Indretning
Dækssalonen entres gennem en bred skyde-dør. I bagbord side er en stor U-formet sofagruppe et trin oppe med et godt udsyn.
Instrumentpanelet har en tilpas moderne facon og der er også et godt udsyn fra førerstolen. God plads til kort, skærm og anden elektronik. Det meste er fint, men det er en oplagt fordel med kortskærmen placeret bedst muligt i sigtelinjen. Stolen er komfortabel og har plads til to personer. Der er skydevinduer i siderne, kraftige vinduesviskere og generelt et godt udsyn.
Hele salonen giver et rummelig indtryk. Bag førerpladsen er der en sektion med skuffer og skabe. Pantryet er ikke her, men to trin nede i en midtersektion længere fremme. Her er godt med skabsplads, L-formet bordplade og fin arbejdshøjde. Placeringen af pantryet er en smagssag. Fordelen er at pladsen omkring pantryet er god, man går ikke i vejen for hinanden - det kan være et minus at man ligesom på en sejlbåd er nede i pantryet og ikke kan se ud eller er i direkte kontakt med dem som opholder sig på agterdækket eller i den store sofagruppe.
Agtenfor pantryet i bagbord side findes døren ind til den store gæstekahyt. Her er virkelig plads til de store armbe-vægelser, godt med stuverum, et stort klædeskab og en fin højde over den store dobbeltkøje. Læselamper og hylder. Nødudgang og tilfredsstillende ventilation.
I styrbord side findes der endnu en dobbeltkøje ind under førerpladsen. Her er en smule mørkere og med en lidt lavere højde på halvdelen af køjen ind under salonen. Derfor egner den sig bedst til kun en person, men to kan sagtens sove her. Foran køjen er der en lille bænk med et klapbord - den naturlige plads hvis man har den bærbare pc med. Kahytten afskærmes af en forhæng.
Over for pantryet ligger toiletrummet. Alt er pænt og ryddeligt. I hjørnet er der brus med rist på dørken. Skal man bade, skal der anvendes bruseforhæng. Toiletrummet er funktionelt med god plads og fuld ståhøjde. Godt så langt, men på en båd af denne størrelse havde det været et plus med en separat brusekabine.
Forude ligger ”owners cabin” med en rimelig stor og komfortabel dobbeltkøje. Kahytten er rummelig, har god ventilation gennem taglugen, to koøjer og to udluftningsventiler. Under køjen er en stor skuffe og derunder ligger motoren til bovpro-pellen. To garderobeskabe og hylder giver en forkahyt med fin bokomfort.
Adgangen til motorrummet sker gennem to store luger, der kan hægtes af, og nu afsløres grunden til det lave støjniveau. Rundt om motorerne er der sat en ekstra kasse med tykke lydisoleringsmåtter ind-vendig. Teknisk set er løsningen god, men minusset er at kassen skal fjernes for at komme til motorerne. Det er besværligt både ved den daglige inspektion og hvis man pludselig skal til motorerne. De tekniske installationer er velordnet og helt i orden.
Konklusion
Konklusionen må være at Forbina 40 er en fin båd. Skulle man endelig bruge be-tegnelsen ”flydende landsted”, så må den passe her. Planløsningen med dæksalon og pantry længere fremme giver gode trafik-zoner og følelsen af luft og meget plads. Med agterdækket som kan lukkes med en kaleche, stor flybridge, velvoksen bade-platform og et fordæk hvor man kan solbade, bliver slutresultatet en båd hvor 5-6 personer kan leve og bo komfortabelt selv på langtur.
Forbina 40 er letsejlet, sejler stærkt og stabilt under normale forhold. Det største minus er at den bliver våd ude i stor sø på 2-3 meter. Teknisk er båden gennemført med overskuelige installationer, pæn finish på træværket, glasfiberarbejdet, håndlister og beslag. Den har stor pulpit forude og langs de brede sidedæk.
Indretningen er i lys, amerikansk eg med enkelte højglanspolerede flader - for eksempel salonbordet. Finish og kvalitet er gennemført og godkendes, men båden er ikke lige så gedigen i indretningen som et par andre svenske både i samme klasse - for eksempel Nord West 390.
På plussiden kan nævnes at båden er lidt lettere end konkurrenterne, kræver mindre maskiner for at sejle hurtigt og så koster den mindre. Det er også et vigtigt point selv om man har råd til at investere i en 40 fods båd.
Uanset hvad - Forbina 40 har utrolig meget plads og er mere et lille ”skib” end en ”båd”.
Forbina 40
Designet af: Göran Forsberg
Længde: 12,00 m
Bredde: 3,95 m
Deplacement: 7700 kg
Højde over vandlinjen: 3,50 m
Dybgang: 0,95 m
Vægt: 7900 kg
Brændstoftank: 800 l
Vandtank: 350 l
Septiktank: 100 l
Antal kahytter: 3 stk.
Faste køjer: 6 stk.
Standardmotor: Volvo D4 2 x 210 hk
Alternativ: Volvo Penta AQ 41 2 x 260 hk
Topfart: 34,5 kn
CE-kategori: B
Pris fra: 2.398.000 kr.
Ekstraudstyr inkl. i standardprisen:
Cockpitkaleche. Kaleche på flybridge.
Teak i cockpit. Bovpropel. Køleskab. Dieselvarmer. Log og lod med repeater
på flybridge. Landstrøm. Varmt vand.
Fjernstyret projektør. Fortøjningspakke m.v.
Producent: Forbinabåtar AB,
Karlstad, Sverige tlf. +46 54 85 01 00.
Importør: Forbina Boats ApS,
Solrød Strand tlf. 56 14 42 98.
+ Gedigen plads
+ Sejler hurtigt
+ Flot finish
- Tager vand i grov sø
- Separat brusekabine mangler
- Besværlig adgang til motorerne