Crescent 535 Classic, Yamarin 5930, Finnmaster 6100 OC, Flipper 630 HT, Crescent

Artikelindeks

Crescent 535 Classic med Yamaha 50 hk 4-takt:Klassisk som få.
Modellen kom på markedet allerede i 1973. Målet var at få en båd som krævede en moderat motor og gav en god volumen om bord. Dagens model er næsten helt lig den oprindelige - den største modernisering er en fin 4-takter på agterspejlet.


Classic’en kræver moderate motorer og sejler bedst i hastigheder op til 16 knob.


Egentlig er det helt utroligt at denne model fortsat sælger godt uden at være blevet betydeligt moderniseret gennem årene. Godt nok har den fået nye farver og mere moderne stof på hynderne, men det er næsten også det hele. Hemmeligheden ligger selvsagt i at producerer en båd med god plads i en let produktionsgang. Det holder prisen nede og giver meget båd for pengene. Crescent 535 Classic kræver en beskeden motor - faktisk er en 50 hestes lige det største. Skroget går helt klart bedst i hastigheder op til 16 knob. Bliver farten højere, opleves skroget som noget helt andet end behageligt. Så ryster det på grund af den meget moderate facon på bunden. Men - som sagt - op til ca. 16 knob cruiser Classic’en behageligt. Hvis du kommer lidt senere frem end de andre, kan du trøste dig med et mere økonomisk brændstofforbrug.
Indretningen er enkel. Forude er V-køjen, som faktisk er den største i testen. Her kan man overnatte med god komfort, bortset fra at madrasserne er lidt tynde. Køjen er også velegnet som siddepladser og der er fine stuverum i bænkene. Konsollerne ved fører- og passagerpladsen er enkle - mere er der ikke at sige. Førerstolen er af GT-typen. Den står på stativ og kan drejes rundt når man skal være social ved sofagruppen. I bagbord side er der en lang, enkel bænk med vipperyg i forkanten. Fint med plads til passagerer og mulighed for endnu en mindre køje. Båden fås også i en udgave med to GT-stole og mindre bænke.
Hele indretningen er enkel, nøgtern, men meget funktionel. Finishen er gennemgående flot - denne båd er efterhånden produceret i så mange eksemplarer at børnesygdommene er væk for over 25 år siden …
Der kan arrangeres en lille, hyggelig sofagruppe bag i båden. Lugen ind til stuverummet slås op og danner et bord. Kalechen dækker fint og selv med den opslået har man plads til at bevæge sig om bord.
Enkelt kan være fint for mange. Funktionelt er det meste om bord, men udsynet fra førerpladsen er begrænset gennem de forholdsvis små frontvinduer. I al fald hvis man sammenligner med de mere moderne modeller. Det største minus ved båden er at man skal bruge de forholdsvis smalle sidedæk til at komme om bord. Det går - men skal man have større bagage med bliver det lidt bøvlet. Heldigvis er der gode håndlister på kahytstaget og båden er ganske stabil ved stilleliggende. Fordækket er fladt og har en enkel pulpit. Der er ankerrum fremme.
Selv med sine ”gammeldags” linjer og meget enkle indretning, har Classic 535 sin egen charme. Den har egentlig pæne linjer med et godt spring i skroget, der er støbt som klinkbygget, hvilket også giver et personligt præg! Selvfølgelig skal man lede længe efter integreret badeplatform og andre nymodens påfund. Det mest moderne på hele båden er 4-takts motoren, som sikrer et behageligt støjniveau op til omkring 14-15 knob. En fremoverliggende, moderne lanternemast skærer i øjnene. Hvad laver den på sådan en klassisk båd?
Konklusionen må blive at denne båd er funktionel, enkel og pænt klassisk. Den giver meget sejlglæde for ”få” penge og den lave vægt gør den trailerbar - du vælger selv hvilken havn du vil sejle fra.
Det som undrer lidt er, at det bør være muligt at beholde konceptet og
den nøgterne enkelthed. Måske kunne den blive en storsælger med forsigtig
modernisering af både skrog, indretning og andre detaljer. Uden at gøre den
supermoderne og kostbar - bare modernisere det klassiske.

Crescent 535 Classic
Længde: 5,50 m
Bredde: 2,10 m
Vægt: 490 kg
Maks. pers.: 6 stk.
Motor: maks. 60 hk
CE-kategori: C
Motor testbåd: Yamaha 4-takt 50 hk
Pris testbåd m/F50: 139.000 kr.
Pris testbåd m/20 Dwol: 117.500 kr.
Producent: Cremo Produktion, Sverige
Forhandler:
www.yamaha-motor-scandinavia.com


 

 

Yamarin 5930 med Yamaha 115 hk 4-takt:
Lækre linjer. Der findes næppe en pænere hardtop-båd på markedet. Overbygningen er meget vellykket og gør båden til en designperle. Sammen med et førsteklasses skrog og en gennemført finish er det uden tvivl testens vinder. Men også den har problemer …


Yamarinen har super sejlegenskaber og tåler barsk svingsejlads. Foto: Lasse Genberg.


Selv med et supermoderne design, er der en praktisk åbning af midtervinduet. Det giver fin adgang til fordækket samtidig med at sidedækkene kan benyttes takket være en god håndliste på taget. De første modeller af 5930 blev beskyldt for at have en lidt ledeløs hardtop. Men det er nu forbedret, og samtidig virker det som om den ekstra stivhed også giver en del vægtforøgelse. Resultatet bliver at båden trykker en del på stævnen - på grænsen til overplaning - og så kommer der en del sprøjt. Ud fra dette bør man ikke have en meget lettere motor og man bør tænke på hvor man placerer den tungeste last. Altså agterude.
Sejlegenskaberne er helt i top. Båden går blødt gennem bølgerne og tåler skarpe drejninger. Her kommer ingen store overraskelser og styringen er præcis. Udsynet fra førerpladsen er blandt de bedste i HT-klassen.
Yamarin’en er større end Skibsplast 555 HT og det giver en lidt bedre rumfornemmelse. Forude en V-køje med fine mål og muligheder for en mellemhynde. Selve hardtoppen er forholdsvis lille og dækker kun V-køjerne. Det giver meget plads ude og et luftig præg - næsten som en daycruiser. På konsollen foran passageren er plads til en kaffemaskine og et minipantry fås som ekstraudstyr.
Agterkalechen er nem at sætte op 
og ligger fint i rummet agter. Her er 
moderne detaljer som integreret bade-
platform med lejder og stuverum. 
Førerpladsen fungerer fint med god 
placering af rat og motorkontrol. To 
GT-stole med komforten i top og når 
de drejes mod agterbænken bliver der en fin sofagruppe.
Agterbænken har fin plads til tre voksne. En fiks detalje er at agterbæn-
ken kan ændres til en ekstra køje 
eller fjernes helt. Praktisk når båden 
skal bruges til fiskeri eller dykning.
Som sædvanlig har Yamarin gennemførte detaljer og høj finish. Indretningen er på grænsen af det elegante samtidig med at den er enkelt. Et blåt farvefelt og dekorationsbånd i gult giver et lidt 
eksklusivt præg. Sammen med bådens harmoniske linjer og design, bliver det en elegant båd som er flot at se på.
Kraftig pulpit, håndlister, gode klamper og fine lanterner. Senere kommer også gardiner til vinduerne - et must hvis man vil sove i båden. Måske burde man kigge lidt på Skibsplast’ ”night-cap”?
Det allerbedste ved Yamarin 5930 er at den beviser at også hardtop-både 
kan udvikles til det bedre. Moderne og sikkert skrog, flot design og funktionel indretning kombineret med smarte detaljer gør denne båd til testens vinder. Motoren på 115 hk passer perfekt til 
båden og støjniveauet i tomgang/lav fart er meget behagelig.

Yamarin 5930
Længde: 5,91 m
Bredde: 2,26 m
Vægt: 760 kg
Motor: 80 - 115 hk
CE-kategori: C
Motor testbåd: 115 hk
Yamaha 4-takt
Pris testbåd: 245.650 kr.
Producent:
Kesko, Finland 
Forhandler:
www.yamaha-motor-scandinavia.com


 

 

Finnmaster 6100 OC med Yamaha F 115:
Sejler godt. Finnerne kan det med hardtop-både og Finnmaster er en tand større end de fleste andre både i testen. Det giver straks bedre plads i båden og derfor er det mere en kahytsbåd end en ren HT-model. Den sejler godt, men har også nogle svagheder.

 
Båden sejler godt. Skipperen sidder beskyttet under taget, der har en stor luge. Selve lugen kunne være bedre tilpasset og lidt stivere.


Først og fremmest er det imponerende hvor meget mere plads man får når 
længden øges til seks meter. Det er 
nemt at bevæge sig gennem båden og køjerne forude er egnet både som sidde-
pladser og som to sovepladser. Båden entres via en kraftig dør til fordækket, men det er også muligt at komme om bord via de smalle sidedæk takket være håndlisterne på kahytstaget. Fordækket er nedsænket med både pulpit og håndliste ved døren. Det gør det sikkert og behageligt at bære bagage om bord.
Båden har en forholdsvis stor hardtop - både når det gælder højde og længde. Det betyder at føreren sidder meget 
godt beskyttet og udsynet er godkendt takket være store vinduesflader. Båden er også veludstyret - blandt andet med kraftige vinduesviskere på to at frontvinduerne, kompas m.m.
Ekstra volumen giver en komfortabel og U-formet agterbænk hvor det også 
er muligt at placeret et bord. Det scorer båden mange point på - enten man ligger i havn eller er ude på havet. Godt med stuverum er her også - både agter og under køjerne.
Fører- og navigatørstolen har en fin form og man sidder godt. I konsollen foran skipperen er Yamahas multi-
instrumenter placeret og under skipperstolen er køleboksen. I konsollen ved passagerstolen er der gjort plads til et 
lille pantry med vask og kogeapparat.
For at sikre lys og ventilation har 
hardtoppen en stor skydeluge i hele 
bredden. Det er en fin detalje, men det er synd at præcisionen i lugen ikke 
er bedre. Resultatet er skramlelyde når man er ude i bølger. Den store tagluge reducerer også stivheden i hele 
hardtoppen. Her har producenten et svært valg: Skal man lave lugen så den giver maksimal komfort eller en hel 
hardtop som bliver stivere og uden skramlelyde? Vi tror Finnmaster har valgt rigtigt, men man kan godt bygge det hele lidt stivere bare toppen ikke bliver for tung …
Agter er der badeplatform med lejder og stuverum. Blå stribe med dekoration på skrogsiden højner bådens standard. Finishen på glasfiberarbejdet er helt i orden, men der er fortsat et stykke inden man er på niveau med de bedste i klassen - specielt Yamarin.
Med 115 hk på hækken er båden 
hurtigt oppe og plane. Selve skroget 
er komfortabelt med sikre og gode 
sejlegenskaber. Men båden kaviterer 
hurtigt i sving. Det virker slet og ret som 
om den har for god bæring i agter-
skibet. Vi har også testet den større 6400 
model med hækaggregat. Den har mere yngde i motoren og klarer svingmanøvrer uden nævneværdig kavitering.
Generelt scorer Finnmaster point på 
et godt skrog og fin plads om bord. 
Båden er faktisk stor nok til en over-
natning eller to kombineret med pantry-
løsningen og med den fine sofa-
gruppe agter, der kan blive en ekstra-køje, får man meget båd ved at gå et step 
op i størrelse. En veludstyret båd med 
en fin motor, en gennemgående god 
kvalitet med lidt sjusk i finishen. Når det er sagt, er det mærkeligt at agter-kalechen ligger oppe på karmen bag. Når man ser på faconen, ser den ud 
som flere af Yamarin-modellerne. Men her har man af en eller anden grund 
sløjfet at lave nedsænket kalecherum 
med låg over som Yamarin har gjort. 
Vil du have en båd med god plads, 
er denne båd en prøvetur værd.

Finnmaster 6100 OC

Længde: 6,01 m
Bredde: 2,30 m
Vægt: 880 kg
Maks. pers.: 6 stk.
Motor: 80 - 115 hk
CE-kategori: C
Motor testbåd: 115 hk
Yamaha F 4-takt
Pris testbåd: 289.700 kr.
Producent: Finnmaster, Finland
Forhandler:
www.yamaha-motor-scandinavia.com


 

Flipper 630 HT med Mercury 150 Optimax:
Hurtig familliebåd. Endnu en finne fra Finlands største motorbådsproducent. Flipper 630 er den største med udenbordsmotor i testen og har også den kraftigste motor. Det rækker til omkring 40 knobs topfart. Selv om båden ser sporty ud i designet, er det egentlig helt 
andre egenskaber, der er dens allerstærkeste side.


Flipper’en har et sporty design og sejler også som sådan. Med 150 hk bliver det en lille ”racer” og er derfor velegnet til lange distancer.


Vi starter med bådens svageste punkt. Her benyttes sidedækkene for at komme om bord fra fordækket. En moderne luge i fronten ville højne bådens standard.
Designet er barsk og giver et lidt 
aggressivt, sporty præg. Netop det kan forlede mange til at tro, at båden er 
meget sporty med det resultat at man monterer en lidt for kraftig motor. Netop det var nok tilfældet på testbåden. En 150 hk Mercury er kækkere end de fleste og giver båden en topfart på ca. 40 knob. Til almindeligt brug er det nok med en mindre motor, der giver en topfart på ca. 30 knob. I den hastighed sejler båden fint - ved omkring 40 knob bliver den lidt hård i bølgerne.
Båden tåler barsk svingsejlads, men til slut ender det med at den svinger 
agterskibet ud.
Flipper 630 er på mange måder en klassiker. Den har været på markedet en del år og har hele tiden gennemgået produktforbedringer. Det viser sig tydeligt på indretningen og detaljerne. Det hele virker gennemført og med god finish.
Båden er stor med forholdsvis højt fribord. Her har den sine bedste sider. Kombineret med en lavt placeret dørk sidder man dybt og trygt i båden. Køjerne under hardtop’en holder gode mål - her kan et par godt overnatte flere nætter. Konsollerne foran fører og passager er solide og gennemtænkte. Foran passageren er et kompakt og funktionelt minipantry kombineret med kortbord. Førerpladsen er blandt de bedste i testen. Her sidder rat og motorkontrol rigtigt placeret - både ved stående og siddende stilling. De to gode GT-stole er meget behagelige. Stolene sidder på et stativ og kan drejes agterover til en sofagruppe med agterbænken, der går i hele bredden og er testens mest komfortable med tykke hynder og høj ryg. Her sidder man behageligt - både i fart og i havn. Spisebordet er stuvet bort i det midterste stuverum og er tilpas stort som spiseplads til fire.
Godt med stuverum. Et minus er at bunden på agterbænkens hynder er låget over stuverummet. Ligger de lidt skævt og man træder på bænken, kan de glide ned og man kan pludselig træde ned i stuverummet. En uheldig detalje.
Totalt er Flipper 630 en voksen hardtop-båd med god komfort og sikre egenskaber. Den byder på megen komfort og egner sig godt som en hurtig og stor transportbåd det meste af året. Båden vinder point på gennemførte detaljer, fræk motor og et smart design. En kraftig pulpit, håndlister på kahytstaget og solide beslag er i orden. Det samme gælder to kraftige vinduesviskere. Udsynet fra førerpladsen er ok takket være en hel frontrude.
En gennemført båd, pæne hynder og stole. Bådens svage side er mangel på luge/dør til fordækket. Yderligere skal man have en forholdsvis stor bil hvis båden skal trailes. Når alt kommer til alt er det heller ikke noget minus at båden ser godt ud med et harmonisk design og fin dekoration på skrogsiden.

Flipper 630 HT
Længde: 6,30 m
Bredde: 2,40 m
Vægt: 940 kg
Maks. pers.: 7 stk.
Motor: 90 - 150 hk
CE-kategori: C
Motor testbåd: 150 hk
Mercury Optimax
Pris testbåd: 298.640 kr.
Producent: Bella Veenet, Finland
Forhandler:
CC Camping & Marine A/S, tlf. 59 65 99 11.www.yamaha-motor-scandinavia.com


 

Crescent 610 Corona med Yamaha 115 hk 4-takt:
Specialproduceres. 610 Corona er ingen ny båd. Den sælges kun i Danmark og Grønland. Med andre ord special-bygges den til den danske importør. Grunden er at det er en temmelig stor båd til en konkurrencedygtig pris. Nogle gange er det vigtigere end moderne og luksusprægede detaljer.


En stor båd med meget plads. Betyder designet mindre er den værd at overveje. Man får meget båd for pengene.


Som altid er det afgørende hvad en båd skal bruges til. Og skal man have en båd som er forholdsvis stor og sikker - måske til lidt barsk brug - kommer Corona’en til sin ret. Det er netop det der gør den aktuel for Danmark og specielt Grønland. Her er det vigtigere med funktionalitet frem for design og tæpper på dørken.
Med 115 hk på hækken opnåede testbåden en topfart på næsten 40 knob. Det er hurtigere end skroget ser ud til. Den overplaner og lægger man den ind i skarpe sving fra høj fart, tager for-skibet fat og agterskibet kastes ud. I hastigheder op til ca. 30 knob går båden acceptabelt - omkring 25 knob når den går bedst. Igen en lidt for kraftig motor, men skal man sejle med meget tung last - som f.eks. på Grønland - kan ekstra kræfter være gode at have. Til almindeligt familiebrug vil vi antage at en 90 hk motor er mere passende. Båden er faktisk godkendt op til 130 hk.
Først og fremmest får man god plads i denne båd - både inde under tag og ude. V-køjen under hardtoppen er blandt de bedste i testen. Førerpladsen fungerer fint med to multi-instrumenter lige foran skipperen. Helt frontvindue og store sidevinduer giver fint udsyn ved siddende stilling - faktisk blandt de bedste af bådene. Skipperen kan stå 
behageligt og nå både rat og motorkontrol. Båden har to vinduesviskere og kraftige lanterner. På taget er sat en luftventil med stålkappe. Agterbænken er i fuld bredde og giver plads til fire personer. Et lille bord kan sættes op og fører/passagerstol drejes agterover. Der er lidt trangt, men det går an til en kop eftermiddagskaffe.
Integreret badeplatform med lejder, plads til kalechen bag agterbænken, 
to-delt pulpit på fordækket og kraftig håndliste på hardtoppen giver plus point. Men man skal bruge sidedækkene for at komme om bord fra fordækket - altså en gammeldags løsning.
I bagkanten af taget er en polstring og håndlisten går tværs over og fungerer godt ved stående stilling.
Indretningen er enkel - der er meget 
hvid plast. Igen betyder det at båden tåler barsk brug uden at tæpper og teakdørk tager skade. Stuverum under V-køjen og i agterbænken. Foran pas-
sagersædet er der en enkel konsol med et lille, praktisk stuverum.
På plussiden kan vi også tilføje et stort rat. Finishen er jævn til god, men når ikke op blandt de bedste i klassen.
Alt i alt får man en stor og sikker båd 
til en konkurrencedygtig pris. Med i købet får man et skrog som ikke er 
beregnet til hastigheder over 30 knob, lidt gammeldags design, manglende luge til fordækket og enkel indretning. Den kan ikke måle sig med f.eks. Yamarins nyskabelse, sejlegenskaberne hos Finnmaster eller den luksusprægede indretning i Flipper 630. Men når slutprisen tæller kombineret med størrelsen og 
råt brug, er Corona’en ramt rigtigt for sin målgruppe. Enten man skal indtage frokosten ved broen eller bruge båden som transport og fangstbåd langs Grønlands langstrakte kyst.

Crescent 610 Corona
Længde: 6,10 m
Bredde: 2,35 m
Vægt: 750 kg
Maks. pers.: 6 stk.
Motor: maks. 130 hk
CE-kategori: C
Motor testbåd: 115 hk
Yamaha 4-takt
Pris testbåd: 243.500 kr.
Producent: Cremo Produktion, Sverige
Forhandler:
www.yamaha-motor-scandinavia.com







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen