Askeladden 475 Freestyle, Yamarin 4730, Uttern S46, Linder 460 Arkip, Buster M,

Artikelindeks

Vi satte prisen til maksimalt 150.000 kr. for båd og motor, det kunne de fleste klare, men med en traditionel totaktsmotor.

De fleste købere vil have en moderne firetakts- eller en mere avanceret totaktsmotor til deres båd. Lidt højere priser, men et langt bedre valg. For gammeldags påhængsmotorer er på vej over i historien. For når det gælder forbrug, støj og udstødning er de nye motorer klart at foretrække. Den dag båden skal sælges, opnår man ydermere en bedre brugtpris. Netop derfor vælger de fleste at gå ud over budgettet. Det måtte vi også og derfor får enkelte af ”pakkerne” derfor en højere pris.

Den nye folkebåd
Siden skærgårdsjeepen blev introduceret i 1983 er den blevet volumemodellen i denne størrelse. Ja, vi kan godt kalde skærgårdsjeepen for den nye ”folkebåd”. Perfekt til bade- og fisketure. Et alvorligt minus har den dog - den er utiltalende den dag det vælter ned med regn og det bliver koldt. Godt nok kan enkelte modeller leveres med en agterkaleche, men det er alligevel en åben båd. Skal man bruge båden i alt slags vejr og i køligere perioder, er en båd med hardtop eller en lille daycruiser med fuld kaleche at foretrække.
Alle både er kompromisser. Testbådene har nogle grundlæggende forskelligheder: Enkelte af modellerne er bedst til transport, mens andre lægger mere vægt på komforten om bord. Hvilken variant som passer dig, afhænger af hvad båden skal bruges til.
Med en motor på 50-60 hk har bådene en topfart på omkring 30 knob, men sejler fint 24-25 knob og er fantastisk til vandskiløb og andre vandlege. Samtidig er bådene i denne størrelse lette at blive fortrolige med, de kræver begrænset havneplads, har en fornuftig forsikringspræmie og bruger ikke alverden af brændstof. Den årlige vedligeholdelse er forholdsvis enkel og overkommelig, men der er et klart minus i forhold til en 14 fods jolle: Skærgårdsjeepene er for store og tunge at trække på land når sæsonen er slut. Derimod er de lette at traile og det kan være en fordel at investere i en trailer. Så kan båden også bruges ved sommerhuset og i hjemmehavnen hele sæsonen.

Primitive førerpladser
Testen viser at det største minus ved bådene er de ikke-ergonomiske førerpladser. Bortset fra Bella 512 og Crescent Exray V20 (se næste nr.), har testbådene faststøbte bænke uden reguleringsmulighed. Men da man også skal kunne stå op og styre, skal der være en vis afstand mellem konsol og sæde. Det resulterer i at man får en ubekvem siddestilling. Afstanden mellem rat og rygstøtte bliver for stor og man bliver i de fleste både siddende uden rygstøtte - med mindre man har ekstremt lange arme. Støbte bænke betyder også flade hynder uden sidestøtte. I sving og sidesø glider man rundt som en smørklat.
Grov sejlads tåler de fleste af bådene, men så bør man kun være højst to personer i båden. For passagererne foran konsollen får en vindblæst og farlig oplevelse hvis skipperen får lyst til at lege med hop og bølgesprøjt. Tag hensyn til passagernes ve og vel - hele tiden.

Elendige lanterner
Ifølge reglerne skal testbådene have komplette lanterner. Det vil sige sidelanterner (rød og grøn) plus top- og agterlanterne. Oftest på en stang agter eller på toppen af konsollen. Resultatet er at kombilanternen ikke bliver monteret (løs stang) eller at den er monteret således at den blænder skipperen. For at undgå det, vælger mange derfor at sejle uden toplanterne eller med alle lanterner frakoblet. Det er farligt og ulovligt.
Skulle vi købe en båd med en kombineret top- og agterlanterne, ville vi umiddelbart forlange at få monteret en separat agterlanterne. Til producenterne har vi en klar opfordring: Monter lanternerne i henhold til forskrifterne således at de ikke blænder skipperen! Kan forklaringen være at producenterne ikke har prøvesejlet deres både i mørke?

Ingen testvinder
”Folkebådene” vi her tester, er gennemgående i en god kvalitet. Ingen skiller sig mærkbart ud som en ren testvinder. Bådene ligger på det jævne og fortsat er det muligt at udvikle en perfekt skærgårdsjeep hvis man kombinerer de bedste detaljer. Askeladden 475 Freestyle er totalt set den bedste båd i testen. Topkvalitet, gennemførte detaljer, trygge sejlegenskaber og en høj brugtpris. Men - den trænger efterhånden også til fornyelse ved førerplads og bedre sæder til passagererne. På mange måder kan den kaldes ”referencebåden” i denne klassen.

Balance
Testbådene er så pas små at man hele tiden må tænke på vægten - både sideværts og i længden. Eksempelvis er det svært at få bådene op og plane og med tre personer agter og i større modsø kan man risikere at stævnen rejser sig lige op mod himlen. Laster man for tungt foran konsollen, kan båden blive farlig. Fribordet bliver lavt, bølgerne kan slå ind over stævnen og båden kan stikke forskibet ned i vandet når farten tages af båden og det kan blive kritisk. Derfor er det til enhver tid afgørende at laste båden med omtanke. Fordel vægten jævnt således at båden bliver mest mulig harmonisk. Selv om der er mange siddepladser - for eksempel på Crescent Primo (se næste nr.) - må du aldrig tage flere passagerer eller mere udstyr med end båden er konstrueret til (se CE-skilt).

Når vi tester
Vi måler fart og forbrug ved forskellige omdrejningstal. For at vurdere skroget, laver vi forskellige svingmanøvrer. I de skarpe sving provokeres bådene maksimalt. Så er sikkerhedsudstyret altid på plads - vest, dødemandsknap og følgebåd. Som testsejlere er vi forberedt på at der kan komme kastevinde og at båden kan tippe rundt. De heftigste manøvrer sejles altid med kun en erfaren testsejler i båden og vor vurdering af bådene gælder med den aktuelle motor. Med eksempelvis en lettere totakter eller en kraftigere motor kan bådene få andre egenskaber. Det gælder også når bådene er tungt lastet. For optimal sikkerhed og komfort er det dig som skipper der har ansvaret for at tilpasse farten. Du skal altid passe på med at alle om bord føler sig trygge og ikke udsættes for farlige manøvrer eller for grov sejlads i sø. Tænk altid på sikkerheden!

CE-mærket er påbudt
Alle bådene i denne test er bygget efter CE-konstruktionskategori C. Det betyder at bådene er konstrueret til sejlads i beskyttet farvande og ikke til åbent hav. CE-skiltet,instruktionsbogen og overenstemmelses-erklæringen fra producenten skal følge båden. Pas på papirerne - de skal med når båden en gang skal sælges!
http://www.ketner-outdoor.dk
http://www.yamaha-motor.dk







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen