Cranchi CSL 28

Artikelindeks

Vendbare førerstole og stor solseng
De to komfortable styrestole kan vendes agter ud, og et rundt cockpitbord kan hentes op fra kahytten, hvormed der bliver en glimrende siddegruppe sammen med agtersofaens fire siddepladser. Oven på motorkassen er der en flot solseng, og når man fjerner den ene plads i agtersofaen, fører en bred gang ud til badeplatformen.
Pantryet befinder sig oppe i cockpittet og byder på køleskab, en lille håndvask og ét kogeblus og har nærmest karakter af en udendørs bar. Under dæk er der ikke så meget at skrive om andet end at der er noget lavt, men med en komfortable U-sofa i stævnen, tæpper og flot garnering overalt. Her kan sove to personer, og der bydes på et chikt lille toilet. Nogen stor turbåd er denne Cranchi altså ikke. Det er båden til dagen, hvor alle tigger om at komme med ud at sejle, og håber på drinks med parasoller i.

Styrer godt - ved høj og lav fart
Cranchiens skrog er relativt dybt bygget. Bundvinkelen er ganske vist en fabrikshemmelighed og opgives ikke, men sej-ladsmønsteret tyder på det. 28’ren er ikke exceptionelt hurtig i acceleration, selvom de to Volvo Penta Duoprop-drev med stålpropellerne giver det bedst tænkelige afsæt. Den har en planingstærskel omkring 10 knob og planer rent ved ca. 18 knob, og de to 225 hk benzinmotorer fortsætter ufor-trødent til en topfart på 40 knob.
Den hydrauliske styring er ret let og levende for en planende båd af denne størrelse, så Cranchien reagerer umiddelbart hurtigt på styreudslag, uden der dog er tale om nogen overdreven styrereak-tion. Det giver en følelse af god kontrol med båden. Sejladsen er som ventet kom-fortabel, Cranchien tager søen godt og virker overbevisende solid.
Til billedet af båden hører også, at Duo-Prop’erne som sædvanlig også har godt fat i vandet ved lav hastighed, hvormed Cranchien kan styres ret præcist uden den typiske speedbåds slingren ”nede” i deplacementsfart, f.eks. i havnemanøvrer. Jo, man kommer frem med maner, når man har overstået Ferrari-ventetiden.


Cranchi CSL 28
Længde, skrog 8,75 m
Bredde 2,90 m
Dybgang 0,55/0,86 m
Vægt 3400 kg
Brændstof 340 l
Vand 120 l
Toilettank 60 l
Motorer 225 hk
2 stk. Volvo Penta 4,3 l V6
benzinmotorer GI/DP-S
CE-godkendelse Kategori B
Standardudstyr: Koldt og varmt vand, også på badeplatform, landstrøm, elektrisk toilet
Pris 824.000 kr.
Import og salg: AM Marine, Lyngby,
tlf. 45 93 51 22.


 

Plads i solen og behørig opmærksomhed - det er hvad man får mest af i den italienske Cranchi CSL 28, for båden består overvejende af et cockpit med masser af udendørs plads.
Cranchierne er sjældne fugle på vore breddegrader, bl.a. fordi der er to års leveringstid på en 28 fods som denne. Hermed er den i eksklusiv klasse med f.eks. en Ferrari 360 Spider F1, som dog kan leveres i Danmark på halvandet år. Cranchien og dens kvalitet gør det ikke helt forkert at sammenligne med Ferrarien. Man fører sig frem på første parket, og man er sikker på at blive set. Til gengæld koster Cranchien omkring en fjerdedel af Ferrarien, godt 800.000 kr, men der er jo også nogle himmelhøje afgifter til forskel.
Den er sådan en båd, man ville drømme om at eje på forrygende sommerdage som f.eks. under Danish Open i matchrace, hvor man kan fylde cockpittet med otte personer - som den er godkendt til - og lade sig se - hvilket er vigtigt - og selv følge begivenhederne på nærmeste hold. Cranchien har gode aktive faciliteter. Den kan rigges op med ægte vandski-pole med det rigtige træk, og badeplatformen er usædvanlig flot dimensioneret.

Original førerplads midt i båden
Umiddelbart ligner Cranchien en overdimensioneret speedbåd, hvilket den sådan set også er, men når man kommer om bord, begynder dimensionerne på tingene og kvaliteten at gøre indtryk. Den er flot og gennemført, og man erkender hurtigt, at man befinder sig midt i en gedigen luksusindretning.
Styrepladserne er placeret i en sektion midtskibs, hvor man sidder i komfortable stå/sidde stole på hver side af en flot svungen antennemast med adgang fra hver side og ser ud over et veldesignet instrumentbræt. Denne indretning giver rorgængerens plads en bedre funktion end i mange motorbåde, hvor man typisk bliver klemt op ad skrog-siden i styrbord og ofte skal have en pas-sager til at flytte sig først, hvis man vil forlade styrestolen, hvilket somme tider skal foregå lidt hurtigt!
Denne indretning giver en meget god for-deling af opgaverne under sejlads. Passage-ren kan medvirke i navigationen, for han sidder lige ved kortplotteren, som dog ikke har afløst kortbordet totalt, da der er et lille magasin med gennemsigtigt låg og plads til et foldet kort foran føreren. Desuden er der fra passagerstolen direkte adgang til fordækket via et par gode trappetrin til en oplukkelig del af vindskærmen.
I Cranchien eksisterer der ét lille men, man skal være opmærksom på vedrørende bådens indretning. Når rorgængeren stiger ned fra sit sæde, risikerer han at træde et uventet ekstra trin ned ad kahytstrappen, der begynder ude i cockpittet, og det var lige ved at gå galt.







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen