Viksund 340 St. Cruz

Artikelindeks

Den norske producent Viksund er kendt for sine robuste og sødygtige både. Firmaet blev etableret i 1966 og de første modeller blev udviklet over kraftige, men langsomtgående deplacementskrog. Volumenmodellerne blev 27 fods Columbi og 31 fods Goldfish. De blev også leveret med rig og var markedet første motorsejlere. I 1970’erne blev disse både regnet som meget sødygtige. Skrogene blev også benyttet til professionelle fiske-både og blev blandt andet eksporteret til Færøerne, Grønland og Afrikas kyster. Bare til Færøerne blev der leveret over 80 både. Nu er det moderne planende og hurtiggående både på 31, 34 og 36 fod som står på programmet. Men Viksund har fortsat beholdt sit rygte og bruger ”tryghed til søs” som sit slogan også i dag.
Vi har prøvesejlet Viksund 340 St. Cruz med flybridge. Båden har været på markedet nogle år, men har nu fået en ny indretning.
Om bord finder man en separat ”owners cabin” forude med en stor dobbeltseng, en separat midterkahyt med en voksen dobbelt-køje og mulighed for en ekstra barneseng. Der er et rummeligt toiletrum med egen brusekabine og elektrisk vifte. Takket være stor volumen i skroget, er det god plads under dæk og fuld ståhøjde hele vejen. Her kan en familie på 4-5 personer have det komfortabelt selv på lange ferieture. Alt plads er udnyttet til skabe og stuverum med plads nok til meget feriebagage. Der er ventilationsmulighed gennem taglugen i forkahytten og oplukkelige koøjer i skrogsiden.
Dækssalonen entres via en bred skydedør og har en fin U-formet sofagruppe med stort spisebord. I bordets sokkel er det et lille barskab. Behagelig førerstol og et komplet pantry agter med ovn, mange skuffer og skabe. Arbejdshøjden er rigtig. Fra sofa-gruppen er der fint udsyn - både i havn og mens båden er i fart. Et skydevindue i hver side giver ventilation på varme dage. I taget er der fire spotlights og to større lamper. Man sidder godt i den indstillelige fører-stol med udmærket udsyn. Lige foran føreren er der plads til kortplotter. Skal man bruge papirkort, kan plotteren lægges ned. Med kortplotteren opslået, er det vanskeligt at læse instrumenterne længere fremme på instrumentpanelet, men bortset fra det fungerer førerpladsen som den skal. Tre kraftige vinduesviskere med parallelarm sikrer udsynet i regnvejr.

Udvendigt
Agterdækket er velegnet til et løst bord og stole. Taget, som er en del af flybridgen, er trukket godt agterud. På testbåden var der kaleche på siderne og agter. Det giver et ekstra tørt hjørne og reducerer fugtigheden inde i båden. Flybridgen entres vis en kraftig, flytbar stige. En solid luge i glas og aluminium giver et tæt tag selv om regnen vælter ned. Ydermere er der en lav kaleche som dækker hele flybridgen - den bruger man mest i havn. På flybridgen er der en førerplads med separat stol og en dobbeltstol - alt betrukket med marineblåt kalechestof. Passagerstolen har vipperyg og sammen med bænken agterude kan der blive en lille sofagruppe med et ovalt cocktailbord. Den bageste bænk kan let ændres til en solseng. Fra flybridgen har man et førsteklasses udsyn ved trange havnemanøvrer. Det fremoverliggende vindspejl tager af for fartvinden og er solidt med en kraftig aluminiumsramme.
Badeplatformen nås gennem egen låge i agterspejlet. Selve platformen er rektangulær, ren og med god plads til badning. En bade/redningsleider ligger i en lille ”lomme” på agterkanten. I bagbord side er monteret et elektrisk ankerspil.
Sidedækket er bredt nok til at fordækket kan entres på en sikker måde. Der er en langsgående håndliste på flybridgen og søgelænder rundt om hele fordækket. Netop her opdager man at Viksund 340 er bedre udstyret end mange konkurrenter - der er en kraftig rørdimension på søgelænderet. Der findes to fortøjningsklamper på hver side.
Under det selvlænsende agterdæk ligger motorrummet og de fleste tekniske installationer. En stor luge i bagbord side af dækket giver fin adgang til motorrummet, men et par trin havde gjort det lettere at komme derned. Hele rummet under agterdækket er kæmpestort. Mange af bådene leveres med to motorer og en alternativ installation er med motoren længere fremme og aksler. Testbåden havde en motor - den nye Volvo Penta D6-motor på 310 hk og duoprop drev. Med denne installation er der god plads i motorrummet. På forkanten sidder dieseltanken på 660 liter. Med en D6-motor får båden en lang aktionsradius. Vandtanken rummer 300 liter og septiktanken tager 130 liter. Det som virkelig imponerer er et meget velorganiseret motorrum. Batterier, lader og landstrøms-enheden sidder eksemplarisk samlet på et sted i bagbord side. Der er let adgang til motor, tanke, slanger, lukkehaner og gennemføringer. Lydisolationsmåtterne under lugen er tykke og hele hovedskottet fremefter er også beklædt med den samme type måtte. Godt, men man kan sikkert vinde endnu nogle decibel ved at isolere bedre på nogle mindre flader. I det store og hele er maskinrummet usædvanligt stort, ryddeligt og servicevenligt. En lille dørk er lagt ind foran motoren. Den er i teaklaminat og burde helt klart være et aluminiumsprofil. Så havde det hele set endnu mere professionelt ud. D6-motoren er som udgangspunkt en ganske stor motor. I dette motorrum virker den næsten lille at se på …


 

Sejlegenskaber
En 34 fods båd er som udgangspunkt en lille båd til et flybridge-arrangement. Netop derfor er det en positiv overraskelse at opdage at arrangementet om bord fungerer udmærket uden trange kompromisser. Forklaringen er enkel - Viksund 340 har et stort skrogvolumen og er antagelig den rummeligste 34 fods båd på markedet.
Volvo Pentas kraftige D6-motor har et behageligt støjniveau i tomgang og er næsten helt fri for vibrationer. Den har kraft nok til at trække båden hurtigt op og plane og mellem 20-24 knob cruiser den behageligt med et godkendt støjniveau. På topfarten viste GPS’en 25,3 knob og støj-niveauet stiger en del. Vi synes D6-motoren virker som et velvalgt motoralternativ når der skal vælges en enkel motor. Pris, service og forbrug bliver også fordelagtigt sammenlignet med twin-installationen. Ved at bruge bovpropel manøvrerer båden fint i havn, selv om den har et stort vindfang med den høje overbygning.
Får man vinden ind fra siden, rettes båden effektivt op ved hjælp af trimflaps’ene. Båden tager småsøer behageligt og cruiser elegant over større hækbølger. Desværre var det alt for fint vejr til at sætte båden på ekstreme prøver, men Viksund 340 virker velafbalanceret og ligger fint i korte sving. Styringen er let og præcis.

Konklusion
Testbåden havde som nævnt en ny indretning. Der er teaklaminat på dørken og mahogni på skot og døre. Producenten er i gang med at finjustere indretningen på detaljer og materialevalg. Man er kommet langt, men nu mangler der bare prikken over i’et. Viksund 340 er enkel i sin indretning. Den er mere funktionel end luksuriøs. Det hele giver et gennemført indtryk uden snobberi. Nemt at holde ren og brugervenlig. Mest af alt scorer båden mange point på en effektiv indretning med gode mål, fin højde og for-nuftige gangzoner. Begge kahytter er store med fine dobbeltsenge. At de begge kan lukkes af med dør giver i højere grad mere privatliv. Toiletrummet med separat brusekabine vidner om en ny indretning tilpasset tidens krav til komfort.
I det store og hele fremstår båden som gennemført solid med høj kvalitet på sø-gelænder, håndlister, beslag og et solid vindspejl på flybridgen. Sammen med det store og servicevenlige motorrum er båden først og fremmest brugervenlig.
Vi sidder tilbage med det indtryk at denne båd er bygget med respekt for havet og af en bådproducent som ved hvad der kræves når vejrguderne viser tænder. Så skal alt virke og skulle noget ske, skal det være nemt at komme til både motor og øvrige installationer. Det er sådanne detaljer, som bidrager til at Viksund fortsat lever op til sit rygte som producent af ”tryghed til søs”. Netop det kræver at man ikke slækker på kravene - enten det gælder selve konstruktionen, udstyret eller funktionaliteten om bord. Sikkert er det at de ombordværende skal have det behageligt - hvad enten båden er undervejs eller man skal hvile ud før næste etape.
Totalt set må Viksund 340 St. Cruz være et interessant alternativ, hvis man jagter en skikkelig turbåd som kan bruges det meste af året. Vi tøver ikke med at give den betegnelsen ”en af markedets største 34 fods både”, og vi sidder tilbage med det indtryk at denne båd er bygget for at blive brugt rigtig mange dage om året.

Velfortjent image
Erling Viksund startede produktionen af Viksund-bådene allerede i 1966. Han satsede på robuste både med tykkere laminat end andre. Disse både skulle kunne tåle mere, og Erling Viksund bidrog stærkt til at opbygge det image. Han tog bådene ud på havet i alt slags vejr og tog gerne på langtur langs norskekysten uanset vejr og årstid.
I begyndelsen af 70’erne var jeg ung bådjournalist, og modtog et brev fra Erling hvori stod: ”Vi skal til Færøerne med tre både. Vil du med?” Desværre kunne jeg ikke, men Erling og holdet leverede to både på Færøerne og sejlede hjem igen i den tredje.
En 27 fods båd skulle fragtes fra Bergen til Færøerne som dækslast. Skibet kom ud i en storm og om natten røg båden over bord. Man antog at den var væk for evigt, men ca. en uge efter opdagede en fisker båden ude på havet. Han slæbte den ind til kysten. Båden var uskadt og havde redet storm af uden problemer. Inde i dækssalonen fandtes ikke en vanddråbe. Kun nogle få striber på skrogsiden var det synlige bevis på at båden var gledet af skibsdækket. Det var sådanne episoder som gav Viksund deres image.
Erling Viksund havde respekt for havet og vidste at bådene skulle være sødygtige og solide. Præcis der slækkede han ikke på kravene.
I dag drives Viksund Båt af sønnen Rune og værftets image lever videre selv om bådene er skiftet ud med moderne, hurtigtgående modeller.

Hardtop-udgaven
Nu er det ikke alle kunder som vil have flybridge og derfor kommer Viksund snart med en hardtop-udgave. Dækssalonen og kahytsløsningen under dæk bliver den samme, men båden bliver lavere i designet og vindfanget vil blive betydeligt mindre i denne version.

Viksund 340 St. Cruz
Længde: 10,10 m
Bredde: 3,50 m
Dybgang: 1,00 m
Vægt: 5300 kg
Motor: 300 - 460 hk
Motor testbåd: 310 hk
Volvo Penta D6 DP
Topfart: 25,3 kn
Fartområde 18 - 33 knob.
Marchfart 20 - 24 knob.
Dieseltank: 660 l
Vandtank: 300 l
Septiktank: 130 l
Antal kahytter: 2 stk.
Antal køjer: 4+1 stk.
CE-kategori: B
Pris hardtop fra: 1.533.500 kr.
Pris flybridge fra: 1.611.500 kr.
Producent: Viksund Båt A/S, Norge.
Importør: Floor Marine-Center, tlf. 87 11 40 00.


+ God plads 
+ Velorganiseret motorrum
+ Separat brusekabine

- Kortplotter skygger 
for instrumenter
- Produktpleje vil 
give prikken over i’et







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen