Vi er ikke alene om det synspunkt. Da vor kollega - det engelske bådblad Motorboat Monthly - prøvesejlede båden, var de mildt sagt overraskede over at finde en skandinavisk båd med så mange kvaliteter.
Nu er det heller ingen tilfældighed at båden får så positiv kritik. For det første forpligter det ud fra traditioner at producere både med tilhørsforhold på Orust på den svenske vestkyst. Bådebyggerne er der kendt for deres flotte håndværk - specielt træaptering. For det andet har manden bag Nord West - Benny Martinsson - mere viden om både og sejlads end de fleste. Han har sejlet motorbåde i offshore-løb og startede i en ung alder i produktionen hos en anden kendt sejlbådsproducent. Ud fra dette sidder han med en bred viden - både om moderne skrogkonstruktioner og klassisk bådproduktion. Da han startede med konstruktion af 390-modellen, blev al hans viden lagt i produktudvikllingen. Og da prototypen var færdig, startede en omfattende testsejlads og produktpleje.
På et vigtigt punkt indså Nord West at der måtte ændringer til. Skulle man hævde sig i konkurrencen var det helt nødvendigt at tænke i rationelle produktionsmetoder. Her måtte mere til end traditionel bådebyggerkunst. Store investeringer i en topmoderne maskinpark for træbearbejdning var nødvendig. Indretningen skulle bygges i moduler hvor så mange detaljer som muligt var på plads. Skulle slutproduktet blive godt, måtte alt foregå med millimeterpræcision - og det er gjort.
Der er utroligt meget teknisk udstyr, der skal på plads i en 39 fods motorbåd. Bare det elektriske anlæg er langt mere omfattende end det man finder i en moderne villa. Både 12 volt og 220 volt. Og der skal være plads til navigationsudstyr og motorer med tilhørende dele. Alt skal fungere perfekt og på meget begrænset plads. Samtidig skal man hele tiden tænke på vægten. Der skal spares kilo hvor det er muligt. Midt i det hele skal båden også fungere som et flydende sommerhus - i al slags vejr. Og sidst, men ikke mindst skal den have en konkurrencedygtig pris.
Moderne bådebyggerkunst
Hvis du køber en Nord West 390 kan du godt prale af at du har investeret i en båd bygget på traditionel bådebyggerkunst. Men det er kun den halve sandhed. Båden har et moderne skrog og er samlet efter ultramoderne principper - det ser bare ikke sådan ud.
Første indtryk af NW 390 er at den har en ret moderne overbygning med et buet vindue samtidig med at der er et klassisk snit over linjerne. Den oser af elegance med sit teakdæk og overbygningens detaljer i blanklakeret mahogni. Allerede før man går om bord er der kun et ord som er dækkende for det indtryk man får: kvalitet.
Valgmuligheder
390’eren fås med forskellige motorinstallationer - enten med drev eller aksler. Båden kan leveres med flybridge eller som ”coupe” - det vil sige med lavere tag og kun en solbadeplatform på ruftaget. Du kan vælge mellem en stor gæstekahyt midtskibs med dobbeltkøje på tværs eller to mindre kahytter. I versionen med tre kahytter bliver kahytten til bagbord størst. Her kan leveres en åben løsning eller man kan få en bagbord kahyt med skot og dør. Ialt har man så fire eller seks faste køjer, to eller tre kahytter - afhængig af indretningsalternativ. Resten af båden er standard med en stor dækssalon, separat ”owners cabin” forude med en stor dobbeltkøje og et velfungerende toiletrum med separat bruser i styrbord side.
Agter er der en stor badeplatform med badeleider, flere stuverum og låge ind til agterdækket, hvor dørken selvfølgelig er teakbelagt og med plads til et løst bord. Kombineret med den faste bænk i bagbord side og 2-3 løse stole, får man spiseplads til 5-6 personer. Flybridgens tag er trukket langt agterover og hele agterdækket kan lukkes af med en kaleche.
Kraftigt søgelænder og håndlister på siden af flybridgen sikrer færdselen på sidedækkene. Stigen i stævnen letter adgangen til broen eller klipperne. På fordækket med en kraftig luge over forkahytten og en mindre over toiletrummet er det muligt at lave en solplads.
Flybridgen entres via en kraftig stålstige. Der er ikke støbte trin og trappe, men en ganske god stige. Fordelen er at der kan være mere glas i bagvæggen og at stigen kan skubbes væk så der er optimal plads på agterdækket. Selve flybridgen er meget stor. Helt agter findes en solmadras under den kraftige targabøjle, der kan vippes fremover og har plads til både radar og antenner. Lanternerne på siden af targabøjlen blænder ikke skipperen.
Det fremoverliggende vindspejl tager det meste af fartvinden. Komplette instrumenter, to gode stole og selvsagt tiptop udsyn både ved sejlads og i havn. I de fleste tilfælde vil man benytte denne førerplads ved havnemanøvrer.
Med L-formet sofa til styrbord og begge stole drejet fremkommer der en hyggelig sofagruppe kombineret med et lille bord.
Faciliteter
Adgang til dækssalonen sker via en bred skydedør og lige indenfor til styrbord er pantryet med en korrekt arbejdshøjde, skabe, fire store skuffer og et mindre skab oppe under loftet. Komfur med ovn og en god kvalitet på blandingsbatteriet ved vasken. Med pantryet placeret heroppe, lige bag førerstolen, får kokken god kontakt med de personer, som opholder sig på agterdækket og i dækssalonen.
Førerstolen er komfortabel og placeret så højt at udsynet er fint. Der er skydevinduer ved siden af føreren - det sikrer både ventilation og kontakt med mandskabet på dæk. I instrumentpane-let foran føreren kan en kortskærm vippes ned og der er ekstra plads i tagkonsollen til både radar og ekstra instrumenter. Instrument-panelet har et godt design, men kunne godt gøres lidt mere moderne. Eksempelvis sidder en del ens kontakter nede til højre for rattet. Mange kontakter ser imponerende ud, men alle er her ens og i mørke er det let at tage fejl. På en bil sidder som bekendt alle kontakter logisk placeret og lette at finde - enten de sidder på instrumentpanelet eller på en arm ved rattet.
I bagbord side er en U-formet sofagruppe og der er et godt udsyn gennem de store vinduesflader. Lækker træaptering med nøjagtig tilpasning, fine lamper og spotlights. Totalt giver bådens indretning en varm atmosfære og et gedigent indtryk.
Under dæk havde testbåden tre kahytter. Begge kahytter midtskibs med dobbeltkøje har åben planløsning og afskærmes med et forhæng. Forude ligger ”owners cabin” med en stor dobbeltkøje. Der er gode stuverum og klædeskabe. Pladsen er udnyttet optimalt. Toiletrummet er helstøbt og med separat bruser, som øger trivslen betydeligt på længere ture. Og så er det en helt klar fordel at vandtanken rummer 600 liter!
www.nordwest.se