Askeladden 645 Spider, Ryds 23 og Uttern S64

Artikelindeks

 
Det nordiske testteam i TanumStrand gav livlige og faglige diskussioner.

 

Ryds 23


Plads til walk around. For 320.000 kroner får du 7,3 meter Ryds 23 med god plads på dæk og cockpit, men kahytten mangler luft og lys.

Man kan let gå rundt om styrepulten på Ryds 23. Min chef og jeg satte os dog ned da den svenske båd gik en tophastighed på 35,5 knob med sin 4,3 liters 220 hk indenbords benzinmotor. Og det foregik med en rimelig støjsvag sejlads da Bådmagasinet testede i den nordiske motorbådstest med svenske Vi Bätägere og Praktisk Bätliv fra Norge. På toppen af hastigheden med 4800 omdrejninger måltes i cockpittet 90 decibel, hvor Uttern med samme omdrejninger lå på 94 decibel. Ryds 23, der er kusine til den mere eksklusive Nimbus, der også bygges af Viamare-gruppen, var ikke nogen sprælsk vildbasse, men med sine 1700 kg en tung båd med trygge sejlegenskaber, som enhver familiefar ønsker sig. Samtidig kom den hurtigt ud af vandet og planede allerede ved 12,5 knob, et par knob tidligere end mange andre lignende både. Båden styres med et smagfuldt trærat og man sidder godt i førerstolene. Et omfattende instrumentbræt med voltmeter, tank, olie, fart og temperatur sidder let læseligt omkring rattet. Gashåndtaget sidder godt og var behageligt at håndtere. Vindspejlet er tilpas højt, har vinduesvisker og et upåklageligt udsyn.
At man let kan ”walke around” på Ryds 23 i forhold til de syv andre både vi testede ved TanumStrand i Sverige, skyldes i al sin enkelhed at båden er den længste på 7,3 meter. Længden gør at man undgår kompromisset mellem dæks- og kahytsplads. Tro nu ikke at pladsen om læ er stor, men der er plads til at to voksne kan sove i sammenligning med andre walk around-både. Madlavning foregår dog i land, her er intet komfur og i øvrigt heller intet toilet.
Kabinen består af en helstøbt innerliner. Desværre er der ikke meget stuveplads, og udluftning om læ er også en by i Rusland, da der ikke er vinduer eller luger. Luften kommer kun ind ved den foldbare kahytsdør. Til gengæld har man nærmest stats-garanti for en tør båd om læ. Smag og behag. Vi havde nu gerne set lidt lys om læ og mulighed for bedre udluftning.


35,5 knob kunne vi få Ryds 23 op på, når der blev åbnet op for 4,3 liters Mercruiser.


Praktisk ”svigermorsæde”
Vi vil anbefale båden til endags ture, og på det store dæk, hvor en luge kunne have siddet er bl.a. placeret et sæde med to håndtag på hver side. På dækket kan to voksne godt stå og fiske. Men den øvelse er nu bedst i cockpit-tet, hvor der er god støtte og god plads til grejet. Det høje fribord gør cockpittet dybt og bredt så der er plads til et bord i midten. Og vendes førerstolene i ABS-plast om, er der basis for et hyg-geligt samvær over en mindre middag da to personer akkurat lige kan sidde på det bageste ”Svigermorsæde”. Et i øvrigt praktisk sæde da ryglænet smart flyttes frem eller tilbage eller fjernes alt efter behov, f.eks. ved badning bliver der en uhindret adgang til en bred badeplatform med teak. Her kommer indenbordsmotoren til sin ret, hvorimod en påhængsmotor begrænser pladsen. Badeplatformen er også praktisk ved om bordstigning. I siderne findes teaktræs-holdere til fiskestænger og som gribelister under bølgegang eller acceleration. En fin detalje er en kalechen til det blandede danske sommervejr. Båden fås også med fast glasfibertag over førersædet så hedder den Ryds 23 T. Det anbefaler vi nu ikke af hensyn til for meget resonans når 4,3 liters Mercruiseren arbejder.
Ryds 23
Længde 7,30 m
Bredde 2,48 m
Vægt: Med motor ca. 1633 kg
Motor 220 hk
Pris: Med Mercruiser4,3 l, benzin ca. 320.000 kr.
Planingstærskel 12,5 kn
Marchfart 15 kn
Omdrejninger 2950
Tophastighed 35 kn
Omdrejninger 4775
Producent:
Ryds Båtindustri AB, Sverige.
Importør:
Bøges Trailer & Både, tlf. 75 58 58 11, Holbæk Bådcenter A/S,
tlf. 59 43 51 17, Kegnæs Både, tlf. 74 40 52 70, Loch Marine,
tlf. 75 75 22 33, Nae Marine, tlf.
66 18 06 33, Vestfyns Bådcenter,
tlf. 64 42 16 76.


+ God plads pådæk og i cockpit
+ Praktisk tilspisning i cockpit
+ Funktionelt instrumentbræt

- Ingen lys ellerventilation i cockpit
- Manglende stuvepladsom læ

http://www.ketner-outdoor.dk







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen