Absolute 41

Artikelindeks

Høj marchfart
Med twin D6-motorer på 310 hk er der både kræfter og drejningsmoment nok til at få båden hurtigt i plan. Motorerne ligger som nævnt under jollens ”garage” og giver derfor en lavt støjniveau. Båden kommer fint op i plan uden speciel brug af trim og fortsætter accelerationen til topfart på omkring 37 knob. Bådens balance er fin - den reagerer hurtigt og mærkbart på trim fra drevene eller hvis man giver den nogle grader på trimflapsene. Det betyder at Absolute 41 - eller ”Fourty One” som producenten kalder den - cruiser økonomisk på ca. 30 knob, hvilket giver mulighed for lange dagsetaper. Efter fire timer har man sejlet 120 sømil!
Sænker man omdrejningstallet og 
lægger farten på 23-24 knob, trimmer drevene ind og giver lidt flaps, ligger båden og cruiser med lavt støjniveau og rolige bevægelser. Her kan man virkelig snakke om at cruise ”hele dagen”, men den økonomiske hastighed - hvis man ser på forbrug pr. sømil - ligger altså højere. Omkring 28-30 knob. Men snakker man om optimal komfort over lange etaper, bliver båden afslappende behagelig ved 24-25 knob. Men selv her æder den sømil …
Forskibet har en skarp V-bund. Der er tyngde i båden og den sejler elegant med graciøse bevægelser over småsøer på en halv til en hel meter. Normale hæksøer passerer den uden dramatik og der skal rigtig meget til før denne båd må ned i planingsfart og bliver skræmt i havn. Båden virker velbygget og med et velkonstrueret skrog som takler alle normale forhold uproblematisk.
Styringen er let og præcis. Båden 
kan lægges ud i hæksøer med stor præcision. Den tager svingmanøvrer i strakt arm og kommer ikke med nogle overraskelser. Selv ikke en krap undvigemanøvre fra topfart bringer den ud af kontrol. Det er det som er det behagelige med en stor båd med præcis styring. Båden gør præcis det skipperen forventer uden brutale overraskelser.
I havn manøvrerer båden elegant 
takket være to motorer og bovpropel. Det eneste man skal huske, er at det er en stor og tung båd. Skipperen bør helt klart vide hvad han har med at gøre, 
men i mange tilfælde er det faktisk lettere at manøvrere en større båd fordi den er tung og har rolige bevægelser. I og med at det er en ”sportscruiser” og ikke en høj flybridgebåd, er den heller ikke så udsat i kraftig sidevind.

Kvalitet koster
Absolute 41 er en kvalitetsbåd med 
gennemført finish på overfladerne, tekniske installationer og udstyr. For 
eksempel er pulpitten rundt om fordækket i en ordentligt dimension. Båden er velbygget - både når man ser helheden eller studerer detaljerne. Udepladsen er gedigen og det største minus er at der skal slås en stor kaleche op når regnen kommer. Det er altså ikke så praktisk som med en flybridgebåd med dæks-salon, hvor man bare kan lukke skyde-døren. Det må man leve med i en bådtype som denne. Den dag sommeren kommer, har man en suveræn udeplads hvor livet bare kan nydes.
Kombineret med Volvo Pentas nye D6-motorer bliver båden harmonisk med gode ydelser. Selvfølgelig kan man vælge de stærkere D6-motorer på 350 hk, men det betyder ekstra udgifter. Før man vælger det alternativ bør man prøve båden med 310-motorerne. Det er godt nok for de fleste. Prisen er ikke beske-den - omkring 2,8 mio. kr. for testbåden. Så er det meste inkluderet og kvalitet 
må man altid betale for.
Konklusion
En stor og elegant båd med førsteklasses ydelser. Den overrasker med sit avantgarde design og er blandt de allermest moderne i klassen. Under dæk bliver man virkelig imponeret. Interiøret er meget elegant og gennemført. Absolute 41 er i en klasse for sig. Den har en helt anden udstråling end f.eks. Nord Wests flotte teakindretning.
Konklusionen må blive, at er du på jagt efter en stor sportscruiser med to gode kahytter, to toiletrum og et moderne design, må denne båd med i vurderingen. Vi advarer på forhånd - den kan hurtigt tømme din konto for næste tre mio. kr. Har du pengene er det jo fint og er det ikke stort nok, findes der også en 45 fods Absolute.
På vegne af alle andre vælger vi at kalde Absolute 41 for ”The dream”.

Absolute 41
Længde/bredde: 12,35/4,14 m
Vægt: ca. 8500 kg
CE-kategori: B
Maks. ant. personer: 12 stk.
Brændstoftank: 850 l
Ferskvandstank: 250 l
Septiktank: 150 l
Kahytter: 2 stk.
Ant. køjer: 4 + 2 stk.
Motorer: 2 x Volvo Penta D6 310 hk
Topfart: 35 knob
Pris fra: 2.765.999 kr.
Pris testbåd: 3.350.000 kr.
Producent: Absolute srL
Forhandler: Beck Marine, 


+ Super design
+ To toiletrum
+ Lækker indretning

- Kvalitet koster
- Røgfarvet frontvindue
- Stor kaleche
www.beckmarine.dk







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen