Konkurrencen bliver garanteret hård, for målet er at erobre betydelige markedsandele. Det store spørgsmål er: Kan Bavarias motorbåde konkurrere på det barske marked?
Med tysk grundighed er man gået til den. Omfattende markedsanalyser både af kunderne og konkurrenterne ses fra den hurtigt voksende og mest moderne bådproducent i Europa. I dag er den største model på 38 fod med 34, 32 og 29 fods både i modelprogrammet. Snart lanceres to nye daycruisere på 25 og 29. Og det vil ikke overraske hvis der kommer flere modeller i løbet af kort tid.
Vi tog den nyeste model, Bavaria 34 Sporttop, på en testtur i Kattegat. I motorrummet var to Volvo Penta KAD 300 dieselmotorer på 273 hk hver. Godt nok de største dieselmotorer, men båden leveres også med benzinmotorer fra Volvo. Skal du sejle stærkere, kan du vælge mellem 2x320 hk eller op til 2x420 hk. Båden kan leveres med mindre dieselmotorer - 2x243 hk Volvo KAD 44. Nu skal vi lige slå fast at 300-motoren passer båden udmærket og giver kræfter i reserve, og det kan der blive brug for.
Bavaria 34 vejer fra 6000 kilo, dertil kommer vægten af fulde tanke -750 liter diesel og 250 liter ferskvand. Båden er godkendt til 12 personer. Med en familie om bord og alt udstyr til ferieturen, sikrer kræfterne i Volvo-maskinen let planing og høj cruisingfart.
Sejler godt
Med kun tre personer om bord, suser båden hurtigt op i planingsfart. Der er kræfter hele vejen - enten man skubber håndtaget ned til en ”flying start” eller trækker båden langsomt op og plane. Med lidt vægt er det ikke nødvendigt med trimflaps og drevene i neutral stilling. Topfart på over 40 knob er en ting - langt vigtigere er en behagelig cruisingfart og at båden holdes i plan ganske langt nede i fartregisteret. Ved at trimme drevene lidt ind, cruiser båden fint i hastig-hedsområdet 25-35 knob. Båden reagerer normalt på tilt, men skal man over 30 knob bør man ikke give for meget tilt på drevene. Så trykker den næsen lidt ned.
Bavaria 34 går blødt og komfortabelt gennem små krappe bølger og kan kastes ind i ganske skarpe sving uden dramatik. Volvos duoprop-system sidder godt i svingene og båden skal provokeres hårdt før den kaviterer. Takket være et godt rat, præcis styring og god balance, føles båden tryg og komfortabel i hele cruisingområdet. Det man imidlertid skal passe på med i så stor en planende båd, er de kraftige hækbølger den sætter i halvplaningsfart fra ca. 10 til 18 knob.
Udvendig
Det store cockpit giver et gedigent indtryk og den teakbelagte dørk er selvlænsende. Stor badeplatform, en fin U-formet sofagruppe, et L-formet passagersæde og en komfortabel førerstol. Instrumentpanelet og førerpladsen er elegant og moderne. Bag skipperen er der en bar-enhed med vask og køleskab. Det hele virker gennemført og her har man kort sagt alt det konkurrenterne også kan tilbyde.
En smart detalje er konverteringen af sofagruppen til en stor solplatform. Bordet sænkes og derefter vippes ryggen på de to bænke ned. Med nogle enkelte håndtag ændres det hele - slet og ret en meget god løsning. Fra førerpladsen har man bedst udsyn i stående stilling. I siddende stilling begrænses udsynet noget af de buede sidevinduer og en svag farvetone i sikkerhedsglasset. Der er to vinduesviskere - en på styrbord og en på bagbord sidevindue, men ikke på midtervinduet. Kompasset sidder i sigtelinjen lige foran skipperen.
Rat og motorkontrol er ergonomisk rigtigt placeret. Foran det L-formede passagersæde med plads til tre, er der et handskerum.
Badeplatformen er integreret, belagt med teak og med fast monteret bade/rednings-lejder og holdere til fire fendere. Her er god plads - enten man skal bade eller dykke. Bruser med varmt og koldt vand hører med til standardudstyret.
Sporttop-modellen har targabøje med fast tag. I taget er der skydeluge, spotlights og højttalere til stereoanlægget. Fordelen med det fast tag, er skygge på solfyldte dage og enkel montering af kalechen. Praktisk!
Sidedækkene er brede med pulpitten trukket langt agterover. Her bevæger man sig trygt. Fordækket har mulighed for solplads og tre runde luger bidrager til et luksusriøst indtryk. Helt foruden er der et stort rum og ankerspil
Indvendig
Nedgangen er midtskibs med en bred skydedør i røgfarvet glas. Under dæk er toiletrummet til styrbord med et langsgående pantry foran. Til bagbord er en svag U-formet sofa-gruppe med klapbord. Det er en fordel at dørken i salonen er i samme højde - både ved sofagruppen og i gangzonen. Forrest ”owners cabin” med en dobbeltkøje. Agterkahytten har dobbeltkøje og en lille sofa.
I hele båden er der en gennemført finish, støbt tag og pæne polstringer på skrogsiderne. Hovedskottene er i mahogni og hynderne i sofagruppen er tykke. Bordet er fast og kan ikke sænkes. Med andre ord er det en turbåd for fire personer i to gode dobbeltsenge i to separate kahytter. Enten to par eller en familie med to voksne og 2-3 børn. Som turbåd for fire vil båden fungere fint. Sofagruppen vil altid stå klar og toilettet ligger fornuftigt placeret, således at natbrug ikke vækker hele båden.
I kahytterne er der tykke madrasser, skabe og klædeskab. Ventilation sikres gennem oplukkelige koøjer i skrogsiden, tagluge i forkahytten, luge over pantry og over siddegruppen. Oppe under dækket over siddegruppen er der skabe og der er stuverum i bænkene.
Totalt set er der god plads under dæk og indretningen er funktionel. Der er godt med lys og udtag til 220 V flere steder. Pantryet har den rigtige arbejdshøjde, stålvask, plads til mikroovn, rigeligt med skabe og skuffer. Gennemførte detaljer er affaldsspand og køleskabsfront i samme materiale som den øvrige indretning.
Toiletrummet holder de nødvendige mål, og er helstøbt med skabe til toiletsager og støbt låg over toilettet. Det betyder i praksis at indretningen kan tåle at der bades.
Indretningen er gennemført med præg af luksusdetaljer. Samtidig er man ikke faldet for fristelsen til for meget unødvendig luksus. Dørken er i teaklaminat, der er let at holde rent.
Hovedskottene er i mahogni, mens pantry, døre, skabsfronter og bordet er i ”bird-eye” finer. Det er selvfølgelig en smagssag, men vi synes det er lidt for meget med to forskellige træsorter i apteringen. Men det siges at Bavaria kommer med hele apteringen i mahogni.
Motorer og installationer
Tryk på knappen på instrumentpanelet. Hele sofagruppen løftes ved hjælp af hydraulik og der er let adgang til det store motorrum. Forrest ligger den store dieseltank på 750 liter der giver en god aktionsradius. Motor-rummet ser pænt og ryddeligt ud med alle installationer forskriftsmæssig gennemført. Når det er sagt, kunne man godt dele det store motorrum i nogle mindre enheder. For eksempel et rum til batterier og et til alle pumperne. Det havde gjort det hele mere overskueligt og set mere professionelt ud. I en båd som denne er der mange tekniske installationer. Netop derfor er det vigtigt med en let adgang når der skal laves service.
God, men kan blive bedre
Bavaria har helt tydeligt lagt et omfattende produktudviklingsarbejde i denne båd. Planløsningen er funktionel og finishen gennemført. Men det er altid muligt at gøre en god båd bedre. Her er nogle forslag til videre produktpleje: Badeplatformen er stor, men der mangler rum til fortøjninger - nu opbevares de under siddegruppen. Båden har to vinduesviskere, men kun en afbryder. Begge vinduer viskes selv om det f.eks. kun er styrbord side der har fået vand, altså kører bagbord visker på et tørt vindue. En afbryder ønskes til hver visker, og gerne en visker på midterruden.
De lyse hynder i salonen er pæne som nye, men det holder ikke i længden. En mørkere farve havde været mere praktisk. Tre store luger i fordækket sikrer lys og luft, men lugerne burde været hængslet i forkanten.
Den store skydedør glider ikke perfekt i skinnen. Bedre skinner findes på markedet.
Med hensyn til lydisolering har Bavaria noget at lære. En kig i motorrummet fortæller at man har forsøgt at gøre arbejdet ordentligt, men man glemmer at lyden flytter sig hen hvor der er åbninger. Skottet fremme i motorrummet har fin lydisolering, det samme gælder dele af motorkassen. Men hvad hjælper det, når store felter af dørken ikke er tilstrækkelig isoleret. Her skal gøres et bedre job og kraftigere lister på lugen vil også reducere støjen. Vi har tidligere sejlet andre både med samme motor og synes at 300-maskinerne som udgangspunkt er meget støjsvage. På Bavaria 34 virker de dog mere larmende og det er unødvendigt.
Konklusion
Bavaria 34 Sporttop er en ægte ”sports-cruiser”. Der er megen volumen i båden af en 34 fods båd at være. To separate kahytter gør den til en god turbåd for to par eller en familie. Cockpittet fungerer - både i fart, ved måltider eller til solbadning.
Båden cruiser fint i et bredt fartområde. Med en topfart på 43 knob kan man hurtigt komme i havn hvis det bliver dårligt vejr.
Der er gennemgående anvendt gode materialer og standardudstyret er omfattende. Finish og kvalitet virker gennemført - både på glasfiberarbejde, indretning og hynder/madrasser.
Med benzinmotor har Bavaria 34 Sport en startpris på 1,4 mio. og en startpris på ca. 1,6 mio. kr. med KAD 44 dieselmotorer (topfart ca. 37 knob). Testbåden med 2xKAD 300 og Sporttop har en pris på ca. 1,8 mio. kr. Teakdørk i cockpittet koster 30.200 kr. ekstra og diesel varmeanlæg fra 20.000 kr.
Den endelig konklusion må blive at Bavaria 34 Sporttop er en vellykket båd. Prisen taget i betragtning tror vi bestemt at den vil tage sin del af markedet.
Bavaria 34 Sporttop
Længde 10,7 m
Bredde 3,5 m
Dybgang 0,95 m
Vægt Fra 6000 kg
Brændstof 750 l
Vand 250 l
Motor: Maks. benzin 2x420 hk
Testbåd: Volvo KAD 300 diesel 2x273 hk
Topfart Ca. 43 kn.
CE-godkendelse Kategori CE-B
Personer 12 stk.
Køjer 4 stk.
Pris fra 1.402.500 kr.
Pris testbåd: (+ udstyr) 1.817.000 kr.
Producent: Bavaria Motor Boats, Tyskland. www.bavaria-motorboats.com
Import og salg: Floor Marine-Center A/S,
tlf. 87 11 44 00,
+ plads
+ udstyr
+ finish
- træg skydedør
- lydisolation
- ødelægger vinduesviskere