side ind i motorrummet! I styrbord side er der tæppe under batteriet og under hydraulikbeholderen til drevet. FY! Det er helt uacceptabelt og her bør der snarest komme ændringer. I en båd kan man slet og ret ikke have tæppe i motorrummet! Ifølge gældende regler (CE-normen) kan batteriet stå i motorrummet. Men med benzinmotor er dette imidlertid ikke nogen superløsning. Batteriet bør stå i eget ventileret rum - uanset hvad regelsættet siger.

Konklusion
Kort sagt er dette luksuriøse perler og bådene må bruges derefter. Forkahytten er god at have til lidt af hvert. Bådene er veludstyret, kan trailes og har et flot design. Med en 135 hk MerCruiser i motorrummet bliver prisen omkring 225.000 kr. med moms. Det er en konkurrencedygtig pris for en lækker ”café-racer” og sejlegenskaberne i GTI-klassen er inkluderet i prisen. Men et vigtigt spørgsmål resterer: Skal man vælge hækaggregat eller påhæng?

Vanskeligt valg
Hvad slags motor man skal vælge drejer sig meget om smag, behag og følelser. Ifølge importøren vælger de yngre købere udenbordsversionen. Voksne købere stoler mere på en indenbordsmotor. Og præcis her er noget af humlen når det gælder motorvalg. Skal du have maksimal fart og sport i båden, er det vigtigt at spare vægt. Så er en lettere udenbordsmotor at foretrække - specielt en 2-takter. Den vejer mindre end en 4-takter og har hurtigere reaktion. På den anden side bliver sejlegenskaberne i sø lidt bedre med lidt mere vægt i båden. Altså har hækaggregat-løsningen en fordel. Skal du traile båden meget, er det derimod en fordel med en så let båd som mulig. Så har udenbordsversionen med en ”normal” motor et klart plus. Med en 150 hk udenbords bliver prisen for S 565i SC og S 565 SC ens. Udenbordsversionen koster lidt over 143.000 kr. uden motor. Du kan så frit vælge hvilken slags motor du vil have, 2-takt eller 4-takt. Alt har en pris og hver eneste hk koster ekstra - både i indkøb, forbrug, service og forsikring.
Når det er sagt, gør vi for god ordens skyld opmærksom på, at der nu kommer mange spændende udenbordsmotorer på markedet. Både 2-taktere og 4-taktere. En del af nyhederne vil passe udmærket på S 565 SC.
Valget er dit - der er plusser og minusser ved de forskellige motoralternativer.
http://www.leiflarsenmarine.dk


Campion S 565I SC 
Producent: Campion Marine Inc., Canada
Længde: 5,89 m
Bredde: 2,29 m
Vægt: 1136 kg
Motor maks.: 285 hk
Motor testbåd: Mercruiser 3,0 l - 135 hk
Brændstofftank: 106,2 l
Pris fra: (eksk. motor) 224.665 kr.
Forhandler: Leif Larsen Marine A/S,
Svendborg, tlf.: 62 22 89 11,

Campion S 565 SC
Producent: Campion Marine Inc., Canada
Længde: 5,84 m
Bredde: 2,29 m
Vægt: 864 kg
Motor maks.: 175 hk
Motor testbåd: Yamaha outboard 200 hk
Brændstofftank: 106,2 l
Pris fra: (eksk. motor) 143.422 kr.
Forhandler: Leif Larsen Marine A/S,
Svendborg, tlf.: 62 22 89 11,

S 565I SC / S 565 SC
+ Sejlegenskaber • Finish • El-anlæg
+ Luksuriøs indretning

- Lille benzintank (106 liter)
- Tæppe i motorrum (hækaggregatversionen)
- Vinduesvisker på frontrude

Udenbords
+ Større valgfrihed af motor
+ Lavere vægt (specielt på 2-taktere)
+ Bedre brandsikkerhed
+ Stor ”statusfaktor” - alle ser hvor mange hk du har!
+ Enklere service

- Mere udsat for tyveri
- Højere tyngdepunkt

Hækaggeregat
+ Færdigmonteret fra fabrikken
+ Mere vægt = blødere gang
+ Hækaggregat = mere elegant design
+ Ingen ser hvor stor motor du har
+ Sikrere mod tyveri

- Ekstra vægt
- Mere kompliceret service

http://www.leiflarsenmarine.dk







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen