Valiant 570TG, Zodiac pro open 550 og Bombard Explorer 530 SB II

Artikelindeks

RIB’er, eller ”Rigid Inflatable Boats”, er unægtelig noget for sig. Du kan sige hvad du vil om udseende, men sikrere både findes ikke, for med de store gummipontoner, er disse både intet mindre end hurtiggående redningsflåder. Netop derfor benyttes bådtypen meget i professionel sammenhæng, som redningsbåde, MOB-både (mand-over-bord), militærbåde og i offshore-virksomhed. Skal du have noget der tåler stød, er RIB svaret.
Det er efterhånden mange leverandører på markedet. Zodiac og Avon har altid været der. Zodiac er verdens største producent i denne kategori. Bombard og Valiant har vokset sig store, og stadig flere aktører kommer nu på banen.

Den smarte RIB
Alle som har sejlet en traditionel gummibåd, ved at den har sine svage sider. Den er lav, den hopper og går ganske ukomfortabelt i bølger. Den flade bund mærkes - enten den er luftfyldt eller med trædørk. Svingegenskaberne er så som så - en ordinær gummibåd glider rundt på gummipontonerne. På den positive side kan nævnes høj sikkerhed, stor lasteevne og at hele båden kan pakkes sammen.
Da man fandt ud af at man kunne kombinere et almindeligt glasfiberskrog og en gummibåd, var et nyt koncept født. Med en V-bund bliver sejlegenskaberne langt bedre og båden bliver meget stivere. Den opfører sig som en almindelig båd - både i sø og i sving. Med ”pølsen” rundt er den færdig affendret, og flyder uanset hvad der sker. Her er ingen fare på færde selv om en sø brækker ind over båden og fylder den med vand. Det er netop derfor den er så sej og kan bruges under ekstreme forhold.
Minuset er at man sidder åbent og ubeskyttet. Fribordet er lavt - man bliver hurtigt våd på benene. Skal man suse rundt i en RIB ud over de varmeste sommerdage er det nok klogt at investere i et sæt varmt sejlertøj.
Det tager lidt tid at vænne sig til RIB’ens bevægelser. Når det går stærkt, føles den til at begynde med lidt flygtig og ustabil. Eftersom farten øger går båden højere og højere på V-bunden. Her er normalt ingen brede og stabiliserende chiner - stabiliteten sørger pontonerne for og derfor føles båden mere levende. Det er ikke altid ”pølsen” ligger i vandet og før den stabiliserer båden bliver det hurtigt ustabilt. Efter kort tid opdager man imidlertid at RIB’en klarer sig fint og at der ikke er nogen fare på færde.
En andet fordel er at bådene tåler megen vægt om bord for at sejle optimalt. Faktisk sejler bådene lidt ”nervøst” med lidt vægt og kun én person om bord, mens de med tungere last ligger dybere og føles tryggere i vandet. Fordi bådene er relativt lette og har stort vindfang, skal man altid være opmærksom på et ekstra løft i stævnen. I en RIB er det derfor vigtigt at bruge dødemandsudstyret og en redningsvest!

Nogle klare minusser
Man kan sige meget om kvalitet og detaljer. Finish, valg af materiale i pontonerne, kvaliteten på svejsningerne, hvordan de er fæstet til skroget, antal luftkamre, trykkontrol og kvaliteten på glasfiberarbejdet om bord etc. må med i en totalvurdering af produktet. Her er et par gode råd: Tjek markedet først. Så er du sikker på at få en kvalitetsbåd. Står du over for en mere ukendt RIB-model, kan du tjekke specifikationer og finish mod en af markedets førende. Så ser du hurtigt om den mindre kendte model er god eller dårlig. Eksempelvis er det ikke sjovt hvis pontonen rundt om båden falder af i første bølge eller at luften siver ud ude på vandet. Nogle producenter har erfaring og er seriøse - andre er døgnfluer og måske væk igen når markedet går dårligt. Køb gerne en RIB, men pas på du ikke bliver RIBbet!
Og apropos punktering: Spidse genstande er ”fy, fy” i en RIB. Lappegrejer og pumpe skal du altid have om bord. Vi vover alligevel at påstå at pontonerne tåler mere end man tror.

I alle størrelser
I dag findes RIB’er i alle størrelser og varianter. Vi valgte de mindste på ca. 3 meter, typiske jolle og ungdomsbåde, og de større både op til 6 meter. Sporty og barske arbejdsvarianter af mærkerne Zodiac, Bombard og Valiant.


 

Valiant 570 TG

Den største model i testen produceres i Portugal, og er en del af Brunswick-koncernen hvor også Mercury og Mariner indgår. Valiant 570 TG havde den maksimalt anbefalet motor på hækken - en Mercury 130 Optimax, som gjorde båden levende og fik en topfart på ca. 43 knob med to mand om bord. Båden virker stor og tryg - næsten som en flåde. Den har præcis styring og rattet er godt placeret både for siddende og stående styrestilling. Valiant 570 TG klarer en vægt på hele 15 personer - det siger lidt om laste-evnen. Skal man sejle båden med mere normal vægt om bord, tror vi en 90 eller 115 hk motor vil være nok. Med 130 hk bør man vide hvad man gør, men for pokker hvor den flytter sig!

På testdagen stod der bølger på halvanden til to meter, nok sø til luftturer og spændstige hop. Båden klarer det flot, men lidt urolig bliv turen alligevel i disse både. I medsø gik båden tørt og fint. Med søen ind fra siden levede båden og det var behageligt med en cruisingfart på op til 30 knob. Båden var betydelig mere behagelig i søen med tre personer end én om bord, noget som understreger vægtbehovet i disse både.
Om bord er en solid konsol med dobbelt førersæde. Måske ikke så meget at prale af, men Valianten har en klar fordel: Du kan købe en ”ren” båd og så bygge den som det passer dig. Der findes flere forskellige konsoller, sæder og andet udstyr. Smart! Foran konsollen er monteret en køleboks, som kan fungere som siddeplads. Helt forude er en opbygget bænk. Båden har mange vandtætte stuverum med gode luger, solid targabøjle med lanterner, lille badeplatform med praktisk lejder og teak-imitation på dørken. Der er anti-skridfelter på pontonerne og tov og håndtag at holde fast i.
Totalt set giver Valiant 570 TG et godt og solidt indtryk. Kort fortalt er finishen gennemført, og båden sejler sikkert. En god båd til dykning og når du skal sejle med meget last om bord.

Valiant 570 TG
Længde 5,60 m
Bredde 2,40 m
Vægt 300 kg
Ant. pers. 15 stk.
Maks. motor 130 hk
Pris for båden 103.145 kr.
Importør: Ketner Outdoor A/S,
tlf. 43 27 11 66,
www.ketner-outdoor.dk

+ Stor lastekapacitet
+ Kan indrettes efter 
kundens ønske
+ Flot finish

- Simpel teak-imitation på dørken
- Fladt sæde uden støtte
- Stævnen løfter sig i 
kraftig modvind


Zodiac Pro Open 550

 

Denne model er betydelig mindre og mere spids í forskibet end Valianten. Med en 90 hk Mercury på hækken opleves båden som meget harmonisk, og med én mand om bord og hård sejlads virker den mærkbart behageligere end Valianten. I medsø går den kontrollabelt og tørt, og båden kan tage skrappe sving uden den store dramatik. Med en marchfart på ca. 25 knob cruiser båden meget behageligt, og det slanke forskib giver ikke store løft ved sejlads mod vinden, som det var tilfældet med Valiant 570 TG.
Styrekonsollen i Pro Open er lidt højere, motorkonsollen sidder delvist indbygget og rattet er lige det højeste til siddende styring. At det så tilmed er et blankt stålrat, giver ikke en så god fornemmelse ved svingende sejlads. Rattet er slet og ret for glat, noget som er en ulempe i en RIB. Båden har fire profilerede sæder - to bag konsollen og et på hver side helt agter. Sæderne er af den enkle plasttype, men man sidder mere behageligt og tryggere end på bænkene i Valiant og Bombard. 
Ud over dette har Zodiacen gennemførte detaljer, flere stuverum og flot finish. Den virker velbygget og er afgjort den bedste ”sejlmaskine” i denne test. Er sejlegenskaber og ”image” vigtige faktorer, er Zodiac Pro Open 550 det rigtige valg.

Zodiac Pro Open 550
Længde 5,50 m
Bredde 2,50 m
Vægt 400 kg
Ant. pers. 11 stk.
Maks. motor 120 hk
Pris for båden 107.600 kr.
Importør: Uni-Safe A/S,
tlf. 32 58 16 15,
www.unisafe.dk

+ Super sejlegenskaber
+ Flot finish

- Glat og højt placeret stålrat
- Lidt ”firkantet” styrekonsol


 

Bombard Explorer 530 SB II

Bombard hører også til Zodiac-koncernen i lighed med Avon. Bombard er lidt enklere og billigere, og den har et noget andet ”image” end Zodiac. Prisen er imidlertid gunstig - 16.500 kr. billigere end Zodiacen med næste de samme mål gør at man får mere båd for pengene. Mens Zodiacen vejer 400 kg får du kun 314 kg båd i Bombarden. Altså er den enklere bygget. Også denne båd havde en 90 hk Mercury på hækken, men motoren lå på grænsen af hvad vi anbefaler af motorvægt. Der var stor forskel at spore på sejlegenskaberne i forhold til både Zodiacen og Valianten. Med én mand i båden virker den slet og ret ”nervøs”. Det frister ikke til at give den fuld gas - hverken med søen ind fra siden eller i modsø. I medsø gik den bedre, men den var den eneste af bådene som blev provokeret til at tage sprøjt ind over stævnen. Hårde drejninger klarede den godt, men var langt mere urolig gennem svingene end sine konkurrenter. Meget bedre blev oplevelsen ikke med det flade sæde, og rattet virker noget simpelt.

De ca. 90 kg denne båd mangler i forhold til Zodiacen giver altså betydelige udslag i egenskaberne. Med to mand yderligere i båden går den imidlertid bedre i lighed med Valiant 570 TG.
Ønsker du en RIB til normal sejlads holder Bombarden målet. Men vi ville nok have valgt en noget mindre motor - antagelig vil en 70 hestes firetakter passe fint. Dette er båden til moderne brug og ikke de helt store ”ekspeditioner”, som navnet ellers udtrykker.

Bombard Explorer 530 SB II
Længde 5,30 m
Bredde 2,18 m
Vægt 314 kg
Ant. pers. 12 stk.
Maks. motor 90 hk
Pris for båden 91.100 kr.
Importør: Uni-Safe A/S,
tlf. 32 58 16 15,
www.unisafe.dk

+ Prisgunstig
+ Godt med stuverum

- Urolig ved høj fart
- Enkelt sæde







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen