Sejlegenskaber
Det er sjældent at vi virkelig får testet en båd, der nærmer sig det maksimale. Dagen før testen var det blæst op til kuling. Men inde i skærgården var det nærmest fladt vand. På vej ud blev bølgerne større. Da skærgården ikke længe-re gav nogen beskyttelse, var der bølger på op til to meter med forholdsvis korte intervaller. Det gav os mulighed for at teste båden ordentligt. I mindre bølger kunne farten holdes højt. Det dybe skrog skar komfortabelt gennem vandet og først når bølgerne blev omkring en meter var det på tide at reducerer farten. Ved ca. 25-30 knob blev det til lange luftture på vej ud. Estremoen landet blødt og der var minimalt med skramlelyde. Når vi mødte de største bølger på ca. to meter, var farten nede i halvplanings-fart. Båden tog søerne eksemplarisk uden at der kom sprøjt ind i båden. Med bølgerne ind fra siden sejlede båden tørt og stabilt. Kun når båden lå med søen ind skråt agtenfra, kom der lidt vand ind i båden. I medsø klarede den sig udmærket - gik tørt og blødt. Vor konklusion må derfor blive at Estremo har et meget godt skrog med sikre og komfortable egenskaber. I provokerede sving ligger skroget udmærket gennem svingene og under normale forhold ligger båden i perfekt balance. Vi ender med at give mange pluspoint for sejlegenskaberne.
Skal vi nævne et minus, bliver det nok en gang Volvo Pentas elektroniske motorkontrol. Når man sejler råt i sø og lander efter en lufttur, havner kontrollen i bund. Det er altså vanskeligt at give båden en korrekt motoreffekt under barske forhold, hvor man normalt sejler med en hånd på rattet og en på gassen. Her må Volvo Penta snart finde en bedre løsning med mere modstand i motorkontrollen.
Konklusion
Dommen over Marex 270 Estremo må være: Båden har et skrog, som giver førsteklasses sejlegenskaber under alle normale forhold. Dyb V-bund sikrer god komfort og dermed høj marchfart. Når forholdene bliver tilpas barske, klarer den sig bedre end de fleste og kan sejles råt og sporty.
Båden har et funktionelt cockpit med god dørkplads. Kahytten giver gode overnatningsmuligheder og totalt fungerer båden fint som turbåd for et par. Hele vejen er der gennemført finish og vi tøver ikke med at beskrive båden som en kvalitetsbåd. Den er mere elegant end overlæsset luksuriøs. Den scorer mange point på at det er en herlig sommerbåd til solrige dage.
Allermest vinder båden point på sit elegante design hvor kombinationen af sporty linjer og klassisk snit gør den til en perle. Prisen er ikke lav, men totalt set får man en gennemført kvalitetsbåd med en solid motor. Skal man have en lækker daycruiser er den værd at prøve, for den har et skrog og egenskaber som gør den til søens BMW.
Når det er sagt, sidder vi kun igen med et spørgsmål: Når Marex kan lave en så flot båd som 270 Estremo, har vi vanskeligt ved at forstå hvorfor man ikke har udviklet en hel serie med lækre daycruisere …
Marex 270 Estremo
Længde: 8,21 m
Bredde: 2,80 m
Vægt: ca. 2400 kg
Køjer: 2 + 2 stk.
Brændstoftank: 400 l
Vandtank: 70 l
Motorer: 250 - 420 hk
Motor testbåd: VP KAD 300 - 270 hk
Topfart: 38,3 knob
Pris fra: 698.800 kr.
Producent: Marex AS, Norge -
Forhandler: Marex, Danmark. Reese Marin.Tlf. 74 62 62 56.
+ Pænt design
+ Top sejlegenskaber
+ Gennemført kvalitet
- Kvalitet koster
- Nedsat udsyn med kaleche
- Hvide fladerunder vindspejlet
www.reesemarin.dk
www.marex.no