Regal LSC 2250 og Regal 2650 LSC

Artikelindeks

 

Et anderledes undervandsskrog
Det er efterhånden otte år siden, at Regal kom på markedet med et undervandsskrog, der var lidt af en revolution. I dag holder det fortsat hele fem verdensdækkende patenter og amerikanerne udstyrer fortsat alle deres sportsbåde med undervandskrogsystemet som under et kaldes FasTrac.
Konceptet skulle ifølge producenten gøre sejladsen til en større, mere sikker og mere økonomisk oplevelse, end hvad konkurrenter med konventionelle undervandsskrog kan byde på. Udsagn som vi ikke kan kommentere på, da vi ikke sejlede bådene mod andre fabrikater. Som det kan ses på billederne er bunden virkelig anderledes sammenlignet med en konventionel bund. Så-ledes har bådene fra Regal blandt andet et 10 centimeter dybt tværgående spor gående fra kant til kant placeret cirka midtskibs. Ideen er, at der skabes så meget turbulens under bunden bag kanten, at båden kommer op at ligge på en regulær luftpude som hjælper slæden hurtigere ud af vandet og op at plane. Naturligvis med en bedre driftsøkonomi til følge, men også med den fordel, at skrogets generelle form tillader et relativt skarpt V, der giver mere sødygtighed og retningsstabilitet. Ud over det V-formede spor knytter der sig også følgende teknologier til FasTrac konceptet. Conical Hull Induction, Laminar Flow Interrupters, Step Pad, True Trac Inverted Strake og Reversed Chines. Se værftets FasTrac animation på www.regalboats.com

En til far og en til søn
I begge både er der mulighed for at gå ned om læ, hvor der findes en lille kahyt, der på gode sommerdage og nætter kan bruges til læ for solen eller til en overnatning eller to. 2650’eren har to stikkøjer og en større dobbeltkøje, for campingfolket er det rent luksus, mens en lidt mere kynisk vurde-ring vil være, at båden inklusiv det store cockpittelt er egnet til overnatning for to voksne og to børn. 2250 har ikke stikkøjer, og er dermed i endnu højere grad en day-cruiser. Fælles for bådene er, at de er perfekte til dag- og aftenture, til badning og vandski og i det hele taget til alle former for leg og ren væren på vandet.
Efter to ture, i to ens udseende både, fra det samme værft, var vi ikke længere i tvivl om hvor forskellige de alligevel var. Den store levede til fulde op til det kongelige og til en komfort der indimellem nærmede sig ren opvartning. Så lidt afhængig af din alder, dine krav til komfort, og hvem du planlægger at tage med på vandet, burde du kunne få dine behov dækket af en af de to både.
Skal du på vandski, dag- og aftenture med vennerne og måske en enkelt overnatning i ny og næ, så kan du spare 100.000 kr. og investere i 2250’eren. Har du derimod planer om at tage hele familien med ud, holde ferie i båden og måske kun engang imellem stå på vandski med vennerne, så bør du se en ekstra gang efter 2650’er, for den giver dig simpelthen flere muligheder og så på en mere behagelig og gavmild måde. Lidt firkantet kan man sige, at den store er til fædrene, mens den lille er til deres sønner.

Priser og motorer
Bådene kan sammensættes alt efter temperament og tegnebog. Eksempelvis har fabrikken godkendt otte forskellige benzindrevne motortyper samt én diesel til begge både. 2250 kan udstyres fra 260 til 320 hk, mens 2650’eren kan udrustes fra 280 til 376 hk. I den 2250’er som vi prøvesejlede lå der en 260 hk benzindrevet Mercury motor. Den samlede pris ligger på 329.000 kroner. Ønsker man diesel i stedet, er der en merudgift på cirka 70.000 kroner. Regal 2650’eren havde en 375 hk benzinmotor fra Mercury. Prisen for en båd med standardmotoren på 300 hk koster 459.000 kr. Merpriser for enten diesel eller de flere hestekræfter er som for 2250’eren cirka 70.000 kroner.

Regal LSC 2250
Længde overalt 6,7 m
Bredde 2,5 m
Dybdegang 0,8 m
Vægt i alt 1791 kg
Motor 260 hk
Brændstoftank 204 l
Skrogvinkel 20 gr.
Import og salg: Brdr. Beck Marine, tlf. 43 71 86 68 

<link:716:Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

Regal 2650 LSC

Længde overalt 8,5 m
Bredde 2,5 m
Dybdegang 0,9 m
Vægt i alt 2400 kg
Motor 375 hk
Brændstoftank 276 l
Skrogvinkel 24 gr.
Import og salg: Brdr. Beck Marine,tlf. 43 71 86 68 

http://www.beckmarine.dk

Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen