”Nordisk bådtest” er et samarbejdsprojekt mellem Kippari fra Finland, Vi Båtägare fra Sverige, Vi Menn båd fra Norge og så os selv. Norges største avis - VG - deltager også i teamet og præsenterer testen for sine 1,5 mio. læsere. I tre dage blev bådene testet hårdt i farvandet ud for Skovshoved. Fart, forbrug og støj måles med de mest moderne måleinstrumenter. Testteamet tester bådenes sving- og sejlegenskaber i alle fartområder. Sikkerhed, design, indretning, praktiske løsninger, detaljer og finish vurderes også. Det var første gang testteamet gennemførte en stor nordisk test i Danmark. Bådmagasinet havde naturligt nok en værtsrolle for hele det nære samarbejde med Skovshoved Havn og de danske forhandlere.
Valget faldt denne gang på både med hardtop. En typisk nordisk bådtype tilpasset vort barske og kølige klima. Tager man et historisk tilbageblik, var netop hardtop-bådene på ca. 17-18 fod meget populære i 70’erne. Der blev solgt i tusind-
vis af denne bådtype. Så kom de åbne skærgårdsjeeps, mindre daycruisere, bowridere og walkaround-modeller og overtog markedet. De sidste par år har interessen for hardtop-både været stigen-de. Nogle nye modeller er kommet på markedet, men mærkeligt nok har mange kendte producenter stoppet produktionen af netop hardtop-modeller.
Testteamet stillede spørgsmålet: Har hardtop-bådene deres berettigelse og er der sket en udvikling siden 70’erne?
Både med hardtop har sine oplagte fordele. De er ”sociale” ved at båden kan bruges som et areal. Båden er altså ikke opdelt i cockpit og en lille mørk kahyt under dæk. Hardtoppen giver udmærket beskyttelse både mod regn, vind og kulde. Kalechen over resten af båden bliver lille og lethåndterlig i forhold til en daycruiser. Med denne opslået har man fin beskyttelse mod vejrguderne. Rigtignok byder bådene på køjemuligheder - fra to til fire personer kan overnatte med en begrænset komfort. Mulighed for overnatning er god at have og det er positivt at de mindre modeller forholdsvis nemt kan trækkes på trailer. Så kan man have båden hjemme i haven og trække den til nye farvande og spændende oplevelser. Selv mens båden står på traileren, kan den på langtur bruges til overnatning som en lille ”campingvogn”.Flere af bådene har pantrymuligheder og smarte detaljer som øger brugsværdien. Totalt set bidrager alle disse faktorer til at hardtop-bådene får et stort brugsområde - enten båden bruges til fisketure forår og efterår, transportbåd, badebåd, vandskisejlads, korte overnatningsture eller være et hyggeligt samlingspunkt når man ligger i havn.
Kombineret med moderne udenbordsmotorer med gunstigt brændstofforbrug, lavt støjniveau og effektive hestekræfter, tror vi at hardtop-bådene vil øge i popularitet. Ud fra dette vil det overraske os meget om vi ikke får nye, linjelækre hardtop-modeller de nærmeste år.
På minussiden må først og fremmest nævnes en begrænset udeplads når solen skinner. De fleste modeller har stor afstand fra førerpositionen og frem til frontvinduerne. Det giver reduceret udsyn i mørke og regn. Så må skipperen stå op og have frit udsyn over hardtoppen. Nogle af testbådene mangler stadig luge/oplukkeligt vindue foran på hardtoppen. Skal man balancere på et smalt sidedæk med hund, barn eller køletasker, siger det sig selv at dette ikke er nogen ideel løsning. Moderne lugeløsninger foran - som eksempelvis på Yamarin og Skibsplast - er en vigtig detalje og gør de moderne hardtop-både langt mere brugervenlige. De to nævnte producenter har løst dette elegant uden at det er sket på bekostning af et strømlinjeformet design.
Hardtop-båden har sine oplagte positive sider og skal båden også bruges på de mindre solrige dage, er komforten suveræn i forhold til de mere åbne skærgårdsjeeps eller walkaround-både. De mindre modeller har også en fornuftigere pris og giver meget båd for pengene. Som nogle af de bedste eksempler på dette kan vi fremhæve Castello og Crescent Classic.
Konklusionen efter testen bliver at hardtop-bådene giver stor sejlglæde for pengene. De har et stort brugsområde samtidig med at de er brugervenlige også i barskere vejr.
Alle både har sine stærke og svage sider. Tager man det bedste fra samt-
lige testbåde og lægger flere nye ideer
til - f.eks. mulighed for et bærbart toilet - konkluderede testteamet at det fortsat må være muligt at udvikle den ”perfekte” hardtop-båd.